• kickan89

Vitt/orange hår efter färgning. Hjälp!

Jag har färgat mitt hår hemma sedan typ 7 år tillbaka och resultatet brukar bli lyckat. Men idag testade jag en ny färgning trodde jag men det var tydligen blekning. På förpackningen stod det med stora bokstäver att det inte skulle bli några gula skiftningar och på baksidan att den gick att använda från mellanbrunt till blont hår. Mitt hår var mörkblont så jag körde på. Och jaa nu är håret vitt i botten, orange några centimeter ifrån botten och blont med orange inslag i längderna. Så frågan är hur ska jag färga över detta? Vill absolut inte ha vitt hår som det är i botten så att fortsätta bleka är inget alternativ. Funderar på om jag ska färga över med en mörkare blond färgning eller om jag ska ta någon ljusbrun eller rödbrun färg. Vilket tror ni blir bäst och hur får jag färgen jämn? Har hört att pärlblond tar bort gula och orange skiftningar men det vita i botten då? Vill inte vara SÅ blond. 

HJÄLP! 

• Svar på tråden Vitt/orange hår efter färgning. Hjälp!
  • Fru Bult

Rule nr 1: passa dig för att ta en kall färg. Det vitare håret riskerar att bli blått. Annars är det lite svårt att säga när man inte ser hur det ser ut, men det jag gjorde i det läget var att köpa en varm mörkblond färg. Inte röd eller brun utan riktigt mörkblond åt det varma hållet. Det täckte alla fula skiftningar. Det var ganska fult första veckan, liksom råttfärgat, men när lite av färgen hade gått ur var det jättesnyggt. Om du tar en för röd färg kommer bara det ljusaste håret (med minst pigment) sörpla åt sig av det röda pigmentet och då kommer du att få ytterligare en skiftning som kanske slår igenom vid nästa färgning.

• kickan89
    Fru Bult skrev 2012-01-25 23:51:59 följande:
    Rule nr 1: passa dig för att ta en kall färg. Det vitare håret riskerar att bli blått. Annars är det lite svårt att säga när man inte ser hur det ser ut, men det jag gjorde i det läget var att köpa en varm mörkblond färg. Inte röd eller brun utan riktigt mörkblond åt det varma hållet. Det täckte alla fula skiftningar. Det var ganska fult första veckan, liksom råttfärgat, men när lite av färgen hade gått ur var det jättesnyggt. Om du tar en för röd färg kommer bara det ljusaste håret (med minst pigment) sörpla åt sig av det röda pigmentet och då kommer du att få ytterligare en skiftning som kanske slår igenom vid nästa färgning.
    Tack! Då ska jag alltså köra på mörkblont. hade hört tvärt om, att man skulle ta en kall färg med tanke på de orange skiftningarna men det kändes liksom inte helt rätt när man är kritvit i hårbotten :P
  • Fru Bult
    kickan89 skrev 2012-01-25 23:57:07 följande:
    Tack! Då ska jag alltså köra på mörkblont. hade hört tvärt om, att man skulle ta en kall färg med tanke på de orange skiftningarna men det kändes liksom inte helt rätt när man är kritvit i hårbotten :P
    Mitt var kycklinggult, lila-blått-grått och vitt i slingor (samtidigt, så jag grät lite faktiskt). Jag valde att tycka att det blå var fulast i mitt hår och tänkte att jag kunde leva med lite kycklinggult/orange om det skulle slå igenom ändå sen, hehe. Men det blev verkligen jättebra! Om man bara har orange skiftningar i ett ganska normalblont hår ska man gå på kalla färger.
  • Mascaraklumpar

Mitt har blir alltid sa nar jag blonderar det. Jag brukar bara massera in en morkblond toning och lata den sitta i typ 1 minut (tills jag ser att de oranga forsvunnit), da blir det askblont och jattenaturligt. Fargningar sliter ju mer pa haret an toning, jag vet inte om det ar sa bra att farga det direkt efter en blondering.

• Karriis

Mitt absolut bästa tips är nog lite sent inkommet här, men när man bleker håret, sätt aldrig färg i hela håret!!!
    Slinga det, det sliter inte lika mycket och det blir sällan missfärgat!

• kickan89

Tack för tipsen! Som sagt så är håret i olika färger så slingning funkar inte, måste göra något åt hela håret. Håret känns dock inte mer slitet nu än innan blekningren så jag oroar mig inte direkt för att håret ska trilla av :P Vill absolut inte ha det ljusare heller. Längderna ser bra ut idag men uppe vid botten är det vit/gul/orange. Så det blir en mörkblond eller ljusbrun färgning alt toning beroende på vad jag hittar. Lutar åt mörkblond färgning. Återkommer med resultat :P

• kickan89

Sååååå tog en mellanblond färg. Problemet är löst haha. Dock råttfärgat hår nu men det får vara ett tag :P

• Fru Bult
    kickan89 skrev 2012-01-26 18:21:27 följande:
    Sååååå tog en mellanblond färg. Problemet är löst haha. Dock råttfärgat hår nu men det får vara ett tag :P
    Ge det ett litet tag bara och tillför mycket glans så kommer det att vara skitfint :)
Svar på tråden Vitt/orange hår efter färgning. Hjälp!