• Anonym

Föräldrapenning

hej , jag undrar hur de funkar för mig med föräldrapenning , jag har jobbat sen 6 juni(2011) på schema  men fram till augusti på ett ställe sen i slutet av augusti flyttade jag och började gå på tim vik 1 månad på ett schema som sedan förlörlängdes med 2 månader och sedan till 31 januari (2012 i år ) men även de är förlängt till 28 februari sen blir jag arbetslös , jag ska födda runt den 16 maj . har jag rätt till inkomstrelaterad föräldrapenning då?
    innan juni 2011 har jag studerat och jobbat tim vik vid behov då jag kunnat
    Tacksamma för svar ! Glad

• Svar på tråden Föräldrapenning
  • Försäkringskassan

Hej, Vi kan bara svara generellt här, men för att få en sjukpenninggrundande inkomst som ligger till grund för föräldrapenning så ska man haft en anställning som varit stadigvarande 6 månader eller mer. Om du blivit arbetslös så ska man vara inskriven som arbetssökande på arbetsförmedlingen för att hålla kvar den inkomsten. Det finns ett särskilt kvalifikationskrav för de första 180 dagarna med föräldrapenning. Kravet är att föräldern under minst 240 dagar i följd före barnets födelse, eller den beräknade tidpunkten för födelsen, har varit försäkrad för en sjukpenning och under hela tiden skulle haft rätt till sjukpenning som överstiger lägstanivån för föräldrapenning (240-dagarsvillkoret). Om kravet inte är uppfyllt eller hel föräldrapenning på sjukpenningnivån i annat fall inte överstiger 180 kronor om dagen, lämnas föräldrapenning på grundnivå När du skickar in moderskapsintyget kommer vi att göra en inkomsturedning då du får redovisa din sysselsättning innan barnets födelse. Hälsningar Jonas, handläggare

Svar på tråden Föräldrapenning