• Anonym (orolig)

Har jag fått framfall?!

hejsan! jag har precis fått reda på att jag är gravid och i samma veva så har jag börjat känna typ en boll i underlivet. i slidmynningen ungefär, på främre slidväggen. gör inte ont, de enda besväret är att jag som hela tiden känner av underlivet vad jag än gör. står,går,sitter,ligger... googlat och läst en massa om framfall av olika slag. nu är jag livrädd att de är de? men kommer de så plötsligt? jag har ett barn sen tidigare som förlöstes med akut snitt, så han kom aldrig den vägen, så borde väl inte få de? är ju ung. hört om äldre som blivit drabbade, men.... nu är jag så ängslig. bokat tid hos barnmorskan, men två veckor kvar och jag vill inte gå omkring å va orolig mer =( nån som vet? kan de va nåt annat? att nåt bara svullnat upp iochmed att jag blev gravid? tacksam för svar av alla de slag!

• Svar på tråden Har jag fått framfall?!
  • Anonym

Ja, på din beskrivning av symptom så låter det som ett framfall, men jag tror ändå inte det är det. Framfall uppstår inte bara sådär. Framfall kommer sig av svag bäckenbotten eller svag slidvägg som gör att andra delar buktar ut i slidan. När man får framfall så brukar man få det efter graviditet på grund av långt krystarbete eller tung grav, alltså att graviditeten gör bäckenbotten svag. Tidigt i graviditeten så har man inte de problemen.

Dock så kanske det skulle kunna vara hormonellt. Hormorner påverkar slidan på olika sätt, men är det hormonellt så bör det rätta till sig självt.

Ta inte ut något i förskott utan vänta och hör vad din BM säger.

• Anonym (orolig)

blev lugnare tack så jättemycket för svaret

• Anonym (M)

låter som slidväggsframfall, eller slidväggsnedsjunkning. har det själv efter 2 täta graviditer. det som buktar ut kan vara urinblåsan. det känns av lite olika beroende på om det är innan/efter mensen, du kanske haft en lättare nedsjunkning tidigare som nu känns av mer pga gravhormoner? nåt riktigt framfall låter det iaf inte som. uppdatera gärna sen vad bm sa

Svar på tråden Har jag fått framfall?!