• EmmaKristina

Läcka fostervatten i v26?

Hej!
    Jag måste bara fråga, för jag hittar ingen bra information på nätet och jag känner inte att jag vill ringa förlossningen i onödan. Kan man läcka fostervatten i v26? Någon som har gjort det? Och i så fall, kan det vara farligt? Betyder det att förlossningen kommer att starta? Har även ett himla tryck nedåt så att det ibland känns som att bebis ska ramla ut när jag går... Obehagligt...

• Svar på tråden Läcka fostervatten i v26?
  • Philippa

Läcka fostervatten så tidigt är inte bra.. ring förlossningen omedelbart om du misstänker detta.

• DuTrorAttDuVet

Jag fick höra att man inte kan läcka vid den veckan eftersom barnet är för litet för att ligga ivägen, isåfall rinner det typ hela tiden, även om det kan vara lite...

• Theo2010

Klart du kan läcka fostervatten!! Jag läckte från v 20-34 och hon är född den 27/12-11. Så ja du kan läcka fostervatten. Vilken vecka du är i har NOLL betydelse. Ring förlossningen och berätta att du tror att du läcker och att du har ett tryck nedåt och att du vill att man kollar gör säkerhetsskull. För risken finns att de startar och då är de bra om du har fått kortidonsprutorna innan dess helst! Men hålet kan även läka om man har tur. Min kusin gjorde kubtest och började läcka. Blev sängliggandes i 5 veckor sen hade hålet läkt. Så man kan ha mer eller mindre tur. Hoppas de är falskt larm. Kan säga att dehär förstörde mitt år med min nu 14 månader gamla son. Hade velat kunna göra mer med honom. Men nu är allt jätte bra!

• Thelma08

Stå på dig och ring och få det kollat. Jag läckte fostervatten sen v 32 och dom tog inte det på allvar så när jag hade gått 40 fulla veckor hade stackaren i magen nästan inget vatten. Som tur va så var pojken frisk men dom va lite uppskärrade innan han va ute dom visste inte skicket på honom...
    Så ring och få det kollat!!

• Rainbowmamma

Du måste få det kollat! Å stå på dig! Jag trodde jag läckte i v 20 åkte till Gynakuten å de testa å sa nej, men i v22+2 kom en pöl på golvet å åkte in igen. Fick inte komma hem förrän efter han kom ut i v 33+6, pga att risken är stor för infektion på både en själv å barnet. Så jag hoppas du har kollat upp det...

• Katarina76

Förlossningen brukar starta inom två veckor efter vattenavgång, om man inte blir inlagd på sjukhus med strikt sängläge.

• Theo2010

Fast de är inte heller sant för de är nytt att man vårdas inte alltid längre för spontan vattenavgång på enbart sjukhuset. Utan du kan få gå hemma o sen gå på kontroller varje vecka och oftare. Sen mäter dom och kollar prover och bedömmer. Och sp länge du ligger över 2 cm ( normalt är över 5 cm) vAtten och ingen infektion får du vara hemma. Så var de för mig. Ja gick från v 20-34 med vAttenavgång och jag fick inte en enda infektion förens sista veckan. Då jag även vart igångsatt. Låg annars på som minst 2,5-4 cm. Beroende på hur jag rört mig.

• Mamma till S

men vadå inte vill ringa in o onödan?? det är väl inte i onödan när det handlar om ditt barn??
    herregud människa, ring och prata och be om att få komma på en undersökning!!!

ursäkta om jag låter irriterad eller så men jag förstår inte varför man använder FL istället för att ringa 1177 eller till förlossningen om man tror att nått är fel mm, visst, man kan fråga runt här, men det är ju ingen annan än på förlossningen som vet vad som är "felet". det handlar ju om ditt välmående och om ditt barn i magen, att ni båda ska må bra och kom ihåg att dom på förlossning, bb, barnmorskor mm är här för oss och inte tvärtom, så ring hellre och åk in en gång för mkt, oron gör det bara värre och lita på magkänslan!!!

grattis till bebis och lycka till :)     

• Mikkiz132

Mig avfärdade dom med att jag kissade på mig när jag ringde om vätska som rann men jag fick iaf komma in på en kontroll där dom sa samma sak sen tre dar senare så splashade vattnet ut på hela golvet framför tre läkare i v 33. Så mitt råd e att ringa o kräva att få kolla ordentligt.

• Linakinn

Hej!

Jag har läckt fostervatten sen v.19. De tog prov i v.20 och konstaterade med säkerhet att det var det. Jag har legat inne i omgångar med antibiotika men också varit hemma en del med order om att vila mkt. Nu har jag snart gått 30 fulla veckor, läcker mängder med vatten men tydligen bildas som sagt nytt hela tiden för ultraljuden som görs varje vecka ser bra ut. Det är jobbigt och äckligt men så länge det ser bra ut står man ju på nåt konstigt sätt ut... Såg att den här tråden var rätt gammal men jag vill ändå dela med mig eftersom jag också sökte och hade svårt att hitta information när det först hände!

Svar på tråden Läcka fostervatten i v26?