• hoppetossan23

Hjärtslag per minut??

Vet någon hur många hjärtslag i minuten som är normalt!?

Jag har 30 kg övervikt å ikväll bara kom de över mej att jag blev så rädd för allt, hjärtinfarkt, å andra förlossnings grejer oxå.

Att de ska vara så svårt att gå ner.....

Från en som e lessen ikväll.....

• Svar på tråden Hjärtslag per minut??
  • 000104

NU ligger jag på 100-115, ibland högre.
    Har också en del övervikt, bm har inte sagt nåt om detta...

• hoppetossan23

Men jag ligger redan på 90 i vilopuls i v 6....

• Rebekka

pulsen kan variera och beror ofta på hurpass vältränad man är, stress osv. Det som bm reagerar på det är inte eran puls utan snarare erat bt för det säger mycket mer.

• Champagne

Jag jobbar på en hjärtavdelning, är själv överviktig ( och gravid). Jag vill bara säga en sak: banta inte under graviditeten! Unna dig lite extra god frukt, gör en god grönsakssallad, och njut av en och annan glass ibland.

Normal puls är mellan ca 60-80, lite högre när man är gravid. Be någon annan ta pulsen på dig, det kan vara lite svårt att vara avslappnad när man ska ta pulsen på sig själv (och du måste ha vilat en god stund, annars blir det ingen vilopuls) (hos kvinnor är det dessutom vanligt att pulsen följer med andningen, att pulsen går upp när vi andas in, och går ner när vi andas ut. Helt normalt!)

Att du skulle drabbas av hjärtinfarkt under graviditeten är extremt ovanligt (har aldrig hört talas om det ens). Röker du, så är det en större risk för hjärtinfarkt än övervikt. Högt blodtryck är inte bra att gå omkring med, det ökar risken för hjärtkärlsjukdom, men då pratar vi om högt blodtryck under många år, och inte under en kort period som en graviditet.

Prata med din BM, hon kan säkert lugna dig.

Kram på dej!

• Erik

Min puls har varit från 80-130 slag i minuten! Jag har också ganska mycket övervikt.

Svar på tråden Hjärtslag per minut??