• Boomsan

Hur sätter man på slöjan?

Hej,
    Jag har nydligen börjat använda slöja och jag undrar lite om hur man kan sätta på den för det ska vara fint? jag har min slöja på det klassiska sättet, asså tajlt om ansiktet. Jag sätter den på huvudet och sen virrar ett varv om och och fäster den med nål.
    Men jag ser många som har slöjan löst på huvudet och det ser så fint och skönt ut. Hur sätter man på den så den sitter löst? och är det då dem sjalar som man viker som en treangel? och hur sätter man slöjan som en turban? alla tips är välkommna :D   

• Svar på tråden Hur sätter man på slöjan?
  • Lisastina

Det finns en OTROLIGT söt ung fru på youtube som på ett snitsigt sätt gör helt otroliga variationer på hijab. Hon har "uppfunnit" något som heter hoojab också, som man kan linda särskilt elegant. Amenakin är hennes användarnamn på youtube. Hon pratar också i en film på youtube om hur man på traditionellt vis (inte genom dejting alltså) hittar en man, vad man skall gå efter, i ett samtal med sin ogifta syster. Sevärt! Hon har mycket bra saker att säga till alla av alla religioner faktiskt. 

• Muslimska mamman
    Boomsan skrev 2012-01-24 21:33:58 följande:
    Hej,
    Jag har nydligen börjat använda slöja och jag undrar lite om hur man kan sätta på den för det ska vara fint? jag har min slöja på det klassiska sättet, asså tajlt om ansiktet. Jag sätter den på huvudet och sen virrar ett varv om och och fäster den med nål.
    Men jag ser många som har slöjan löst på huvudet och det ser så fint och skönt ut. Hur sätter man på den så den sitter löst? och är det då dem sjalar som man viker som en treangel? och hur sätter man slöjan som en turban? alla tips är välkommna :D   
    Kära syster sök gärna på olika slöjstilar, men tänk på att följa det som är halal att bära i slöjan. Undvik glitter och glamour och dekorationer, och kör på den enkla stilen även om du bär slöjan på olika vis. Låt inte öron, hals eller lugg synas utan var noga med att bara låta ansiktet synas. Detta säger jag för din skull, för att du inte ska bära slöjan förgäves hela livet.
    Blöjans mamma: en glad muslim med humor!
  • Stella Jaded
    Muslimska mamman skrev 2012-01-24 23:20:37 följande:
    Låt inte öron, hals eller lugg synas utan var noga med att bara låta ansiktet synas. Detta säger jag för din skull, för att du inte ska bära slöjan förgäves hela livet.
    Ett ansikte är ju visserligen betydligt mer attraktivt än en örsnibb.

Hur tänkte gud nu menar du, om man döljer örat (försämrad hörsel är bra grejer förresten?) men visar ett vackert ansikte?  
  • jaghopparhögt
    Muslimska mamman skrev 2012-01-24 23:20:37 följande:
    Kära syster sök gärna på olika slöjstilar, men tänk på att följa det som är halal att bära i slöjan. Undvik glitter och glamour och dekorationer, och kör på den enkla stilen även om du bär slöjan på olika vis. Låt inte öron, hals eller lugg synas utan var noga med att bara låta ansiktet synas. Detta säger jag för din skull, för att du inte ska bära slöjan förgäves hela livet.
    Varför ska man inte ha "glitter och glamour och dekorationer" på slöjan. Det har nästan varenda tjej med slöja jag träffar på universitet.
  • Muslimska mamman

Kan återkomma imorgon med svar på det.

• blackfallingstar
    Boomsan skrev 2012-01-24 21:33:58 följande:
    Hej,
    salam alikom! grattis till dig som har börjat bära hijab! En tips bara, det du ska göra är att gör så att Allah njöd med din hijab och inte att det ska se fint ut. Jag lovar dig att det kommer vara hur fint som helst när du göra det på det rätta sättet, det finns olika sätt men kolla du upp det som du ser att det passar dig bäst.
    peace for to the one who follow te right way.
  • Boomsan

Hej alla, tack för det nu har skrivigt :) Jag kollade runt på youtube och det var superkul! jag provade lite olika stilar och nu är jag super taggad på att köpa fler slöjor i all världens färger och mönster :D
    Det känns viktigt för mig att bara ansiktet syns, så jag använder mig av dem modellerna av hijab som även täcker bysten. Jag såg på nån video på youtibe hade dem något i skum som dem använde som volym under slöjan. Var kan man skaffa en sån i malmö området?

• Muslimska mamman
    Boomsan skrev 2012-01-25 17:05:23 följande:
    Hej alla, tack för det nu har skrivigt :) Jag kollade runt på youtube och det var superkul! jag provade lite olika stilar och nu är jag super taggad på att köpa fler slöjor i all världens färger och mönster :D
    Det känns viktigt för mig att bara ansiktet syns, så jag använder mig av dem modellerna av hijab som även täcker bysten. Jag såg på nån video på youtibe hade dem något i skum som dem använde som volym under slöjan. Var kan man skaffa en sån i malmö området?
    Vad för slags volym är det du pratar om? Kan du länka?
  • Muslimska mamman
    Stella Stella Jaded skrev 2012-01-24 23:30:42 följande:
    Ett ansikte är ju visserligen betydligt mer attraktivt än en örsnibb.

Hur tänkte gud nu menar du, om man döljer örat (försämrad hörsel är bra grejer förresten?) men visar ett vackert ansikte?  
    Genom att dölja örat försämrar du inte hörseln det minsta. En slöja är inte lika tjock som en vintermössa exempelvis.

Och din andra fråga besvarar jag med en fråga jag med: Vilket ser mest inbjudande ut, en kvinna som bara visar ett runt ansikte eller en kvinna som bjuder lite extra hud med lite hals och öron som mestadels då har örhängen också i sig?

Drar man inte på gränserna så riskerar man ingenting.
Svar på tråden Hur sätter man på slöjan?