• Rokka Jill

Någon mer som testat ICAs "billiga veckan recept"?

Hej! ville bara höra om fler har testat?? Vi har och jag är ganska nöjd! Det är skönt att ha all mat planerad och ha handlat allt, tack vare deras färdiga listor..
    Däremot handlade jag inget på ICA, utan på willys och lidl Cool 

• Svar på tråden Någon mer som testat ICAs "billiga veckan recept"?
  • Lilith Dark

Recepten använder jag mig av ibland, som en grund. Dock sällan med ICAs egna varor.

LILITH - Borderline och mamma lilith.se
  • Minifer
    Rokka Jill skrev 2012-01-26 12:48:13 följande:
    Tycker du det blir skillnad i matkassan???
    nej inte direkt. Det blir ju att man alltid måste köpa massa nya grejer som man inte har hemma, så det brukade alltid landa på ca 700. Men vi äter ju sjukt snålt i vilket fall eftersom vi är små fattiglappar =) Hade vi spenderat mycket på mat hade det säkert gjort stor skillnad
  • Anna med 3 trollungar

Vi har testat en del recept. Men jag vet inte om de har gjort någon skilldnad på matkontot. Fick ju köpa allt, hade ju inget av de hemma.
    Men jag handlade prismedvetet innan, hade koll på olika rabatter i olika affärer osv. Vi ligger på 6000kr i månaden men då räknar jag med blöjor och andra varor som man kan handla i affären

• stolla

Vi har haft ICA matkassen billiga veckan hela hösten och har varit mycket nöjda. Det kostar 495 kr/v och det extra jag har behövt har gått på 0-100 kr per vecka. Man får otroligt mycket mat för pengarna och slipper planera och plocka ihop maten, vilket tar en massa tid för två heltidsarbetande småbarnsföräldrar. Roliga och nya recept som både vi vuxna och tre barn i olika åldrar uppskattar. Helt klart värt det och rekomenderas varmt!

• Anonym

Jag kan inspireras av det men inte mer. Allt beror på vad jag har hemma, skulle aldrig falla mig in att handla efter en lista uträknad efter att de(ICA) ska tjäna massor av pengar samtidigt som de inbillar oss att vi sparar.

stolla skrev 2012-01-27 06:57:39 följande:
    Vi har haft ICA matkassen billiga veckan hela hösten och har varit mycket nöjda. Det kostar 495 kr/v och det extra jag har behövt har gått på 0-100 kr per vecka. Man får otroligt mycket mat för pengarna och slipper planera och plocka ihop maten, vilket tar en massa tid för två heltidsarbetande småbarnsföräldrar. Roliga och nya recept som både vi vuxna och tre barn i olika åldrar uppskattar. Helt klart värt det och rekomenderas varmt!
    Gud vad dyrt det blir! Kassen innehåller ju bara 5 middagar.
  • stolla
    Anonym skrev 2012-01-27 07:08:23 följande:
    Jag kan inspireras av det men inte mer. Allt beror på vad jag har hemma, skulle aldrig falla mig in att handla efter en lista uträknad efter att de(ICA) ska tjäna massor av pengar samtidigt som de inbillar oss att vi sparar.

Gud vad dyrt det blir! Kassen innehåller ju bara 5 middagar.

Vi har nog lite olika uppfattning om vad som är dyrt, jag tycker det är billigt! Kompletta och varierade middagar med grönsaker till för 2 vuxna och tre barn för 100 kr st tycker jag är asbilligt.
  • Anna med 3 trollungar
    stolla skrev 2012-01-27 07:13:20 följande:
    Vi har nog lite olika uppfattning om vad som är dyrt, jag tycker det är billigt! Kompletta och varierade middagar med grönsaker till för 2 vuxna och tre barn för 100 kr st tycker jag är asbilligt.
    Men de är ju bara middagar. Sen har du ju de andra du behöver handla. Frukost- Lunch- Mellanmål osv. De blir ju inte så billigt. 100kr per middag i påsen + att du måste köpa till grönsaker.

Jag gör middagar för va 60kr här hemma. Och då är vi 2 vuxna och 2 barn
  • Anonym
    stolla skrev 2012-01-27 07:13:20 följande:
    Jo det har vi nog.
    En tanke bara som slår mig är att det är därför det alltid blir gräl i ekonomitrådar, för att människor har olika referensramar. Sen om du kompletterar med grönt, mjölk, frukost mm så räcker inte 100kr så himla långt, men du kanske är som jag och handlar extremt prismedvetet?

Jag handlar all mat för 2+2 för uppskattat max 2000/månaden och då menar jag verkligen all mat. Mer exakt vet jag först när jag i helgen utvärderat januarilönen. (Det ska bli riktigt spännande). 
  • stolla
    Anonym skrev 2012-01-27 07:43:07 följande:
    Jo det har vi nog.
    En tanke bara som slår mig är att det är därför det alltid blir gräl i ekonomitrådar, för att människor har olika referensramar. Sen om du kompletterar med grönt, mjölk, frukost mm så räcker inte 100kr så himla långt, men du kanske är som jag och handlar extremt prismedvetet?

Jag handlar all mat för 2+2 för uppskattat max 2000/månaden och då menar jag verkligen all mat. Mer exakt vet jag först när jag i helgen utvärderat januarilönen. (Det ska bli riktigt spännande). 

Grattis till dig, mycket bra gjort att handla mat för fyra pers för 2000 i månaden. Liten nyfiken bara, hur ser en vanlig vecka ut? Vad brukar ni äta? Jag skulle gärna vilja kunna dra ner på matkostnaderna, men har inte lyckats bättre än så här :)
  • Ravenna

Jag har testat några stycken.

Problemet är att jag upplever att portionerna är väldigt små. Ett recept för 4 personer räcker ofta lagom till oss två och det blir kanske en halv matlåda kvar, som oftast blir slängd eftersom det inte räcker till en hel måltid.

Många av recepten är inte särskilt goda heller... man måste liksom "pimpa till" dem för att de ska bli ätliga.

Klart att det blir billigt om man kör små portioner.

• Ravenna

Och de där matkassarna är för övrigt 1-200 kronor dyrare än om du hade handlat motsvarande grejer själv. Det blir rätt mycket pengar på ett år att betala bara för att någon ska plocka ihop sakerna åt dig.

• Anonym
    stolla skrev 2012-01-27 08:07:42 följande:
    Grattis till dig, mycket bra gjort att handla mat för fyra pers för 2000 i månaden. Liten nyfiken bara, hur ser en vanlig vecka ut? Vad brukar ni äta? Jag skulle gärna vilja kunna dra ner på matkostnaderna, men har inte lyckats bättre än så här :)
    Jag återkommer ikväll, måste sticka iväg nu.
  • stolla
    Ravenna skrev 2012-01-27 08:16:10 följande:
    Jag har testat några stycken.

Problemet är att jag upplever att portionerna är väldigt små. Ett recept för 4 personer räcker ofta lagom till oss två och det blir kanske en halv matlåda kvar, som oftast blir slängd eftersom det inte räcker till en hel måltid.

Många av recepten är inte särskilt goda heller... man måste liksom "pimpa till" dem för att de ska bli ätliga.

Klart att det blir billigt om man kör små portioner.

Där håller jag inte med. I de matkassar jag hämtat på vår ICA hela hösten har den varit rejält tilltagna portioner. Det räcker gott och väl till min familj med två vuxna och tre barn!
  • stolla
    Ravenna skrev 2012-01-27 08:17:51 följande:
    Och de där matkassarna är för övrigt 1-200 kronor dyrare än om du hade handlat motsvarande grejer själv. Det blir rätt mycket pengar på ett år att betala bara för att någon ska plocka ihop sakerna åt dig.

Även här måste jag protestera, min kompis jobbar på ica och dom har kollat flera gånger. Om man skulle köpa exakt vad som ligger i påsarna på vår ICA så skulle det gå på med än 495 kr.
  • stolla
    Anna med 3 trollungar skrev 2012-01-27 07:33:12 följande:
    Men de är ju bara middagar. Sen har du ju de andra du behöver handla. Frukost- Lunch- Mellanmål osv. De blir ju inte så billigt. 100kr per middag i påsen + att du måste köpa till grönsaker.

Jag gör middagar för va 60kr här hemma. Och då är vi 2 vuxna och 2 barn

Fast det är grönsaker till nästan varje recept. Jag brukar göra vitkålssallad på söndagarna och den kostar max 20 kr och räcker hela veckan. Lunch äter vi på jobbet, fsk, skola så det är gratis. Frukost är havregrynsgröt, mjölk, lingonsylt och ägg. Skolbarnen äter fil och flingor när de kommer hem, frukt går väl iof på kanske 100 kr per vecka. På helgerna handlar vi en hel del mat, men det är ju enhelt annan historia. Vi älskar att laga nya spännande recept med fina ekologiska råvaror. Matlagning är mitt stora intresse, det är vardagsmaten som jag vill ska bara flyta på utan att jag behöver varken planera eller handla den. Bara det är lätt värt 495 kr för mig!

Vill även fråga dig, hur får du till mi´ddag för fyra pers för 60kr? Hur ser en vanlig vecka ut?  
  • stolla
    Minifer skrev 2012-01-26 12:45:49 följande:
    Vi har kört det, och jag tycker en del är bra, annat mindre bra. Men det blev väldigt mycket roligare att laga mat =)
  • Rokka Jill

Jag håller med om att man måste "pimpa" till dom lite ibland.. Där var något recept där jag bytte ut det ena mot det andra, tex frysta grönsaker mot de färska osv..

Men jag måste säga att det är rätt SKÖNT att slippa tänka på MAT..
    Vi handlade annars 2-3 ggr i veckan.. (billigt ändå) För vi orkade inte planera mer än två dagar framåt...

Svar på tråden Någon mer som testat ICAs "billiga veckan recept"?