• Tussiluskan

Ögonlaser

Hej,
    jag vill passa på att berätta min historia om ögonlaser, då jag själv googlade mycket innan jag gjorde den och inte hittade någon direkt information från någon som gjort det.

Jag lasrade ögonen på Ögonlasern, kommer inte ihåg vad metoden heter, men den innebär att man skrapar bort det yttersta cellagret och sedan gör lasern, alltså inte den där man skär upp hornhinnan och lyfter bort den.

Jag gjorde min operation under våren 2011, innan dess var jag översynt och hade brytningsfel. Det vanligaste synfelet är annars närsynt, men jag var alltså tvärtom och kunde således se allt någorlunda bra även på avstånd, men ingenting tydligt, inte ens på nära håll. Innan fick jag reda på att det kunde bli så att de inte fick bort hela synfelet och en viss procent måste göra en korrigering. Jag var rädd och osäker innan, men de försäkrade mig om att inget skulle gå fel och att det inte fanns några risker eller biverkningar. Jag kände två stycken närsynta som gjort det, och de var båda jättenöjda så jag tog chansen.

Dagen för lasern var rörig på mottagningen, massor med folk i väntrummet och de låg efter och jobbade igenom lunch och allt. Själv fick jag vänta flera timmar efter utsatt tid innan jag fick komma in och då var de skitstressade. Mina ögon tejpades upp så att jag inte kunde blinka, och de använde bedövningsdroppar samt någon som gjorde att celllagret löstes upp. De skrapade sedan med en skalpell, vilket jag upplevde som mycket obehagligt, samt droppade under några minuter iskallt vatten i ögonen. När det var dags för själva lasrandet var det bara att titta på en prick och hålla blicken stilla i 20 sekunder, men själva allt innan och efter tog nog ca 45 minuter allt som allt. Jag tyckte operationen var väldigt obehaglig.

Direkt efter kunde jag se rätt skapligt, kunde tom titta lite på TV. hade starka värktabletter och tyckte inte jag hade särskilt ont. Men efter ett par dagar och ganska plötsligt, kändes det som om någon hällt bensin eller frätande vätska i ögonen. Som om hornhinnan bara sveddes, och det gjorde vidrigt ont. Tårarna sprutade, och näsan rann och jag såg ingenting. Det var tur att jag inte var ensam, för sambon kunde bända upp ögonen och droppa i bedövning, sedan blev det bättre.

Men synen efter denna dag försämrades kraftigt, och jag kunde inte se handen framför mig då jag var extremt närsynt. Helt handikappad, alltså, och behövde hjälp med allt. Och inte blev det bättre så snabbt som de sagt heller, jag var tvungen att sjukskrivas i flera veckor och det tog ca 4 månader innan jag såg så pass bra att det inte längre var ett problem.

Efter den tiden konstaterade de att operationen misslyckats och att jag måste göra om den. Jag är nu närsynt istället för översynt, och lider av dubbelseende. Mina ögon är torra och ansträngda, och under det första halvåret var jag tvungen att sova med en sorts salva i ögonen för det var så illa. På morgnarna är det fortfarande svårt att öppna ögonen, jag får tvinga upp dem och droppa i ögondroppar. Under en lång period var det svårt med nattsömnen pga detta. Jag har även fått på¨sar under ögonen, som jag förmodligen får dras med, samt stora tjocka röda blodkärl i ögonvitorna. Jag har huvudvärk för att jag hela tiden får anstränga ögonen då jag ser illa, och inga glasögon hjälper på det här synfelet.

Nu är jag rädd för att göra om proceduren, då det var ett helvete de första månaderna, men har ju inget val om jag inte vill se dåligt resten av livet. Men ögonen gör ont fortfarande, och de är jättekänsliga, så man förstår ju att man har orsakat permanent skada på hornhinnan. Jag känner nu två personer til med liknande historia som min, och alla jag känner som gjort det har problem med torra och röda ögon.

Tänk er för innan ni lasrar ögonen, speciellt om ni är översynta inte närsynta!

• Svar på tråden Ögonlaser
  • Lacey

Jag har genomgått samma procedur som dig och känner inte alls igen mig i det du beskriver.
    Jag fick otroligt mycket information från Memira, bl.a. om att man från början inte ser och att det kan krävas två operationer och att om man behövde en andra så ingår den i priset.
    Mina ögon kan vara torra, men jag har ju droppar och torrheten är väl värd det.
    Min bror har gjort samma operation med bra resultat. Jag känner ingen som är missnöjd.

Själv känner jag att om jag kom till kliniken och det var så som du beskrev det på operationsdagen då är jag inte säker på att jag genomgått operationen.

Det är viktigt att undersöka stället där du gör procedurer och hur det går till.
    Jag fick massa med papper och information och var på två möten och en undersökning innan operation.

Det du beskriver med värk och att du inte såg är helt normalt för den här proceduren. Jag blev upplyst om det hur många gånger som helst, så jag verkligen skulle förstå det. Med mig hem fick jag värktabletter och smärtstillande droppar.

Var detta inget du fick information om?
    Och hornhinnan är med största sannolikhet inte permanent skadad då den fräts bort med sedan återskapar sig helt och hållet.

Jag skulle rekommendera dig att gå till ett annat ställe och berätta om din upplevelse och undersökas. På Memira är de helt underbara!

• Tussiluskan

Jag gjorde min på Ögonlasern.

Jag fick information om att jag skulle se dåligt en till två veckor, inte att jag inte skulle se handen framför mig på flera veckor och ha extremt dubbleseende och vara halvblind i flera månader.

Jag fick info om att det skulle göra ont den första tiden, och jag fick ögondroppar. De försäkrade att torrheten skulle gå över efter några månader, men det har det inte gjort.

Jag visste om smärtan, och hade som sagt värktabletter och bedövningssmärtan.

Som jag skrev så känner jag flera som är supernöjda, men som är översynta istället för närsynta är det svårare med, och de kanske helt borde avrått från att göra den. Nu har man ju inget val än att göra om det, och det är bara att hoppas att det lyckas den gången, men jag ser inte fram emot detta helvete en gång till.

• Lacey

Jag tycker stället du gjort det på verkar dåligt och oseriösa.
    Dels kan man se dåligt länge som du gjorde och det skulle du blivit upplyst om.

Det samma vad gäller ögontorrheten. Den kan bli permanent, och jag använder ögondroppar.
    På memira var de övertydliga och berättade allt flera gånger, berättade om hur fruktansvärt ont det skulle göra..
    Allt för att patienterna ska veta precis vad som väntar dem.
    De var också mycket tydliga med att ibland krävs två operationer och att mörkerseendet kan försämras samt att man kan se ljushalo.

Fick du inte en broschyr med all denna info!

Jag skulle aldrig gå tillbaka dit du gjorde det, verkar jättedåligt.

• Lacey

Det är jättebra att du upplyser om hur det är, men alla seriösa kliniker är väldigt noga med att upplysa sina patienter om allt detta.

• Tussiluskan

Nej, de försäkrade mig om att man INTE kunde få NÅGRA som helst bestående men, och att om det inte blev 100% första gången kunde man helt enkelt göra en "liten korrigering".

• Lacey

Oj, det låter inte bra alls!
    Ska du verkligen göra om operationen där?

• Tussiluskan
    Lacey skrev 2012-01-27 17:02:11 följande:
    Oj, det låter inte bra alls!
    Ska du verkligen göra om operationen där?
    Jag har ju inget val, annars får jag ju betala den igen alternativt se så här dåligt resten av livet!
  • jaghopparhögt
    Tussiluskan skrev 2012-01-27 21:46:12 följande:
    Jag har ju inget val, annars får jag ju betala den igen alternativt se så här dåligt resten av livet!
    Kan du inte ta ett öga i taget den här gången? För du tog båda samtidigt förra gången om jag förstod rätt?
  • Litenskit

Usch vad tråkigt och hemskt att det blev så.
    Jag gjorde lasik på globens ögonklinik för ett antal år sedan och är jättenöjd. Jag fick information om allt, både muntligt och broschyrer. Det enda är att jag ibland blir lite torr i ögonen, annars har jag haft perfekt syn sedan dagen efter.
    Jag hoppas iaf att det ingår i priset om man behöver göra om det? Det är ju inte direkt billigt. 
    Förstår också om du drar dig för att gå tillbaka dit. 

• Catbride

Vad gäller översynta så ska man vara mkt restrektiv att behandla. Ffa vid höga översyntheter. Hellre avråda än att få dåligt resultat. Oftast så får man en "tvärtom-effekt" efter en Lasek (som du gjort), dvs närsynta blir översynta ett tag å översynta blir närsynta. (att bli lite översynt i några veckor ställer dock oftast inte till problem). Tycker tyvärr att det låter som de gjort en dålig bedömning och gett bristfällig information. Även om du kommer att göra en re-operation hos Ögonlasern så kan det vara värt att få en "second oppinion" hos ngn annan klinik. Att ex gå och göra en förundersökning hos ngn annan å höra vad de säger. Sen blir det ibland så att man måste göra en korrigerande behandling (jag vet, ska själv fixa ett kvarvarande synfel på ena ögat) men att få så mkt problem som du har fått efteråt, med torrhet och dubbelseende är inte normalt.

• Tussiluskan

Tack för era inlägg, jag ska innan jag gör något annat boka till till ögonmottagningen på sjukhuset och höra vad de tycker. Jag får göra om operationen gratis och tänker då ta ett öga i taget.

De informerade aldrig mig om att jag skulle bli extremt närsynt de närmsta veckorna efter. Översynthet är inte alls ett lika svårt synfel som närsynthet, så för mig var det rena chocken.

• Catbride

Rekomenderar inte att gå till ögon mottagningen på sjukhuset. De har ingen erfarenhet av laserbeh, eller efterbehandling av dessa. Hade en kund som gick dit efter att hon råkat sticka en sax i ögat ca 1v efter sin behandling och lyckats snitta upp halva locket (hon gjorde Lasik) och de stod som frågetecken och visste inte vad de skulle göra. Så du kommer nog tyvärr inte få några vettiga svar från dem. De är bäst på ögonsjukdommar å skador.

• johanwallbeck

Hade en vän som gärna ville göra en ögonlaserbehandling men insåg att det är bättre att gå till en klinik där man gör extremt många operationer, för dessa är de riktiga experterna. Tyvärr är det så att läkare behöver träning för att bli duktiga. Även om hon bodde i Linköping valde hon en klinik i Stockholm som hade många kunder och läkare som fick träna ofta. För faktum är att det är läkaren, utrustningen och hur du följer instruktioner efter operationen som avgör hur pass bra dina ögon läker och blir bra. Så om någon av er i framtiden ska välja en klinik för ögonlaser kan det vara bra att kolla runt lite. Personligen har jag sneglat på den här flera gånger men det finns fler andra för att veta vad som finns där ute. Glöm bara inte det är viktigt att du följer alla instruktioner efteråt för det är ju då ögonen ska läka - och endast du kan påverka detta! Hoppas detta var till nytta, annars hör av dig.

• johanwallbeck
    Hade en vän som gärna ville göra en ögonlaserbehandling men insåg att det är bättre att gå till en klinik där man gör extremt många operationer, för dessa är de riktiga experterna. Tyvärr är det så att läkare behöver träning för att bli duktiga. Även om hon bodde i Linköping valde hon en klinik i Stockholm som hade många kunder och läkare som fick träna ofta. För faktum är att det är läkaren, utrustningen och hur du följer instruktioner efter operationen som avgör hur pass bra dina ögon läker och blir bra. Så om någon av er i framtiden ska välja en klinik för ögonlaser kan det vara bra att kolla runt lite. Personligen har jag sneglat på den här flera gånger men det finns fler andra för att veta vad som finns där ute. Glöm bara inte det är viktigt att du följer alla instruktioner efteråt för det är ju då ögonen ska läka - och endast du kan påverka detta! Hoppas detta var till nytta, annars hör av dig.
  • Grande Rock
    Tussiluskan skrev 2012-01-27 22:55:57 följande:
    Tack för era inlägg, jag ska innan jag gör något annat boka till till ögonmottagningen på sjukhuset och höra vad de tycker. Jag får göra om operationen gratis och tänker då ta ett öga i taget.

De informerade aldrig mig om att jag skulle bli extremt närsynt de närmsta veckorna efter. Översynthet är inte alls ett lika svårt synfel som närsynthet, så för mig var det rena chocken.
    Hur har det gått med dina ögon? Är allt bra, eller har du fortfarande problem?
    The Devil Stole the Beat from the Lord
  • johanwallbeck

Det är viktigt efter behandlingen att man följer läkarens instruktioner för annars så läker inte ögonen ordentligt och då blir synen sällan bättre. Den dagen du bestämmer dig för att genomföra en ögonlaserbehandling så kan du hitta billigaste priset här www.alltomogonlaser.se om du vill. Gällande Ögonlasern så finns de även nästan över hela Sverige....glöm bara inte att undersöka noga vilka kliniker som är bäst och har stor erfarenhet Cool

• mwnandersson

Jag gjorde min laser nu för 2 år sedan hos Vårda ögonklinik I Göteborg som konstant hävdar sig vara säkraste allternativet I branchen. Den information jag fick var att det I stort sett är riskfritt och att inget kunde hända förutom halos I mörker.

Nu har jag haft 2 år av rent helvette med röda irriternade ögon dubbelseende I mörker, ljusfenomen, dålig contrast på dagtid, torra ögon och ett nytt synfel med glasögon igen som inte hjälper helt.

Jag som är fullvuxen man satt och grät på min semester I Las Vegas för ögonan gjorde så ont och allt jag såg var bara ljusmoln.

Den läkaren har bytt arbetsgivare och jobbar nu på Memira. Kliniken gör allt för att slippa ta I det.

Så även om det går bra för manga så ber jag er för guds skull låt bli detta.

• Optikerstudent

TILL DIG SOM HAR GJORT REFRAKTIV KIRURGI !!!

Hej!

Jag är optikerstident och just nu skriver jag mitt examensarbete som handlar om refraktiv kirurgi (ögonlaserbehandling)

I länken nedan så finns det några frågor, som du kan svara på. Enkäten görs för att bedöma hur nöjda patienterna är, det är anonymt och frivilligt men jag blir tacksam om du ställer in dig!

Det tar inte mer en 5 minuter att besvara frågorna!

Tack på förhand!

docs.google.com/forms/d/1QS_LgfkGUf0gMXJI696v_R3gAr6RgwzqL4nq3zWD_-o/viewform

Svar på tråden Ögonlaser