• Maandiiiz

ekonomisk bistånd och csn skuld??

Hej. är de någon som vet om soc betalar csn skulder? vad jag har hört gör dom inte det?

jag får ekonomisk bistånd och idag fick jag hem csn räknigar, och eftersom jag lever på soc finns det inte en chans att jag kan betala det.

jag kollade på csn hemsida där kan kan man bara söka om att man betalar lite mindre när man lever på soc och inte kan vänta med att börja betala av lånet, som jag trodde att man kunde vänta med det.

jag är så rädd just nu, jag vill inte gå till kronofogden, hela mitt liv kommer ju påverkas, jobb, hyra lägenhet mm.

är de någon som vet om soc betalar det? eller som har varit med om liknande? snälla berätta jag har panik just nu.

• Svar på tråden ekonomisk bistånd och csn skuld??
  • Millan83

Du kan be om anstånd och bara betala pyttelite till csn! Gå in och där och beställa blankett! Jag ska göra det och betala 2600 istfö 15000 i år! 

• Maandiiiz
    Millan83 skrev 2012-01-25 23:07:16 följande:
    Du kan be om anstånd och bara betala pyttelite till csn! Gå in och där och beställa blankett! Jag ska göra det och betala 2600 istfö 15000 i år! 
    Okej jo de hade jag tänkt göra men trodde inte de var så stor skillnad. hur kom du fram till den summan? jag har inte hittat det någonstanns. jag ska betala 6720 i år. men varje räkning ligger på 1680
  • Anova

Har du försörjningsstöd så ska du ansöka om nedsatt årsbelopp pga särskilda skäl. Då behöver du skicka in intyg (kan vara t.ex beslut) från soc. Vad jag vet så blir återbetalningsbeloppet 0 under tre månader i taget.

• Millan83
    Maandiiiz skrev 2012-01-25 23:12:18 följande:
    Okej jo de hade jag tänkt göra men trodde inte de var så stor skillnad. hur kom du fram till den summan? jag har inte hittat det någonstanns. jag ska betala 6720 i år. men varje räkning ligger på 1680
    det fanns nån räkna ut-länk på deras sida där man kunde fylla i beräknad inkomst för året. 
  • Maandiiiz
    Anova skrev 2012-01-25 23:14:27 följande:
    Har du försörjningsstöd så ska du ansöka om nedsatt årsbelopp pga särskilda skäl. Då behöver du skicka in intyg (kan vara t.ex beslut) från soc. Vad jag vet så blir återbetalningsbeloppet 0 under tre månader i taget.
    0 kr? inget alls altså? för jag läste på hemsidan där måste man betala iaf, bara att man kan söka om nedsättning :(
  • Anova
    Maandiiiz skrev 2012-01-25 23:18:08 följande:
    0 kr? inget alls altså? för jag läste på hemsidan där måste man betala iaf, bara att man kan söka om nedsättning :(

Försörjningsstöd räknas som 0 inkomst. Har man ingen inkomst kan man väl inte betala tillbaka?

Kanske har de ändrat reglerna de senaste året, men så har det i alla fall varit innan. 
  • Maandiiiz
    Anova skrev 2012-01-25 23:21:11 följande:
    Försörjningsstöd räknas som 0 inkomst. Har man ingen inkomst kan man väl inte betala tillbaka?

Kanske har de ändrat reglerna de senaste året, men så har det i alla fall varit innan. 
    det var precis det jag tänkte därför har jag inte tänkt på de alls fören idag. då jag tänkte ja då får jag väl ringa till dom och säga som det är så de får vänta med inbetalning. men då stog de på hemsidan om man har försörjningsstöd så är de de enda man kan göra är att ansöka om att betala mindre :( så dom har väl ändrat...
  • jaghopparhögt
    Maandiiiz skrev 2012-01-25 23:23:34 följande:
    det var precis det jag tänkte därför har jag inte tänkt på de alls fören idag. då jag tänkte ja då får jag väl ringa till dom och säga som det är så de får vänta med inbetalning. men då stog de på hemsidan om man har försörjningsstöd så är de de enda man kan göra är att ansöka om att betala mindre :( så dom har väl ändrat...
    Du ska inte betala något alls.
    Du kan testa att räkna ut på hemsidan hur mycket du ska betala tillbaka. Sätt noll på årsinkomst så betalar du noll kronor per år.
  • roffe
    Anova skrev 2012-01-25 23:14:27 följande:
    Detta stämmer fortfarande.

Ts, be din soc-sekreterare att skicka ett intyg till csn om att du inte kan betala. 
  • Maandiiiz

okej jag får väl prova så får vi väl se va som händer. ringer csn nu och ska be om få en ansökningsblankett för nedsättning sen ringa soc o få ett intyg. men jag tror man måste betala iaf de stog nått exempel på csn hemsida om nån kille som fick betala hälfen för han levte på försörjningsstöd. så får väl räkna med de då iaf..

men ingen som vet om soc betalar för det? så de får man ta från sin norm då el?

• LekandeLätt
    Maandiiiz skrev 2012-01-26 15:20:27 följande:
    okej jag får väl prova så får vi väl se va som händer. ringer csn nu och ska be om få en ansökningsblankett för nedsättning sen ringa soc o få ett intyg. men jag tror man måste betala iaf de stog nått exempel på csn hemsida om nån kille som fick betala hälfen för han levte på försörjningsstöd. så får väl räkna med de då iaf..

Soc betalar inte csn utan du får ta det av din norm. Så har jag fattat det iaf.
  • Elaifiknow
    Maandiiiz skrev 2012-01-26 15:20:27 följande:

Soc betalar inte för lån, du får alltså inget extra för att du dragit på dig lån. Det får du betala med de pengarna du får idag. Men, CSN är inte omöjliga - vad sade de då ringde?
  • Maandiiiz
    Elaifiknow skrev 2012-01-26 15:38:24 följande:
    Soc betalar inte för lån, du får alltså inget extra för att du dragit på dig lån. Det får du betala med de pengarna du får idag. Men, CSN är inte omöjliga - vad sade de då ringde?
    ok de var de jag misstänkte. men de var ju inte meningen och leva på soc heller, och då tänkte jag att dom kan väl inte bara låta en gå till kronofogden men men..

jadu står i kö fortfarande har gjort i snart två timmar.
  • Elaifiknow
    Maandiiiz skrev 2012-01-26 16:42:43 följande:
    ok de var de jag misstänkte. men de var ju inte meningen och leva på soc heller, och då tänkte jag att dom kan väl inte bara låta en gå till kronofogden men men..

jadu står i kö fortfarande har gjort i snart två timmar.
    Oj! Kan du inte maila dem istället?

Nej, det är klart - vem planerar att gå på soc? Förhoppningvis är det bara en kort, övergående period av ditt liv som du tvingas nyttja samhällets skyddsnät
  • Maandiiiz
    Elaifiknow skrev 2012-01-26 16:45:31 följande:
    Oj! Kan du inte maila dem istället?

Nej, det är klart - vem planerar att gå på soc? Förhoppningvis är det bara en kort, övergående period av ditt liv som du tvingas nyttja samhällets skyddsnät
    jo jag gjorde det också men de kan ta upp till fem dagar innan man får svar. nu stängde dom också, typisk. jag provar ringa så fort dom öppnar imorgon om jag inte fått nått svar på mailen.

ja de hoppas jag verkligen.
  • roffe

Dom betalar självklart inte åt dig. Däremot får du avvakta med betalningen till csn om soc skickar in ett intyg. 
    Det vill säga du får skjuta upp betalningen tills du har råd att betala till csn.

Går man på försörjningsstöd har man inte råd att betala skulder eftersom man redan lever på minsta möjliga belopp. =) 

Svar på tråden ekonomisk bistånd och csn skuld??