• Finis

    Hjälp med särskrivning

    Jag känner mig vilse gällande särskrivningar, speciellt på vissa ord. Nu vill jag ha hjälp en gång för alla så jag slutar skriva fel (om jag nu gör det)

    - Idag eller i dag? Inatt eller i natt? Igår eller i går. Osv. Jag skriver alltid ihop (i hop?) men tycker att jag oftast ser att det står isär.

    Sen undrar jag vad som är rätt av:

    - Jättefint eller jätte fint. Jättebra eller jätte bra? Osv

    Tacksam för hjälp

  • Svar på tråden Hjälp med särskrivning
  • Tutilure

    Oftast ska orden skrivas ihop därför är det bättre att skriva ihop orden om man är osäker.
    Lyssna på orden, om du säger ordet jättebra som ett ord eller om du separerar orden och säger jätte bra. Man kan höra att det är en skillnad.

    Idag, igår och inatt m.fl. går att skriva på båda sätten eftersom det inte gör någon skillnad för betydelsen hur man skriver/säger. 


    Målar man fan på väggen kan det inte bli annat än succé!
  • Tutilure

    Ett klassiskt exempel är: "En brun hårig sköterska". Man menar förhoppningsvis en sköterska med brunt hår och inte en hårig, brun sköterska.

    Här ser man hur viktigt det är att inte göra särskrivningar eftersom det kan bli väldigt tokiga syftningsfel. 


    Målar man fan på väggen kan det inte bli annat än succé!
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE

    Språkrådet rekommenderar i morgon, i dag, i natt, i går och så vidare.

    Men båda fungerar, de anges som alternativformer i SAOL.


    I have heard your reasons and regard them as unconvincing and inadequate. We will pass that.
  • Psyke
    Lilysmamma skrev 2012-01-25 18:38:04 följande:
    Jag känner mig vilse gällande särskrivningar, speciellt på vissa ord. Nu vill jag ha hjälp en gång för alla så jag slutar skriva fel (om jag nu gör det)

    - Idag eller i dag? Inatt eller i natt? Igår eller i går. Osv. Jag skriver alltid ihop (i hop?) men tycker att jag oftast ser att det står isär.

    Sen undrar jag vad som är rätt av:

    - Jättefint eller jätte fint. Jättebra eller jätte bra? Osv

    Tacksam för hjälp
    Både i dag och idag är godkänt.
    Jättefint och jättebra för annars tror man att det är en jätte som är fin och bra.
     
  • Finis

    Tack för hjälpen! Jättesnällt!?

    Det andra har jag hyfsad koll på, skriver inte brun hårig

  • Ms H

    Om man tycker att det är svårt att avgöra kan man läsa texten med överdrivet långa pauser mellan orden (varje mellanslag). Då brukar man höra när det blir fel.

Svar på tråden Hjälp med särskrivning