• Anonym (misstänksam)

obetald semester?

Hej på er!
    Fick idag reda på att min sambo ej kommer få ut någon semesterersättning för mellandagarna..Anledningen till detta är att hans semesterersättning är inbakad i lönen! När han tog jobbet i aug så trodde han att han skrev på för minimilönen som gäller för yrket men nej, lönen var lägre och semesterersättningen lades på detta. Detta var inget som sades men finns tydligen skrivet i anställningsavtalet. Det här innebär att han skulle få obetald semester i sommar.

Om vi bortser från misstaget att slarvläsa anställningsavtalet så undrar jag om det verkligen får gå till så här? Har man inte enligt lagen rätt till betald semester eller är det meningen att man ska spara semesterersättningen för varje månad? Tycker detta verkar himla skumt men är ju ingen expert så jag rådfrågar er här.      

Anställningen gäller en tillsvidareanställning. 

• Svar på tråden obetald semester?
  • Anonym (misstänksam)

månadslön

• cloudberry79

Enligt semesterlagen §5 får semesterrätten endast bytas mot semesterersättning om anställningen beräknas pågå i tre månader eller mindre (och inte heller pågår längre). Som jag förstår det har han tagit semester i december men inte fått någon semesterlön, utan fick obetald semester? Det torde isf vara korrekt, för i normala fall börjar man en anställning med obetalda semesterdagar och tjänar sedan in semesterdagar eftersom. Det ska framgå på lönespecifikation eller i annan dokumentation hur många semesterdagar man hittills tjänat in under året.

If you love me - please don't feed me!
  • Anonym (misstänksam)
    FlamingRed skrev 2012-01-25 21:40:32 följande:
    Fast semesterersättning, och lön under semestern är olika saker...

Hur menas?
  • Anonym

Jag (som har månadslön) får semesterlön, dvs på lönebeskedet för månaden så får jag lika mycket semesterlön som det som är draget från ordinarie lön.

Sedan får jag också semesterersättning, som är en viss procent på lönen som jag får extra för de dagar jag har semester. Kommer inte ihåg hur mycket det är, men kanske någon hundralapp extra per dag?

• cloudberry79
    Anonym (misstänksam) skrev 2012-01-25 21:51:18 följande:
    Hur menas?
    Semesterersättning=ekonomisk klumpsumma som utbetalas efter anställningens slut som ekonomisk kompensation för den intjänade semesterrätten. Kan bara existera vid kortare anställningar enligt semesterlagen.

Semesterlön=lön som utbetalas under semesterledighet, måste intjänas på det sätt som anges i avtalet.
    If you love me - please don't feed me!
Svar på tråden obetald semester?