• Lilladu

Slalom med 8 månaders i ryggsele! vad tycker ni??

HJÄLP MIG!! ÄR JAG NOJJIG??

Jag bli helt kall i kroppen när jag tänker på det här.
    Vi kommer att åka upp till fjällen när lilleman är nästan 8 månader. Både jag å min sambo har åkt slalom sen vi var 3-4 år.
    Nu tycker min sambo att han ska ha vår son på ryggen i en sele......... Men jag tycker det är vansinne, tänk om något händer!!! Min sambo tycker jag är larvig (tror jag).
    Visst vi behärskar skidorna med en olycka kan ju alltid hända. Jag hade tänkt att vi skulle dela på dagen ,den ena är med lilleman å den andra är med resten av familjen. Vi åker med ett par kompisar som har en 1 åring......... den pappan hade samma plander som min sambo.

Är det någon som har haft knodden i ryggsele i backen, om hur gick det??

• Svar på tråden Slalom med 8 månaders i ryggsele! vad tycker ni??
  • mammatilldig

du förstår ju själv vad som kan hända. vill du riskera det?

• My sunshine

vågar du verkligen låta han gör det? tänk om nåt händer..till och med världsmästaren i slalom kan ramla o gör sig illa....kan ni inte bara ha han i pulka ist? ni kan ju turas om med att åka eller nåt...jag vet inte om jag nånsin skulle ha min tös i sele när jag åker men jag har ju ifs bara åkt några gånger....

• Boppi

Jag skulle då aldrig göra så.. Håller med dig om att det är bättre att dela på dagen så ni slipper ta men lilleman ut i backen.

• snillis

Även om din make är en hejare på skidor så finns det ju andra i backen som inte är det. Krockar i slalombackar är tyvärr ganska vanligt.
    Jag hade inte gjort det även om jag är en van skidlöpare.

• Double Jeu

Men ursäkta mig, är han inte klok? Stå på dig, säger jag bara. Bara för att han är bra på att åka, så finns ju risken att han stöter på nåt blåbär i backen som kommer dundrande och kör rakt på honom. Och det är bara en av sakerna som kan hända. Nej, för guds skull, barnet är ingen docka. Respekt!

• Lilladu

Då är det inte bara jag som är nojjig

jag började fundera då det är ganska vanligt när man är uppe i fjällen.

Tack för era inlägg

• Ypsilon

Hej jag har jobbat i fjällen i tio år och vi avråder alla föräldrar att ha sina barn på ryggen. Det har tyvärr hänt dödsolyckor. Ni kan bli påkörda av någon annan och då hjälper det inte hur bra man är på skidor. Förfrysningsrisken i ansiktet är också betydligt högre för barnet när det sitter på ryggen och det blåser. Både fartvind och den "vanliga" vinden. Det är inte heller nyttigt för barnet att sitta och skaka på rygen. Turas om istället med åkningen och busa med er lilla i pulkan. Det tycker dom är mycket roligare!
    (sen finns det barnstugor om man vill åka tillsammans ngn timme)

• Lilladu

Nej nej nej jag kommer aldrig någonsin låta min lille åka i sele.
    Skulle aldrig förlåta mig om nåt hände.
    Jag ville bara veta om jag var nojjig.
    Varför vi blir så osams om det här ar för att han ält i sele när han var liten......
    Då brukar jag referera till bilåkandet, dvs säkerheten, vi skulle ju aldrig låte lilleman åka 1 meter utan sin bilstol, men när vi var små var det annorlunda.

• Helly78

Nä, skulle aldrig göra det..

Tycker inte att du är nojjigt.

• hot fuss

har en kompis som jobbade som sjukvårdare i fjällen säsongstid ett tag o de var med om en 7månaders som suttit i sån bärryggsäck när pappan åkte slalom o ungen knäckte nacken på väg ner o var död när pappan kom ner. så mitt svar är: neh aldrig i livet... lös av varandra i pulkabacken istället..

• MARIA99

Skulle aldrig våga göra det hur bra man än varit på att åka.. Finns ju alltid risk att ramla ändå liksom eller att nån annan i backen kör i en så man ramlar

• mludvigs

Är man typ i Alperna står det överallt att det är förbjudet att ha barnen i ryggsäck när man åker!

Så stå på dig! Ni kan ju alltid dela på dagen. Dock skulle jag kanske kunna tänka mig barn i ryggsäck och längskidor eftersom man aldrig får upp de hastigheterna där och det är ju inte på långa vägar samma risker inblandad.

• asaki

skakrisken är jättestor, ett litet gupp för er blir en väldig stöt för bebben. det har hänt några sådana olyckor i svenska fjällen som kidA beskriver, en förälder som kommer ner och tycker att allt gått bra men bebisen sitter död i selen. usch..

• Snowgirl

Fast ni som säger att "även om mannen är jätteduktig, så finns det andra osv. osv...". Samma sak gäller ju isf för att låta små barn åka själva, eller?!
    Har en son som är 3½år och som åker själv med full fart, stor glädje och nästan full kontroll nedför de röda backarna, samma sak kan hända honom, någon annan kan krocka med honom, eller hur?!

• Ypsilon

Snowgirl- ja självklart kan någon åka på ditt barn också och det är ju ditt ansvar att ha koll så att han inte åker störlopp från toppen och ner. Att han har full kontroll är ju toppen. Men det som jag tror att vi andra menar är ju ifall mannen blir på körd så är ju risken stor att han lägger sig på barnet som sitter på ryggen. Och det vill man ju inte!

• Blå fågel

Det skulle ändå inte bli nåt kul att åka med barnet på ryggen. Då måste man ju åka superförsiktigt, och det är ju iget skoj när man åkt sen man var liten. Lika bar att låta bli.

Svar på tråden Slalom med 8 månaders i ryggsele! vad tycker ni??