• Hannaelida

Transibiriska järnvägen med barn?

Hej!
    Jag och min sambo funderar på att åka transibiriska järnvägen (Moskva-Peking och sen flyga tillbaka) i vår/sommar med vår son som då kommer vara ca 1,5 år gammal. Är det nån som har erfarenhet av att ha åkt denna rutt med barn? Är det möjligt??

• Svar på tråden Transibiriska järnvägen med barn?
  • Diablo

Jag hade inte barn med mig. Men jag har åkt den. Man åker i en kupé med fyra britsar, där finns inte supermycket utrymme. Man delar EN toalett med ETT handfat med hela tågvagnen, jag tror det är sexkupéer i en vagn, så med 24 personer. Ingen duch! Det finns ingen airconditioner så det kan bli riktigt hett om dagarna! Det dricks ganska mycket alkohol på tåget! Maten på tåget är lite skum, men man kan alltid köpa lite mat från personer på perongerna när man stannar, men det är långt från det du är van vid. Toaletten är också stängd en timme innan du kommer till en större stad till ca en timme efter, bara för att all avföring går rakt ner på spåret.
    Kan man åka med barn? Det kan man väl, skulle jag själv göra det, jag har fyra stycken, nej inte när de är så små som 1,5år. Skulle något hända så är det faktiskt ingen som talar engelska!  När jag åkte tåget hem, var jag den  ända engelskspråkiga personen på hela tåget och det var stundtals väldigt oroande! Har du fler frågor så kan du alltid skicka ett pm!

Har man tur behöver man inget vett!
  • Hannaelida

När åkte du? Jag har förstått det som att man kan få egen kupe med två bäddar, såg helt okay ut på bilden. Ingen egen toalett dock...

• Diablo

Jag åkte för tre år sedan! Du kan kanske få en egen kupé men värmen kommer man inte ifrån.
    Andra bra tips är att ta med sig babywipes de är super att tvätta sig med! Torrshampoo en annan super bar grej! Det är kul att köpa mat av tanterna på perongerna, det är ofta människor som inte kan leva på sin pension som lagar piroger, bullar, eller säljer bar som de plockat. Men tyvärr så är kryddor dyrt så det använder de inte. Men det är billigare att köpa på perongen än i restaurangvagnen.
    På väggen i vagnen finns en tabell som visar hur många minuters stopp det är på varje ställe, är det bara några få minuter så släpper inte tågvärdarna av dig, då kan man kanske köpa något genom rutan på vagnen! Det finns också varmt vatten i vagen så man kan ha med sig soppor och te eller kaffe om man vill.

• Hannaelida

Tack för alla tips! Att det är så varmt på tåget låter ju inge vidare... Vilken tid på året åkte du? Åkte du ensam?

• Diablo

Jag åkte i mitten av juni och hem i slutet av juli. Jag åkte hem själv! Jag kommer ihåg en gång när jag faktiskt gått till restaurangvagnen och kände något kittla på benet när jag tittar ner så är det svett droppar som rinner längs med knät! Varmt ja!
    Man träffar många intressanta människor, tyvärr så är det nästan bara andra turister som man kan komunicera med, för ryssar kan ytterst lite engelska, och sedan är de ganska misstänksamma! Men de är glada och hjälpsamma ändå! Jag hade en fantastisk tid, men jag hade nog tvekat med ett så litet barn!

Svar på tråden Transibiriska järnvägen med barn?