• Roxter

Baka inför kalas - vad kan man frysa??

Jag behöver era bästa tips!! Vad kan man frysa in eller på annat sätt förvara så att man kan baka lite i förväg inför kalas? Känns alltid lika stressigt att hinna med allt innan och jag vill veta vad man kan göra i god till innan. Ex. hur lång tid håller hemgjorda småkakor och hur förvarar man dem bäst så de känns så färska som möjligt? Läste nånstans om att frysa macarons, funkar det?

Lämna gärna era bästa recept oxå!! Med bilder så man verkligen kan suktas och njuta av planerandet inför kalasen

• Svar på tråden Baka inför kalas - vad kan man frysa??
  • erica91

Jag säger bara kladdkaka! Dom blir godare faktiskt om man bakar dom i förväg, går utmärkt att frysa. Det bästa är så att man kan göra dom riiiktigt kladdiga eftersom du ändå fryser in dom ;) då blir dom så där sega och goa sen ;)
    (recept finns ju överallt)

• lcln

Mycket kan frysas. I stort sett alla småkakor, bullar, muffins,  chokladbollar. Bakar alltid allt utom tårtan i förväg. Men så bakar jag iof mest småkakor och muffins till just kalas. En del tårtbottnar går ju också utmärkt att frysa.

Jag fryser hellre än låter dem stå framme en-två dagar. Jag tycker att man tappar smak och konsistens rätt fort. Men det är väl egentligen bara för att jag är van att frysa in färskt och ta upp alldeles vid servering.

• Roxter

Ah, då är det jag som har fegat rejält med att frysa!

Nåt kul recept på lite "kalaskula" småkakor?

• Roxter

Behöver akut hjälp! Kan man frysa fluff?? Bärfluff (som alltså redan är vispad) och chokaldfluff (ovispad). Gjorde dem igår och ställde in i kylen men sonen blev sjuk och kalaset inställt.

• spaulding
    Roxter skrev 2012-01-28 09:37:35 följande:
    Behöver akut hjälp! Kan man frysa fluff?? Bärfluff (som alltså redan är vispad) och chokaldfluff (ovispad). Gjorde dem igår och ställde in i kylen men sonen blev sjuk och kalaset inställt.
    För söta bakverk blir inte frysta men jag skulle tippa på att fluff fryser men att den kanske smälter när du tar ut sen och det blir bara klägg kvar.
  • spaulding

Du kan i princip frysa det mesta av bakverk. Sockerkakor, bullar, småkakor, negerbollar. Du kan t.o.m fylla tårtbottnar och frysa in men garnera får du allt göra i rumstemperatur Flört

Svar på tråden Baka inför kalas - vad kan man frysa??