• Anonym (Tacksam för råd)

Barn på begravning

Hej!
    Min farmor har nyligen avlidit och nästa vecka blir det begravning. Jag har två barn i åldrarna 9 och 6. Vi stod alla min farmor väldigt nära och hon är väldigt saknad av hela familjen. När begravning kom på tal så bestämde jag och min man att barnen själva skulle få säga sitt om de vill delta eller inte. Min äldsta vill inte delta medan min yngsta vill vara med. Det kändes rätt att hon skulle få välja och att det mest naturliga att låta dem vara med för att säga ett sista farväl. Jag vill att döden ska ses som en del av livet och att det även är naturligt att vara ledsen i en sådan här situation. Nu börjar jag vackla och är rädd för att min 6-årig ska ha svårt att hantera situationen. Tacksam för att höra hur andra har gjort vid begravningar, har barnen fått följa med?

• Svar på tråden Barn på begravning
  • Nyfiken gul

det enda som egentligen kan vara jobbigt att hantera för ett barn är alla lessna människor , men allt annat är ju varken konstigt eller skrämmande egentligen.

Jag har själv deltagit som barn vid många begravningar och min älsta son var 8 år när min morfar dog och han var med då morfar var en nära person i hans liv och som han haft en egen relation till. Det var helt okej för honom och han förstod att folk var lessna och att det inte var läge att fråga om lördagsgodis och sitt gameboy-spel.

Förklara väldigt mycket innan begravningen så 6-åringen vet vad som kommer att hända är mitt tips. Och blir det för mycket kan man alltid gå ut från begravningsakten en stund och få rensa hjärnan, det är helt okej.     

Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • Linda1976

Min dotter har varit på 3 begravningar. De 2 första var hon 1 år på, så det minns/förstod hon inte, men när min mormor dog var hon 4,5 och då var hon självklart med. Jag funderade inte ens i banor att hon inte skulle.

Vi pratade lite om hur det skulle gå till, och hon fick följa med prästen in och titta innan osv. Det gick hur bra som helst, Alice var liksom ljuspunkten i all sorg och barn lättar upp stämningen lite.

Lycka till! 

nailorama.blogspot.com/ -ytligt intressant färgglatt
  • Malima

Min mamma gick bort när min systerdotter var 7 år. Hon var med på begravningen (mormors)och det gick bra. Även om det är jobbigt för barn att se vuxna som är ledsna så är det en del av livet och något som man kan prata om. Det är vi vuxna som gör det jobbigt.... Barn har ofta en sund inställning till döden.

En kompis till mig fick inte gå på mormors begravning när hon var 5( för att föräldrna trodde att det var för jobbigt) och är idag,nästan 25 år senare har hon dåligt samvete för det....

Jag tycker att du ska ta med barnen ( om de vill) men ge dem utrymme att prata om det både innan och efter.En bra bok att läsa är " adjö herr Muffin". En sorglig men fin bok som handlar om döden och en liten snutt om begravning.

Ta hand om er!

• Havsjungfrun

Våra barn har varit med på begravningar för att vi är väl medvetna om att det är jätteviktigt att de får vara med och ta farväl. Viktigt att förbereda och prata mycket om vad som kommer att hända. Finns många bra böcker för barn om sorg ex. "Farfar och lammen" som innehåller en berättelse och en faktadel, funkar uppi mellanstadieåldern. Finns att hämta gratis hos begravningsbyråerna. Prata med 9-åringen om varför h*n inte vill vara med. Kanske är så att h*n är orolig över något då h*n inte vet vad som ska hända. Sedan kan man givetvis inte tvinga med dem om de verkligen inte vill. Mormor eller morfar kanske kan vara med som ett extra stöd åt barnen?
    Hoppas att allt går bra!

• Anonym (Tacksam för råd)

Tack alla för snabba svar! Känner mig nu mer säker på att det var rätt beslut att ta med 6-åringen som själv vill följa med. Vi ska självklart prata med henne både efter och före begravningen. Dags att rota fram boken om herr Muffin, en jättefin bok om sorg. Tack igen för att ni delat med er av era erfarenheter och gett mig tips. Vill någon mer kommentera välkomnar jag även detta.

• jebba

Vi hade med våra tre äldsta barn när deras farfar begravdes förra året (bebisen fick vara hemma). Vi ångrar inte att vi tog med dem. Innan själva begravningsakten fick barnen gå in och titta på kistan tillsammans med prästen och ställa de frågor de ville. Hela akten blev mycket fin och barnen fick ta ett tydligt farväl av farfar.

• Anonym (fick inte)

Min mamma dog när jag var 6 år gammal och jag fick inte vara med på begravningen. För liten tror jag pappa sa. Kunde inte hantera min eller sin egen sorg tänker jag. Önskar så att jag fått vara med.

• Anonym

varför vill inte 9-åringen följa med?

Ta ett prat till och verkligen försäkra er om vad det nejet innebär, en begravning kan man liksom inte gå på sen. Att ta farväl är där och då och ingen annan dag.  Kanske faktiskt vill följa med men inte vågar?  

• Anonym (..)

Hos oss är det självklart att barn ska vara med på begravningen. Jag minns mycket väl från när jag var liten och var med om min lillasysters begravning. Jag var inte mer än 5 år då och har fortfarande klara bilder av vad som hände. Som någon skrev tidigare. Barnen blir en ljuspunkt när det är jobbigt. Har aldrig varit med om att barn inte får vara med.

• Anonym (solrosen)

När min farmor avled valde vi att inte ha med döttrarna som då var 5 och 7 eftersom begravningen skulle hållas på finska som de inte förstår. Men när min mormor avled var alla barnen med (8, 16 & 18 år), och det var första begravningen för dem. Jag var noggrann med att förklara för 8-åringen innan hur allt skulle gå till osv, och var inga problem för honom att vara med. Han tyckte nog snarare att det var lite spännande ; ) Den som det var jobbigast för var 16-åringen, hon tyckte det var obehagligt. Det kan nog vara så att mindre barn ser så konkret på tillvaron att det inte blir några problem. Och jag tror att det kan vara bra för dem att vara med, det tillhör ju livet på något sätt, och det är viktigt att vi vuxna visar att det är något naturligt med döden och sorg. Hoppas det går bra för er hur ni än gör!

• Anonym

När min morbror dog var jag 12 år och då var jag inte med på begravningen för jag tyckte att det var för jobbigt. Så jag tycker att man skall låta barnen bestämma själva om dom vill följa med eller inte. När min morfar dog var det några släktingar där som jag aldrig träffat som tog med sina barn, de barnen hade aldrig träffat min morfar och det gjorde mig riktigt förbannad att de barnen kom.

självklart ska barnen få gå om det är någon som stått dem nära och om de vill gå men tycker inte man skall tvinga sina barn att gå på något sådant som kan vara så jobbigt. 

• tinis77

Mina barn ska följa med på min farmors begravning på tisdag. Mina föräldrar fick ritblock och 2 barnböcker om döden på fonus när de var där, vi kommer att läsa de med barnen och förklara innan. Minstingen förstår nog inte så mycket, men de stora förstår att hon är död. Jag tror att det är bättre att förklara för barnen än att undvika att prata om det, vi har alltid haft djur dessutom och barnen har varit med om att de dött och vi var begravt de.

Svar på tråden Barn på begravning