• Anonym (Undrande)

Ska min arbetsgivare betala lön vid utbildning?

Jag jobbar på en restaurang och får lön enligt kollektivavtal, dock är jag inte helt säker på att min arbetsplats är fackligt ansluten.

Min arbetsgivare skickade nyligen iväg mig på en 1½ dags kurs angående restaurangservering. Jag blev aldrig tillfrågad utan fick höra att "Du har blivit anmäld till den här kursen som du ska gå".
    Första dagen var en heldag, en dag som jag annars skulle ha jobbat på.
    Andra dagen var halvdag, och min vanligtvis lediga dag i veckan.

Har Googlat runt lite och försökt kika på fackets & Hotellrevyns hemsida, men hittar inget alls.
    Någon som vet om jag har rätt till någon slags ersättning eller om det blir som sist jag gick kurs då jag fick höra "Nä, du får ingen lön för jag bjuder ju dig på denna kurs, det får du se som din lön" ... ? 

• Svar på tråden Ska min arbetsgivare betala lön vid utbildning?
  • rosyposy

Oj, jo du ska ha lön om det var en beordrad kurs (vilket det verkar ha varit).

• Anonym (Undrande)
    MikNis skrev 2012-01-24 19:52:42 följande:
    Prata med ditt fack
    Jag är inte ens med i facket och då kan de väl inte hjälpa mig vid såna här frågor, eller?
  • Anonym

Klart du ska ha betalt. Han bjuder på den kursen för att han vill ha utbildade anställda. Inte av sitt hjärtas godhet. Kräv lön och gå med i facket.

• Anonym

Nja.. Som gammal HRf:are säger jag att en utbildning ses som en förmån och då utgår ingen lön! Dock kan inte arbetsgivaren tvinga dig...

• rosyposy

Nej facket hjälper dig inte (och ska inte göra det heller) om du inte är medlem. Gå med i facket är min rekommendation, speciellt med tanke på att du verkar ha en fifflande arbetsgivare.

• Caspersmama

Vilket tjat om facket.. Fackföreningarna är extremt urholkade i dagens samhälle, skulle inte få för mig att betala massa pengar för ingenting! Gick ur just därför att jag inte fick hjälp när jag behövde det som mest, min tilltänkta tjänst blev tillsatt av en helt ny vikarie under min föräldraledighet. idag har jag som tur är en arbetsgivare som ger mig samma lön som alla andra trots ej fackansluten, alla utbildningar betalda och så brukar det vara om de är "beordrade"

• W Goldberg

Jag har aldrig gått en kurs som arbetsgivaren sagt jag ska gå och inte fått lön. Trodde inte det existerade.
    Arbetsgivaren betalar dig för det arbete du utför, och jag antar att du inte kunde säga nej till kursen och vara hemma och sova istället, då ska du också ha betalt. Det var ett beordrat arbete.
    Du kan fastän du inte är medlem i facket ringa och fråga hur reglerna ser ut kring det där, men jag tror nog att dom skulle se till att deras medlemmar fick betalt för kurstid.

• Anonym

Klart du ska ha lön du har ju inte valt att gå kursen själv utan din arbetsgivare som kräver det...

• Anonym (Undrande)

Tack för era svar.
    Jag antar (?) att jag skulle ha kunnat säga nej till utbildningen, men jag motsätter mig vanligtvis inte chefens anvisningar. Dessutom gick jag gärna denna kurs då jag fann den väldigt intressant.

Jag frågade chef #2 (som är lite mer medgörlig) hur det låg till och jag fick ett väldigt luddigt svar om att det förmodligen inte gick till så i denna branch, att det skulle kollas upp och att jag skulle få svar imorgon.
    Litar inte på att jag till hundra procent kommer få ett ärligt svar. 

Svar på tråden Ska min arbetsgivare betala lön vid utbildning?