Juno skrev 2012-01-26 12:32:33 följande:
Bra länk Baryk.
Du frågade om man fick göra på sitt sätt och det fick vi svar på i länken. En privat förskola måste, precis som de kommunala, följa förskolans läroplan och om du har någon speciell pedagogik i tankarna måste den förmodligen också beskrivas tydligt. Har du erfarenhet av och kunskaper omförskoleverksamhet? Annrs tror jag att det blir svårt, om du inte samarbetar med någon som har.
Varför vill du starta en egen förskola?
Ja det var den, Tack för länken! Läser för fullt just nu.
Jag har erfarenhet av att jobba på dagis/förskola. Anledning till att jag vill starta eget är för att jag under en tids jobbande tycker att många utav barnen behandlas fel och inte har det bra på förskolan/förskolorna. Det är mycket som jag finner klumpigt och ospykoligiskt. Kortfattat så finns det många förskolor där jag sett att barnen inte har det så bra som jag önskar. Därför har tankar om att starta eget slagit mig. Men innan det blir handling måste jag veta vad som väntar och vilka krav som ställs.
Startar jag eget så måste jag kontakta personer som har en examen som förskolelärare. Som får vara pedagogiskt verksamhet ansvarig.
Men det är jag som startar självla förskolan. Allt vad gäller lokal, plats, tider och till viss del pedagogik. Hela uppläget. Sen får jag anställa minst en förskolelärare som arbetar på förskolan. Som är verksamhetsansvarig.