Recept på kall currysås någon?
Är ute efter ett recept på en god kall currysås eller röra att ha till kyckling och ris...
Någon som sitter inne med det?
Är ute efter ett recept på en god kall currysås eller röra att ha till kyckling och ris...
Någon som sitter inne med det?
Mangoraja! Supergott till kyckling & lax.
T.ex den här; www.kokaihop.se/recept/hemgjord-mangoraja
eller den här versionen, ska dra en timme i kylen;
1 dl majonnäs
3 msk creme fraiche
2 msk mango chutney (het)
1 krm indisk curry
1 krm sambal oelek (brukar ta lite extra)
2 msk konc ananas-/apelsinjuice
1 msk flytande honung
1 tsk citronpeppar
Majo och turkisk yoghurt i lika delar kryddas med curry. Stek hackad gul lök + hackad vitlök på låg värme i curry och smör, smula över en buljongtärning som får smälta ner. När löken svalnat något, blanda ner den i majo-/yoghurtblandningen.
Om man gillar frukt i maten (jag gör det INTE) kan man även hacka eller riva äpple och blanda i.
En enkel kall currysås
1 burk creme fraiche
1 dl majonnäs
1 tsk curry
Saft från en burk ananas
Salt
Peppar
Blanda ihop creme fraiche, majonnäs och curry. Tillsätt saft från burkananas tills såsen får en lagom rinnig konsistens. Smaka av med salt och peppar
Eftersom jag är svag för currysås med chili ;)
Ett recept på en currysås med sting och sötma. Serveras kall och gifter sig väl med alla typa av indisk och asiatisk mat. Perfekt val för dig som är på jakt efter en god, kall sås som går snabbt att tillreda. En lättlagadsås som smakar otroligt gott.
Tidsåtgång: 10 min
Portioner: 4 portioner
Ingredienser:
Finhacka chilifrukt och aprikoser eller russin väl. Rör därefter ned filmjölk, curry och chilipulver. Smaka av såsen med salt och peppar och ställ sedan kallt för att låta såsen mogna.
(Du kan hitta fler currysåsrecept på www.currysås.se)