• UmmAlina

Recept på kall currysås någon?

Är ute efter ett recept på en god kall currysås eller röra att ha till kyckling och ris...

Någon som sitter inne med det? 

• Svar på tråden Recept på kall currysås någon?
  • deecember

eller den här versionen, ska dra en timme i kylen;
    1 dl majonnäs
    3 msk creme fraiche
    2 msk mango chutney (het)
    1 krm indisk curry
    1 krm sambal oelek (brukar ta lite extra)
    2 msk konc ananas-/apelsinjuice
    1 msk flytande honung
    1 tsk citronpeppar

• Voluptuous Shalimar

Majo och turkisk yoghurt i lika delar kryddas med curry. Stek hackad gul lök + hackad vitlök på låg värme i curry och smör, smula över en buljongtärning som får smälta ner. När löken svalnat något, blanda ner den i majo-/yoghurtblandningen.

Om man gillar frukt i maten (jag gör det INTE) kan man även hacka eller riva äpple och blanda i. 

• kallasskoj
    deecember skrev 2012-01-24 14:58:42 följande:
    eller den här versionen, ska dra en timme i kylen;
    1 dl majonnäs
    3 msk creme fraiche
    2 msk mango chutney (het)
    1 krm indisk curry
    1 krm sambal oelek (brukar ta lite extra)
    2 msk konc ananas-/apelsinjuice
    1 msk flytande honung
    1 tsk citronpeppar
    Den blir nog god, men 1krm curry blir inte mycket till currysås.
  • deecember
    kallasskoj skrev 2012-01-25 10:17:14 följande:
    Den blir nog god, men 1krm curry blir inte mycket till currysås.
    När den dragit en stund är det ju bara att ha i mer curry eller andra kryddor om man tycker att det behövs.. ;)
  • kallasskoj
    deecember skrev 2012-01-25 10:20:07 följande:
    När den dragit en stund är det ju bara att ha i mer curry eller andra kryddor om man tycker att det behövs.. ;)
    Tänkte mest för TS och denne ville ha curry.

Är det nått skumt med citat?
    Det blir ju "X skrev" istället för namn.
  • deecember
    kallasskoj skrev 2012-01-25 10:21:46 följande:
    Tänkte mest för TS och denne ville ha curry.

Är det nått skumt med citat?
    Det blir ju "X skrev" istället för namn.
    Jo, men det är ju som med alla recept, man får krydda tills det möter ens egen smak. Det där var ju en annan version på mangoraja, den ovanför innehåller betydligt mer ;)

Citaten är pga "hackerattacken" X:ade..
  • kallasskoj
    deecember skrev 2012-01-25 10:23:45 följande:
    Jo, men det är ju som med alla recept, man får krydda tills det möter ens egen smak. Det där var ju en annan version på mangoraja, den ovanför innehåller betydligt mer ;)

Citaten är pga "hackerattacken" X:ade..
    Du har inte koll på om det finns något uddamärke som har en god curry, tycker de som finns nu är rätt kassa.
    Har visserligen köpt bockhornsklöver och lite annat för att göra min egen curry, men inte fått tummen ur än :p

Oki, men irriterande att det är X, helt jävla omöjligt att ha koll på vem som citerat vem :s
  • deecember
    kallasskoj skrev 2012-01-25 10:40:04 följande:
    Du har inte koll på om det finns något uddamärke som har en god curry, tycker de som finns nu är rätt kassa.
    Har visserligen köpt bockhornsklöver och lite annat för att göra min egen curry, men inte fått tummen ur än :p

Oki, men irriterande att det är X, helt jävla omöjligt att ha koll på vem som citerat vem :s
    Nej, inget märke precis. Men jag föredrar de curryblandningar som finns på små "invandrarbutiker", generellt sett brukar kryddorna vara "bättre"än santa maria och dylikt.. ;)
  • Ann Lee

En enkel kall currysås

1 burk creme fraiche

1 dl majonnäs

1 tsk curry

Saft från en burk ananas

Salt

Peppar

Blanda ihop creme fraiche, majonnäs och curry. Tillsätt saft från burkananas tills såsen får en lagom rinnig konsistens. Smaka av med salt och peppar

Säg till i en tråd om du vill komma in på min sida så lägger jag till dig i adressboken!
  • Gonca

Eftersom jag är svag för currysås med chili ;)

Ett recept på en currysås med sting och sötma. Serveras kall och gifter sig väl med alla typa av indisk och asiatisk mat. Perfekt val för dig som är på jakt efter en god, kall sås som går snabbt att tillreda. En lättlagadsås som smakar otroligt gott.

Tidsåtgång: 10 min

Portioner: 4 portioner

Ingredienser:

2 dl filmjölk 1 tsk curry 1 krm chilipulver 0,5 dl finhackade mjuka aprikoser eller russin 1 tsk finhackad chilifrukt Salt Peppar Tillagning av currysås:

Finhacka chilifrukt och aprikoser eller russin väl. Rör därefter ned filmjölk, curry och chilipulver. Smaka av såsen med salt och peppar och ställ sedan kallt för att låta såsen mogna.

(Du kan hitta fler currysåsrecept på www.currysås.se)

Svar på tråden Recept på kall currysås någon?