• Mickew

Lön inklusive semesterersättning?

Fick idag min lönespecifikation, jag har en timlön efter grundlön samt OB-ersättning.
    Min grundlön ligger på 22 000 och nu när jag räknat på lönen visar det sig att det är inklusive semesterersättningen - har under flera år trott att den har legat utöver lönen (står inget på mitt kontrakt om semesterersättningen) Ska det vara så - och är det vanligt att det är så?

Räknar jag bort min semesterersättning i månaden ligger bara lönen på 19.700...markant skillnad

Vore tacksam för hjälp i denna fråga

• Svar på tråden Lön inklusive semesterersättning?
  • Juppi

Är du Tim vik å får man timlön+sem ersättning på samma lön, om du skulle ha vart fast anställd eller ha månads lön får man semester ersättningen i en klump summa en gång per år.

• Gladskit

Beror på vad som står i ditt anställningsavtal. Står det att timlönen är inkl semesterersättning?

• W Goldberg

Har du inte fast tjänst utan går på "timme" så brukar man få semesterersättningen vid varje lönetilfälle.

• Nickan10

Vad som är viktigt är vad det står på lönespecifikationen som du får varje månad. Om det står där att lönen är utbetald inkl sem.ersätttning så har arbetsgivaren rätt. Grundlön och sem.ersättning skall också vara specade var för sig så att du ser vad som är grundlön och vad som är din sem-ersättning. Om du dessutom har ett anställningsavtal som det enbart står en månadslön eller timlön på och de inte har angivit att denna är inkl. sem.ersättning är det dags att gå till facket. Då kommer du ha rätt till att få din sem.ersättning utbetald retroaktivt.

• Mickew

På min lönespecifikation står timlön och semesterersättning för sig. Men det är anställningsavtalet som är bristfälligt, där står det att jag har 22 000 i grundlön + OB.  Men det står inget om timlönen och heller inget om att semesterersättningen är inkluderad. Även nu när jag haft vikariat som varit utöver 3 månader har jag fått semesterersättningen inbakad. Bör jag gå till facket för att reda ut det? Det känns ju som kontraktet har varit bristfälligt eftersom endast grundlönen stått spikad på kontraktet.

• Elaifiknow

Ja, rådfråga facket om du är osäker! Båda varianterna förekommer (alltså att en del timanställda får sem.ers. "inbakad" i timlönen, och andra får den "utöver"). Själv tycker jag att det är justast att alltid ange löner exkl. alla tillägg.

Förutom att ta upp det med facket, kan du även ta upp det med din chef.

Svar på tråden Lön inklusive semesterersättning?