• Sigrid

Hur vet man om man kan köra ett glas i micron?

Jag har köpt ett latteglas och jag skulle vilja kunna värma min grädde innan jag häller på kaffe.

Finns det någon markering på glas som klarar micro eller vad ska man gå efter? Är rädd att det ska spricka i micron om jag sätter in det. Uppenbart måste det ju vara gjort för värme, men det är ju inte samma sak som microvågor???? 

LCHF till vardag och fest - vardagfest.blogspot.com
  • Svar på tråden Hur vet man om man kan köra ett glas i micron?
  • Kramgokille

Hej, för ett par år sedan köpte jag några kraftfulla/stora dricksglas på Ikea (det är nog ett av deras standardmodeller). Hade då ingen tanke på att köra dom i micron eftersom jag hade vattenkokare, men en vacker dag gick den sönder, och jag dricker te & snabbkaffe i stort sett dagligen.

Använde två av glasen i micron (ett åt gången), och det gick bra ett antal ggr, minst 10-talet gissningsvis. Men plötsligt en dag hörde jag ett konstigt ljud från micron, då hade ett av glasen spruckit, en rejäl spricka...

Även om glaset inte hade gått i bitar, så kastade jag det. Så efter detta har jag inte riktigt vågat fortsätta köra dom i micron, utan jag använder numera istället vanliga keramikmuggar.

(vet ej om Ikeas stora dricksglas/latteglas, är avsedda för micro...)

Svar på tråden Hur vet man om man kan köra ett glas i micron?