• AnnaHäll

Semester med spädbarn?

Vi ska få en bebis i början av juli, har två barn tidigare som är 5 och 7 år. Det känns tråkigt för dom att bara vara hemma hela sommaren, så vi funderar på att hyra en stuga på västkusten en vecka i augusti. Då kommer bebisen vara en månad. Kanske en dum fråga (jag har glömt hur det är att ha spädbarn :-O), men funkar det eller är det bara jobbigt?? Förstår ju att det till stor del beror på hur bebisen är, men är det någon som har gjort nåt liknande?

• Svar på tråden Semester med spädbarn?
  • ViVäntarLois

Vi har inte åkt på semester med många barn, detta är vårt första, så jag kan inte svara på hur det är med syskon. Men vi har semestrat mycket nu dotterns första år och det har varit väldigt smidigt!

Vi åkte till storstaden när hon var 2 veckor, tältade en vecka på Gotland när hon var 6 veckor och åkte till Mallorca när hon var 4 månader. Om man bortser från att man kanske har lite behov av att "ställa in sig" första tiden (om t.ex. amningen skulle krångla eller man skulle få komplikationer efter förlossning) så tycker jag nog att det var lättare ju yngre hon var! Nu är hon 8 månader och ställer helt andra krav på en mer "bebisanpassad" semester.

Det bästa vi hade med oss var helt klart bärsjalen! Där låg hon nöjd och glad i flera månader och jag tror att man uppskattar det särskilt mycket om man har äldre syskon som vill hitta på saker :) Vår dotter avskydde att åka babyskydd så vi anpassade oss lite genom att välja annat transportmedel, blev mycket lugnare för oss alla. Å andra sidan verkar ju många älska sina babyskydd så då kanske man uppskattar en bilsemester mest :p Annars gjorde vi nog inget speciellt, hon var som sagt alltid i sjalen och nöjd med att följa med på det vi ville göra. 

• AnnaHäll

Tack för svaret! Så ni har tältat med en bebis, hur funkade det? Våra stora barn älskar att tälta, men jag tänkte att det blir för krångligt med en bebis som ska ammas osv på nätterna. Men det kanske funkar det också .
    En bärsjal ska jag absolut skaffa iallafall, verkar ju toppen!

• resemamman

Klart det funkar! Jag har semestrat massor med bebis, även när de varit riktigt små. Bebisen får anpassa sig till syskonen och tvärt om. T ex drog vi till vår stuga när sonen bara var en vecka gammal. syskonen kunde bada på stranden och jag+bebis mös i skuggan av ett parasoll när han var vaken. Oftast sover de ju mest hela dagarna när de är nyfödda.

• Mauritius

Absolut det funkar. Vi ska få en bebis i juni och jag har redan bokat in en två veckors resa till Spanien i augusti. Gjorde likadant när vår dotter föddes och eftersom hon var så liten så sov hon ju nästan hela tiden så det blev verkligen en härlig semester.

• Mörksuggan

Om du ammar så skulle jag tro att det är plättlätt. Speciellt om ni nu ska bo i en stuga med tillgång till affärer osv. Då blir det ju nästan som att vara hemma. Vår dotter var 3månader första gången vi åkte upp till stugan med henne och 5månader när vi flög med henne första gången. Var inga problem. Skulle tro att det är betydligt krångligare nu när hon är 1½. När de är små hänger de ju liksom bara med.

• ViVäntarLois
    AnnaHäll skrev 2012-01-24 12:29:53 följande:
    Tack för svaret! Så ni har tältat med en bebis, hur funkade det? Våra stora barn älskar att tälta, men jag tänkte att det blir för krångligt med en bebis som ska ammas osv på nätterna. Men det kanske funkar det också .
    En bärsjal ska jag absolut skaffa iallafall, verkar ju toppen!
    Jag upplevde faktiskt att hon sov ännu bättre i tältet med närheten och frisk luft (eller så hade hon bara en bra vecka, det pendlar ju ibland). Men annars gick det väldigt smidigt! Tror i och för sig att jag upplevde det som väldigt smidigt eftersom jag är en komplett novis vad det gäller tält och min man skötte allt under tiden som jag och dottern gosade :p
Svar på tråden Semester med spädbarn?