• Ka11e

KUB-test?

Vi är i 8:e veckan och var på första mötet med barnmorska idag..

Vi är strax under 30 båda två och är alltså inte berättigade till KUB-test.

Utan att diskutera något etiskt, så vill jag inte ha ett barn med Down syndrom och känner att livet skulle vara slut om vi fick ett sådan barn. Dessutom anser jag inte att barnet får ett värdigt liv.

Vad tycker ni? Att göra det privat kostar 2500 kr (2875 kr på helgen) och en resa till Malmö, vilket är rätt mycket pengar (och tid).

Någon skrev här på forumet att risken "bara" är 1 på 1500 något, men samtidigt är det ju många som köper trisslotter där chansen att vinna är betydligt mindre.

I de flesta civiliserade länder gör man ju ett test på alla kvinnor.. så vi har väldig beslutsångest. Det är en rätt rejäl summa som man tycker att staten borde stå för.. samtidigt handlar det om liv.

• Svar på tråden KUB-test?
  • SailorGirl

Är ni inte berättigade, så är ni inte. Är det viktigt för er att slippa få ett DS-barn när risken är 0,07%, så får ni stå för slantarna själv. Vet du om att en förlossning kostar 40.000? Var glad att du bor i ett civiliserat land där du slipper stå för både den kostnaden direkt ur fickan, samt vad barnmorske- och läkarbesök kostar.

Är ni förresten medvetna om hur mycket ett barn kostar? Och hur lite defekter man ser på ett KUB? Ni kan få fantastiska siffror och ändå få ett sjukt barn. Både DS och annat som är värre.

Förstår f.ö. inte hur man kan jämföra ett barn med en lott. Hur civiliserat är det?

• Bittersweet symphony
    SailorGirl skrev 2012-01-24 21:02:11 följande:
    Är ni inte berättigade, så är ni inte. Är det viktigt för er att slippa få ett DS-barn när risken är 0,07%, så får ni stå för slantarna själv. Vet du om att en förlossning kostar 40.000? Var glad att du bor i ett civiliserat land där du slipper stå för både den kostnaden direkt ur fickan, samt vad barnmorske- och läkarbesök kostar.

Är ni förresten medvetna om hur mycket ett barn kostar? Och hur lite defekter man ser på ett KUB? Ni kan få fantastiska siffror och ändå få ett sjukt barn. Både DS och annat som är värre.

Förstår f.ö. inte hur man kan jämföra ett barn med en lott. Hur civiliserat är det?
  • vixtoria

Det stämmer inte att man testar alla kvinnor i de flesta civiliserade länder, det är helt enkelt föräldrarnas val och man betalar för testet precis som här (om man inte anses ha medicinska skäl).
    Jag gjorde själv nupptest och en gång moderkaksprov, så jag kritiserar inte din inställning så, men att du själv betalar det du väljer att göra ser jag som helt normalt.

Dessutom har ingen av oss några garantier för ett friskt barn.

• Ka11e

KUB-testet är tillförlitligt i 85% av fallen!

Jag sett andra som rekommenderar att man hoppar över KUB och går direkt till fostervattensprovet.. Är det en bättre idé? Då finns det ju andra risker som är större?

• JA77

Fråga er först vilka siffror som ni skulle anse som "bra" eller trygga. Jag har en bekant som fick 1:20 och fick ett friskt barn, medan bekantens släkting fick 1:10000 och det barnet hade DS. Fostervattenprov eller moderkaksprov är iaf ett ja eller nej! 

• Ka11e

Jo, det beror vad vi förstått mycket på skickligheten hos läkaren som avgör sannolikheten.

På samma sätt är det läkarens skicklighet vid fostervattenprov som avgör risken för missfall.

Jag arbetar med statistik och sannolikheter så jag ser sannolikhet för missbildningar och lotteri eller elavbrott med samma statistiska glasögon.

Var får man mer information om att göra fostervattensprov? En fördel med ett KUB-test är att man får veta att det finns ett foster och kanske se att hjärtat slår..

• vixtoria

Fostervattensprov och moderkaksprov är prov med låg risk numera, resultatet är ju 100% säkert så man behöver ju inte värdera någon risksiffra som med kub/nupp.
    Din barnmorska kan ju säkert tala om vart du ska vända dig. Är det bara information om proven i sig du vill ha så googla och läs seriösa sidor, kom ihåg att missfallsrisken som anges är i högsta laget (baseras ej enbart på modern statistik).

• Cat79

KUB: Vi har gjort KUB en gång och ska göra det även nu i feb. Vi var i Linköping och var helnöjda då det inte bara är siffror man får fram utan läkaren gjorde en lång genomgång av fostret (undersökte hjärnan, hjärtat o s v). Man kan se mer än man tror så tidigt. Vi har betalat själva men har tyckt att det har varit värt resterande av graviditeten.

Svar på tråden KUB-test?