• Äldre 24 Jan 20:53
    2259 visningar
    2 svar
    2
    2259

    Problem med röda irriterade ögon som kommer och går...

    Min dotter är snart 6 år och har hittills inte haft några problem med någon allergi. Hon bär glasögon sedan hon var 2 år pga översynthet och brytningsfel.

    Från och till de senaste månaderna har hon haft problem med sina ögon. Plötsligt från ingenstans har ibland ett öga blivit väldigt rött och irriterat, ibland båda men oftast ett. Hon har inte varit kladdig och inte svullen. På några timmar kan det försvinna för att efter några dagar bara poppa upp igen

    De senaste gångerna har hon ibland fått ont och sagt att det känns som något sitter i ögat.
    Jag kontaktade ögonklininken och fick komma dit så fort hon blev röd igen. De säger att det är allergi men att det inte är lönt att göra pricktest eftersom hon inte har några andra symtom så kommer det ändå inte visa något. Hon fick ögondroppar som ska tas när det blossar upp men de hjäler inte direkt. Jag tänker också att borde det inte drabba båda ögonen om det är allergi...? Jag har pollenallergi och får alltid besvär från båda ögonen.

    Kan det verkligen vara allergi och mot vad..? Det är i olika situationer det uppstår ibland hemma, ibland på förskolan, ibland ute. Vi har inga djur och hon reagerar inte mer när vi är bland djur än hon gör hemma...
    Förskolan undrar ju såklart om det är infektion som då smittar men enligt ögonläkaren är det inte det... Känns ju lite fel att lämna henne när hon är knallröd i ett öga (men besväras oftast inte av det), samtidigt så skulle jag ju jämt få ha henne hemma som det är just nu

    Det är väldigt ofta nu, ett par gånger i veckan, sitter ibland i under 1-3 dagar ibland går det över inom några timmar... Är detta verkligen symton på allergi? Vill ju gärna veta mot vad i så fall så man kanske kan göra vad man kan för att undvika kontakt med just det. Men pricktest visar tydligen inget om inga andra symtom finns??

  • Svar på tråden Problem med röda irriterade ögon som kommer och går...
  • Äldre 26 Jan 22:16
    #1

    Hej! Eftersom ni träffat ögonläkare så har han troligtvis uteslutit andra orsaker till ögonbesvären. Jag tycker att ni ska ta kontakt igen med läkaren om flickan inte blir bra. Visst kan man ha besvär bara från ena ögat även om det är allergi men det vanliga är att båda ögonen visar symtom. Kanske bör ni använda ögondroppar något längre tid för att verkligen se om besvären dämpas och speciellt om flickan har besvär flera gånger i veckan.
    Pricktest är ett bra test för att få svar på om man är allergisk, problemet är att symtomen kommer ganska lång tid före att allergin går att säkerställa genom tester. Med det menar jag att man mycket väl kan vara allergisk utan att för den skull ha ett test som visar på det.
    Jag tycker att om din dotters symtom ökat på sig och kommer oftare så bör ny bedömning av läkare göras.
    vänliga hälsningar Anitha    

  • Äldre 27 Jan 10:13
    #2

    Tusen tack för ditt svar!
    Dropparna hon skrev ut ordinerades endast 1-3 dagar åt gången... Men vi
    skulle även testa de receptfria dropparna och de kan man väl ta lite längre om jag inte är helt fel på det nu...? Får läsa på lite . Annars hoppas jag att de kan göra en ny bedömning. Lider faktiskt med tösen som tycker det är jobbigt när alla påpekar hennes ögon hela tiden

    Läkaren pratade om att om dropparna inte hjälper så kan hon skriva ut tabletter men de kan göra henne väldigt trött och det vill vi ju helst undvika

    Tack igen!
    MVH "SiBiN"

Svar på tråden Problem med röda irriterade ögon som kommer och går...