• Webbredaktör Annelie

Skulle du använda "hen" istället för han eller hon?

Vad tycker du om att använda det könsneutrala ”hen” istället för han eller hon?

Nu i januari kommer den första könsneutrala boken om Kivi.
    Kivi är varken en han eller en hon utan en hen.
    Författarnas intentioner är att utmana könsmönstret. Jesper Lundquist som skrivit boken säger i ett pressmeddelande:
    – Varje gång man skriver ”han” eller ”hon” får man ett kulturhistoriskt bagage att
    förhålla sig till; medvetet eller omedvetet måste man möta upp eller bemöta sina egna och andras bilder, tyckanden, fördomar och generaliseringar om manligt/kvinnligt och pojkigt/flickigt. Det är jätteskönt att slippa den biten.

Skulle du kunna tänka dig att använda pronomet hen eller känns det bara som ett fånigt påhitt?
    Känner du dig sugen på att läsa boken?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-01-25 11:24
    LÄS HELA ARTIKELN: www.familjeliv.se/Foralder/1.1506522

• Svar på tråden Skulle du använda "hen" istället för han eller hon?
  • Diablo

Jag tycker det är trams, vi är antingen en han eller en hon! Och vad är problemet med de? Jag tycker det är trams påhittat av folk som har förlite att göra om dagarna!
    Jag skulle aldrig läsa boken!

Har man tur behöver man inget vett!
  • Pickeli

Skulle ALDRIG yttra "hen" i annat sammanhang än när jag vill prata om en höna på engelska. Tycker det låter bedrövligt. Men visst, det uppfyller väl sitt syfte.

Google it!
  • Frontline

Jefla larv...
    Det är nån som har för mycket fritid som kan hitta på nått sådant...

Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • Rockan

Jag använder redan hen sen ganska länge, men inte istället för han eller hon utan som ett komplement. Jag tycker det ser snyggare ut i skrift än h*n (och enklare än att skriva "personen" hela tiden), och använder det när könet är okänt eller om det finns ett syfte i att inte avslöja könet. Jag ser inte nya ord som ett hot mot de gamla.

Och visst kan jag tänka mig att läsa boken, om handlingen verkar bra.

Egentligen är jag förbannat snäll
  • woopie
    Rockan skrev 2012-01-25 10:15:36 följande:
    Jag använder redan hen sen ganska länge, men inte istället för han eller hon utan som ett komplement. Jag tycker det ser snyggare ut i skrift än h*n (och enklare än att skriva "personen" hela tiden), och använder det när könet är okänt eller om det finns ett syfte i att inte avslöja könet. Jag ser inte nya ord som ett hot mot de gamla.

Så här tänker jag med. Använder hen när jag inte vet eller vill avslöja könet på den jag talar eller skriver om. Lättare än att skriva han/hon, personen osv
    KOMMUNIKATION är a och o i ALLA förhållanden!!
  • Daeminimon
    Rockan skrev 2012-01-25 10:15:36 följande:

Jag använder hen skriftligt, precis som personen jag citerar, som ett komplement till han/hon/den. Inte istället för.
Svar på tråden Skulle du använda "hen" istället för han eller hon?