stormfågel skrev 2012-01-27 12:35:58 följande:
Jag har inga tonåringar (bara småbarn) men bodde hemma hos min mamma ganksa länge när jag pluggade och jobbade extra.
Jag tycker att det är rimligt att man ska betala hemma för det första. Har man som förälder råd kanske det inte behöver vara lika mycket som konsumentverket räknar på, men i alla fall någon eller några tusenlappar för mat, förbrukningsvaror, tel och varmvatten. Har förälderna väldigt bra ekonomiskt (det hade inte min mamma) kan de ju sätta in pengarna på ett konto och spara till barnet (i smyg?) men vanan att betala för sig och förstå att det kostar att leva är viktig.
Sen tycker jag att det är rimligt att kanske städa badrummet varannan vecka, sätta på en tvättmaskin ibland (självklart ta vara på egan kläder till och från tvätten), städa sitt eget rum (självklart), naturligtvis plocka undan efter sig själv i köket när man ätit, och laga mat en gång i veckan och hjälpa till med snöskottning och vad som behövs så där ibland.
Socialt är lurigare... man vill ju gärna inte att det ska vara ett "krav" att umgås utan en önskan. Men ni kanske kan bestämma att ni äter middag ihop två gånger i veckan. Sen tycker jag att regeln kan vara att han meddelar innan hur det blir de övriga dagarna så du inte står där med maten och väntar...
Tack för ditt svar!
Eftersom han fortfarande går i skolan och inte har någon inkomst så betalar han inget hemma nu. Efter skolan däremot då han förhoppningsvis får ett jobb så kommer han att få betala hemma. Det vore oansvarigt av oss att låta honom bo hemma gratis och ha hela lönen till bara nöjen. Det skulle kunna sluta i katastrof den dagen han ska flytta hemifrån och faktiskt måste betala för
allt själv.
När det gäller maten, så skulle jag gärna vilja att alla kommer hem och äter när middagen är klar, om det inte är någonting särskilt som händer förstås. Tex att man ska iväg på något där man inte själv styr över tiden. Det känns trist att jag jäktar hem från jobbet för att hinna fixa maten till vanlig middagstid och sen kommer delar av familjen ändå inte hem och äter då utan värmer senare..... Jag får känslan av att vara en hushållerska som ska fixa mat, men att det inte uppskattas tillräckligt för att se till att man ät hemma då. Om man tex ska träffa kompisar, träna eller fixa med bilen så kan man ju planera tiden för det så att man ändå är hemma till middagstid.... Men jag vet faktiskt inte om det är jag som är för krävande i den frågan? Har en känsla av att det kan vara så