• annasara

Är lättmjölk och vitt bröd ett bra mellanmål på förskolan?

På mitt barns förskola serveras till "mellis" lättmjölk och vitt bröd, oftast sk polarkakor, samt smör och leverpastej eller skinka som pålägg.

Hur kan det vara rimligt att servera barnen detta när det finns hälsosammare alternativ till samma kostnad, förslagsvis standardmjölk och mörkt/ grovt bröd?  

Någon som förstår detta? Ska ta upp det själv på förskolan men vill gärna höra andras funderingar om detta. 

• Svar på tråden Är lättmjölk och vitt bröd ett bra mellanmål på förskolan?
  • Lena

Att ge det varje gång tycker jag känns väldigt torftigt, men som ett av de roterande alternativen tycker jag inte det är något problem.

• Frontline

Alla barn äter inte mörkt bröd kan vara en av orsakerna...

Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • bepoe

Jag tycker det är okej, speciellt om de får en frukt till. 

Barnmagar tål fibrer sämre än vuxenmagaar, så grovt bröd kan vara för mycket för små barn,  

• mapena

Lättmjölk ges på alla förskolor eftersom det är mer D-vitamin i den mjölken än standardvarianten.

• Apmor2

hade inte haft problem med det faktiskt, min 2årig kan inte äta grovt bröd, helst så lite extra fibrer som möjligt.

Fast dom borde ha mer alt, tycker jag; på mina barns dagis får dom fil, bröd både mjukt och hårt, grönsaker och frukt!!

• Frokenpilla

Lättmjölk är aldrig okej till småbarn. Dom behöver fett.
    Tragiskt att annat påstås av livsmedelsverket.

Tyvärr samma på min dotters skola.

• Lena
    mapena skrev 2012-01-25 15:07:06 följande:
    Lättmjölk ges på alla förskolor eftersom det är mer D-vitamin i den mjölken än standardvarianten.
    Det är dock lika mycket D-vitamin i mellanmjölk som i lättmjölk (iaf hos Arla).
  • Lena
    bepoe skrev 2012-01-25 15:06:38 följande:
    Jag tycker det är okej, speciellt om de får en frukt till. 

Barnmagar tål fibrer sämre än vuxenmagaar, så grovt bröd kan vara för mycket för små barn,  
    Jo men det kan ändå vara lite mer n polarbröd som växer i munnen, tex lite grahamsmjöl i eller på något annat sätt konsistens.
  • bepoe

Filmjölk borde erbjudas, det håller jag med om. 

Lättmjölken har jag inte heller problem med, faktiskt, det är ganska få barn som behöver det där extra fettet. Om barnet ligger lågt på viktkurvan få man väl som förälder bre på extra hemma, eller be personalen se till att det blir lite extra fett för just det barnet.  

• Temugg

Nej, det är verkligen inte ok. Troligtvis får de inte heller smör utan något margarin som innehåller massa onödiga tillsatser.

Läs den här länken som ger tips på argument! Fler och fler kommuner går ifrån Livsmedelverkets rekommendationer pga ny forskning som visar annorlunda resultat än de SLV presenterar!

www.kostdoktorn.se/skolmat/

Svar på tråden Är lättmjölk och vitt bröd ett bra mellanmål på förskolan?