• JWM

När är barn förstora för att följa med??

Helt enkelt när är barnen förstora för att följa med föräldrar på semester??

Föräldrarna vill åka själva utomlands med anledning -dom vill ju inte följa med...
    (men barnen vill om föräldrarna orkar göra någon utflykt med barnen på plats)

--

Det är inte tal om "egen tid" i småbarns åren utan utlandsresa med större barn.
    Men när skall man börja lämna barnen hemma och låta dom sköta sig själva hemma medans man själv flyger utomlands på semester???

• Svar på tråden När är barn förstora för att följa med??
  • MHM

Så länge barnen bor hemma ska dom med när man åker på semester tycker jag.

• SilverEmma

Jag var 16 sista gången jag följde med mamma på semester, sen tyckte jag det var skönare att stanna hemma.

• JWM
    SilverEmma skrev 2012-01-25 10:21:41 följande:
    Jag var 16 sista gången jag följde med mamma på semester, sen tyckte jag det var skönare att stanna hemma.
    ok
    kan du motivera varför om du vill?
    vem passade dig hemma?
  • Frontline
    MHM skrev 2012-01-25 10:17:43 följande:
    Så länge barnen bor hemma ska dom med när man åker på semester tycker jag.
    Menar du det på riktigt?
    Jag vet dom som har bott hemma tills dom både 30 och 40 år, har en kompis som fyller 45 i år och bor fortfarande hemma...

Nej när barnen är så pass gamla att man kan lita på att dom sköter sig så kan dom få vara hemma, det är ju olika från barn till barn så nån ålder kan jag inte säga..
    Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • hannis

Jag var 16 år när jag stannade hemma första gången resten av familjen åkte på semester. Jag ville helt enkelt inte följa med längre utan umgicks hellre med pojkvännen och sommarjobbade.

Jag behövde ingen passning eftersom jag var gammal nog att ta hand om mig själv en vecka.

• SilverEmma

Jag var helt enkelt inte intresserad av att resa mer. Jag var 17 när nästa resa dök upp och då sa jag direkt att jag ville stanna hemma. En ansvarsfull 17-åring behöver ingen barnvakt tycker jag. Var hemma själv under hela helger ibland från 16 års ålder.

Jag gillar fortfarande inte att resa, snart 30 år gammal.

• JWM
    SilverEmma skrev 2012-01-25 10:35:00 följande:
    Jag var helt enkelt inte intresserad av att resa mer. Jag var 17 när nästa resa dök upp och då sa jag direkt att jag ville stanna hemma. En ansvarsfull 17-åring behöver ingen barnvakt tycker jag. Var hemma själv under hela helger ibland från 16 års ålder.

Jag gillar fortfarande inte att resa, snart 30 år gammal.
    tack
  • Veritaslux

Jag var också 16, gick i första ring, när mina föräldrar var borta två veckor. Ingen "passade" mig och det gick hur bra som helst. Gjorde inget jag inte skulle göra om de varit hemma, minns att jag hade en tjejmiddag som gick ganska vilt till, men FF var ju inget konstigt i sig. Vi rev inte huset, och ingen råkade illa ut. Minns att jag absolut inte ville ha någon fest som spårade ur, det var bara de närmsta tjejkompisarna.

Men om det funkar eller inte varierar nog från fall till fall, jag var nog hyfsat mogen och skötsam, kunde ofta vara ensam hemma och hade dessutom en äldre pojkvän som bodde själv...  

Mamma till underbar dotter född 19 juni 2011
  • Veritaslux

Just ja, kan tillägga att pappa och jag åkte på skidresa när jag var 16 också. Jag tjatade om att få åka själv till Alperna men det kom inte på fråga, så då tyckte pappa att vi skulle åka. han hittade en resa till Chamonix som lät bra. Det var bara det att han var den enda personen över 25 på hela bussen och jag höll på att skämmas ihjäl. Så fort vi kom till hotellet gjorde jag allt för att undvika honom hela veckan. Idag tycker jag synd om honom. Usch, idag skäms jag över att jag skämdes så över min egen pappa. 

Mamma till underbar dotter född 19 juni 2011
  • PikkuMyy

Jag var en anvarsfull tjej o mina föräldrar lämnade mig hemma en vecka nån gång i 16-års åldern....Då hade jag min första fest hemma vilket slutade med fylla, hela klassen med vänner o deras vänner som kom, en del grejer gick sönder...Detta hade inte mina föräldrar kunnat förutse o att man tänker att man ska ha en liten fest...? Ryktet sprider sig o har man ingen erfarenhet av alkohol kan man inte förutse hur mycket man tål. O även om jag inte hade druckit så kan ju knappast en person kasta ut en sådär 30-40 pers.... MYCKET kan gå fel. Jag skulle ta med mina barn, så länge de bor hemma eller säg upp till 18-19års ålder...

Svar på tråden När är barn förstora för att följa med??