• andy1973

Löneutmätning!

Har en skuld på hos kronofogden på ca 150000 många smslån. Har löneutmätning på 7744 imånaden. Min fråga är: kommer det va svårt att bli av med den skulden när jag betalar 7744 imånaden, eller kommer räntorna att öka så jag är tvungen att betala i flera år? Har räknat ut att efter ett år kommer jag ha betalat ca 100000 med skatten jag brukar få tillbaka.

• Svar på tråden Löneutmätning!
  • elmadumle

Räntan bestämmer de du är skyldig pengar så räntan sticker iväg tyvärr. Försök förhandla med långivarna om de kan sänka räntan eller tom frysa den, alternativt att du betalar mot kapitalet först så att skulden minskar.  
    Andra är bättre på det ´här än jag, trots att vi också har löneutmätning, waldo är en klippa när det gäller detta:) 
    Lycka till.  

• andy1973

Vad jag förstår så betalarer man räntorna först. Men jag menar betalar man in 100000 på ett år så borde det ju minska skapligt. elmadumle märker ni att era skulder minskar?

• elmadumle

Jo vi ser att skulderna minskar ändå, särskilt den stora som esamt får 2000 varje månad och det är skönt:) ring kf och fråga om de kan räkna ut hur mycket räntan blir på ett år, jag är värdelös på sånt;)

• andy1973

Så ni har utmätning båda två? Hur mycket har ni kvar att leva på när ni har betalat hyran?

• Anonym

Bra tips,gå in på fattiga-riddare.se,där på forumet finns massor med bra råd.

• Anonym

Varför får du tillbaka så mycket på skatten? Går det inte att justera så att du betalar in mindre skatt och därmed varje månad får mer pengar över att lägga på din KF-skuld?

• elmadumle

ja vi har utmätning båda två, nu bor vi i hus och jag jobbar som timvikarie, mannen har utmätning på 3700 kr varje månad och får behålla 16700, vid övertid, bonus och semesterersättning så får han behålla det. Jag har 1000 kr i utmätning, min lön varierar ju mycket, men jag brukar få ut mellan 6-8000. Sedan ett barnbidrag på det.

Så ungefär 23000 netto då. 

• Anonym

Står det ingenting om hur hög ränta det är i dina papper? Samt om det är några andra avgifter som tillkommer? Om du ger oss de uppgifterna går det att räkna ut när din skuld (förutsatt samma belopp varje månad + din extrabetalning) är slutbetald och hur mycket du då betalat.

Svar på tråden Löneutmätning!