• Anonym (less)

Vad tycker ni om mitt CV?

Jag har sökt en massa jobb. Säker 30 st sedan Oktober. Har aldrig fått kommit på intervju.
    Nu ska jag söka ett jobb som jag bara vill ha! Kan göra vad som helst för det jobbet!

Varför nappar inte arbetsgivarna på mitt CV? Vill höra både vad som är bra, vad som är dåligt och vad jag ska ändra på eller ta bort.

Hoppas någon orkar ta sig tid. Jag är 22 år och har fått tidigare jobb genom kontakter.

CV

Namn Efternamn

vägen 10

00000 stad

Mobil: 070-0000000

E-post: abcdefgh@hotmail.com

Född: 1989-00-00

Målsättning

Mitt mål är att få arbeta med glada och positiva människor, känna att jag tillför något med mitt arbete. Jag lär och tar gärna åt mig av andra. Jag vill utvecklas som person och om möjligheterna finns även vara delaktig i utveckling för arbetet.

Utbildning

201201 – 201205 Pågående. Butikssäljare Distansutbildning Miroi stad

201101 - 201112 Hydraulmekanikerutbilning Distansutbildning skolan stad

2009  Krogutbildning stad

200608 - 200906  Hotell & Restaurangprogrammet skolan stad

Arbetslivserfarenhet

201111 – Pågående Bildningsförvaltningen. 
    Vikarierar vid behov inom skolkök och förskola
    Här träffar jag nya människor varje arbetsdag, då jag oftast inte är på samma ställe flera gånger.

201111 – Pågående Promoters. Demonstratör
    Ett extrajobb där jag demonstrerar olika produkter i butiker. Ett jobb där kraven var att man är 100% serviceinriktad, har ett smittande leende, engagerad, kan ta initiativ och har lätt att ta kontakt med kunder.

201106 – 201109 Handikappomsorgen. Vårdare
    Ett mycket givande jobb, där jag kände mig uppskattad och verkligen kände att jag tillförde något. Arbetsuppgifterna var förutom att finnas till hands; Matlagning och städning m.m.

200806 – 200911 Restaurang AB. Kassabiträde, Köksbiträde
    Under denna period träffade jag många gäster som gjorde mig mer social och utåtriktad som person. Här jobbade jag under två somrar och även extra under åren. Jag hade mycket varierande arbetsuppgifter, vilket gjorde mig väldigt flexibel. Jag fick lära mig att jobba mer självständigt, men även lära mig att jobba i grupp. Under denna period träffade jag många gäster som gjorde mig mer social och utåtriktad som person. Arbetsuppgifterna var bla. Att stå i kassan, arbeta i grillen, servering och tillagning av husmanskost.

200711 – 200712 Blommbutik. Extraarbete
    Här hjälpte jag till en kort period innan öppning av butiken med bla. Prissättning och upplockning av varor.

200707 - 200708 Restaurang. Kassabiträde Feriearbete
    Mitt andra sommarjobb. Jag fick hjälpa till att hålla ordning i kassan och serveringen, stå i disken och servera mat.

200607 – 200608 ......vattenverk. Feriearbete
    Mitt första sommarjobb. Här fick jag vara med och ta prover på vatten runtom i staden. Fick även vara med och analysera vattnet i labbet. Jag och en annan feriearbetare fick till uppgift att brädfodra väggarna i en bastu som vi sedan slutförde med goda resultat enligt den ansvarige.

200504-200505 Buketten AB. Extraarbete

Min ........ drev en butik där jag under lov och helger hjälpte till i butiken med bla. Städning, prissättning, blombud och kassa.

Språk

Svenska – Modersmål

Engelska – Talar, skriver och läser bra.

Körkort

Innehar B-körkort, tillgång till egen bil.

Datavana

Jag är bekant med Officepaketet. Har väldigt god datorvana.

Övrigt

Under 2002-2007 har jag varit stallvärdinna på ......... Travbana. Jag var även hjälpledare i ponnytravkurser, och jag har arbetat på sekretariatet där jag kopierade papper och gjorde småärenden gällande travdagar.

Fritid

Min fritid spenderar jag med min son, familj och vänner. Mina intressen är att träna, heminredning, musik, Amerikanska bilar och matlagning. Jag gillar att sätta upp mål, och gör allt för att uppnå bästa resultat.

Referenser

Lämnas på begäran

Personligt brev

Hej!
    Jag är en flexibel och väldigt ansvarstagande person som lägger stor vikt på god service och tar stort ansvar för mitt arbete och arbetar på ett professionellt sätt. Jag väldigt stresstålig, jag har lätt för att vara effektiv, även när det är stressigt! Jag ser mig själv som en tålmodig, trygg och lyhörd person, som även är glad och bjuder på sig själv. Att jag även är alert, har humor och ofta tar initiativ är bara ett plus!
    Att se resultat i det jag gör på arbetsplatsen är viktigt då jag är väldigt målinriktad.

Jag bor i .......... med min son, min sambo och två bonusbarn. På fritiden gillar jag att vara ute och träffa folk, ta en fika, träna, resa och umgås med familjen.

Jag ser med förhoppning att mina erfarenheter och kunskaper kan vara till nytta på er arbetsplats.

Med vänlig hälsning,

• Svar på tråden Vad tycker ni om mitt CV?
  • Anonym (1)

1). Flera stav- och skrivfel, så många att de inte kan kommenteras. Drar verkligen ner.

2) Du beskriver en massa egenskaper, men beskriv istället på vilket sätt du är flexibel, stresstålig osv.   

• Queenie70

Skulle ta bort målsättning och beskrivningen av din fritid i själva CV. Det tillhör det personliga brevet anser jag.

• Anonym (less)

Vart är det stavfel? Tycker jag varit noga att kontrollera det.

Fritid kan jag nog hålla med om ska bort. Men inte målsättning?  

• Queenie70
    Anonym (less) skrev 2012-01-24 20:31:45 följande:
    Vart är det stavfel? Tycker jag varit noga att kontrollera det.

Fritid kan jag nog hålla med om ska bort. Men inte målsättning?  
    Jo i själva CV´t. CV´t ska bara vara en uppradning av dina erfarenheter, utbildningar och arbetslivserfarenheter. Målsättningar och subjektiva saker om dig själv, vad du är bra på, vad du tänker och vad du vill och vad du tror du ska kunna bidra med ska vara i det personliga brevet anser jag. Och där kan du även mycket väl ha med fritidsposten.
  • gogunonnonaror

Skickar du samma personliga brev till alla, eller anpassar du det efter jobbet du söker? Vad är det för jobb du söker?

• Queenie70

Sen tycker jag att du i det personliga brevet kan lägga till lite mer om varför du söker just DET HÄR arbetet, visa att du vet lite vad det handlar om och varför just denna arbetsplats är intressant för dig.

• Anonym (1)
    Anonym (less) skrev 2012-01-24 20:24:21 följande:
    Jag har sökt en massa jobb. Säker 30 st sedan Oktober. Har aldrig fått kommit på intervju.
    Nu ska jag söka ett jobb som jag bara vill ha! Kan göra vad som helst för det jobbet!

Varför nappar inte arbetsgivarna på mitt CV? Vill höra både vad som är bra, vad som är dåligt och vad jag ska ändra på eller ta bort.

Hoppas någon orkar ta sig tid. Jag är 22 år och har fått tidigare jobb genom kontakter.

CV

Namn Efternamn

vägen 10

00000 stad

Mobil: 070-0000000

E-post: abcdefgh@hotmail.com

Född: 1989-00-00

Målsättning

Mitt mål är att få arbeta med glada och positiva människor, känna att jag tillför något med mitt arbete. Jag lär och tar gärna åt mig av andra. Jag vill utvecklas som person och om möjligheterna finns även vara delaktig i utveckling för arbetet.

Utbildning

201201 – 201205 Pågående. Butikssäljare Distansutbildning Miroi stad

201101 - 201112 Hydraulmekanikerutbilning Distansutbildning skolan stad

2009  Krogutbildning stad

200608 - 200906  Hotell & Restaurangprogrammet skolan stad

Arbetslivserfarenhet

201111 – Pågående Bildningsförvaltningen. 
    Vikarierar vid behov inom skolkök och förskola
    Här träffar jag nya människor varje arbetsdag, då jag oftast inte är på samma ställe flera gånger.

201111 – Pågående Promoters. Demonstratör
    Ett extrajobb där jag demonstrerar olika produkter i butiker. Ett jobb där kraven var att man är 100% serviceinriktad, har ett smittande leende, engagerad, kan ta initiativ och har lätt att ta kontakt med kunder.

201106 – 201109 Handikappomsorgen. Vårdare
    Ett mycket givande jobb, där jag kände mig uppskattad och verkligen kände att jag tillförde något. Arbetsuppgifterna var förutom att finnas till hands; Matlagning och städning m.m.

200806 – 200911 Restaurang AB. Kassabiträde, Köksbiträde
    Under denna period träffade jag många gäster som gjorde mig mer social och utåtriktad som person. Här jobbade jag under två somrar och även extra under åren. Jag hade mycket varierande arbetsuppgifter, vilket gjorde mig väldigt flexibel. Jag fick lära mig att jobba mer självständigt, men även lära mig att jobba i grupp. Under denna period träffade jag många gäster som gjorde mig mer social och utåtriktad som person. Arbetsuppgifterna var bla. Att stå i kassan, arbeta i grillen, servering och tillagning av husmanskost.

200711 – 200712 Blommbutik. Extraarbete
    Här hjälpte jag till en kort period innan öppning av butiken med bla. Prissättning och upplockning av varor.

200707 - 200708 Restaurang. Kassabiträde Feriearbete
    Mitt andra sommarjobb. Jag fick hjälpa till att hålla ordning i kassan och serveringen, stå i disken och servera mat.

200607 – 200608 ......vattenverk. Feriearbete
    Mitt första sommarjobb. Här fick jag vara med och ta prover på vatten runtom i staden. Fick även vara med och analysera vattnet i labbet. Jag och en annan feriearbetare fick till uppgift att brädfodra väggarna i en bastu som vi sedan slutförde med goda resultat enligt den ansvarige.

200504-200505 Buketten AB. Extraarbete

Min ........ drev en butik där jag under lov och helger hjälpte till i butiken med bla. Städning, prissättning, blombud och kassa.

Språk

Svenska – Modersmål

Engelska – Talar, skriver och läser bra.

Körkort

Innehar B-körkort, tillgång till egen bil.

Datavana

Jag är bekant med Officepaketet. Har väldigt god datorvana.

Övrigt

Under 2002-2007 har jag varit stallvärdinna på ......... Travbana. Jag var även hjälpledare i ponnytravkurser, och jag har arbetat på sekretariatet där jag kopierade papper och gjorde småärenden gällande travdagar.

Fritid

Min fritid spenderar jag med min son, familj och vänner. Mina intressen är att träna, heminredning, musik, Amerikanska bilar och matlagning. Jag gillar att sätta upp mål, och gör allt för att uppnå bästa resultat.

Referenser

Lämnas på begäran

Personligt brev

Hej!
    Jag är en flexibel och väldigt ansvarstagande person som lägger stor vikt på god service och tar stort ansvar för mitt arbete och arbetar på ett professionellt sätt. Jag väldigt stresstålig, jag har lätt för att vara effektiv, även när det är stressigt! Jag ser mig själv som en tålmodig, trygg och lyhörd person, som även är glad och bjuder på sig själv. Att jag även är alert, har humor och ofta tar initiativ är bara ett plus!
    Att se resultat i det jag gör på arbetsplatsen är viktigt då jag är väldigt målinriktad.

Jag bor i .......... med min son, min sambo och två bonusbarn. På fritiden gillar jag att vara ute och träffa folk, ta en fika, träna, resa och umgås med familjen.

Jag ser med förhoppning att mina erfarenheter och kunskaper kan vara till nytta på er arbetsplats.

Med vänlig hälsning,

Det understrukna är fel. Det överstrykna måste omformuleras.
  • Kattswanch

Jag undrar hur du söker jobb.
    Söker du bara på jobb som annonseras ut? Tänk på att endast 20-25% av anställningar kommer genom utannonserade jobb, sen gäller det att ha kontakter och att höra av sig till företag som man vill jobba för, även om de inte har någon annons ute.
    Det är alltid bra att visa upp sig för sin (förhoppningsvis) blivande arbetsgivare, det är hemskt svårt att försöka utvärdera någon endat utifrån deras CV och personliga brev. 

• Anonym (1)
    Queenie70 skrev 2012-01-24 20:37:13 följande:
    Sen tycker jag att du i det personliga brevet kan lägga till lite mer om varför du söker just DET HÄR arbetet, visa att du vet lite vad det handlar om och varför just denna arbetsplats är intressant för dig.
  • Anonym (less)

Jag använder samma personliga brev till alla, men jag utformar det lite annorlunda och tar bort eller lägger till vissa delar.

Detta jobb är som kundtjänstmedarbetare med chans till utveckling på ett stort företag.  

Svar på tråden Vad tycker ni om mitt CV?