• laral

Borsta tänderna på sonen 9 månader?

Har förstått att det är bra att börja med tandborstningen tidigt men hur tidigt? Sonen är 9 månader nu och hat fått tänder både uppe och nere. Ska vi börja borsta nu tycker ni? Hur ofta i så fall? Ska man använda tandkräm till så små? Tacksam för tips kring detta.

• Svar på tråden Borsta tänderna på sonen 9 månader?
  • Naimiez

Började borsta när första tanden kom. Använder Colegate´s My first Years 0-6 som jag köpt på COOp. Smakar INTE godis utan milt mint.

• laral

tack för svaret! hur ofta borstar ni? morgon och kväll eller?

• godisen

Enligt vad jag har läst mig till ska man börja med tandborstning så fort barnen fått tänder. Tandkräm kan man använda men inte mer än storleken på barnets lillfingernagel.

Min son har inga tänder ännu men har haft en tandborste att bita och suga på sedan han var kanske 3 månader Vi fick en barntandborste med något gratis paket och den har han gillat.

• HeddaBigBum

Vi började också när första tanden kom. Vi borstar på kvällen vid baddags. Det går bäst om han får titta på sig själv i spegeln samtidigt... för han är ju bara sååååå snygg så han MÅSTE megaflina åt sig själv!

• Dalkulla74

Vi borstar "tänderna" på vår tandlöse son. Han verkar tycka att det är roligt att göra lika som mamma då hon borstar. Han får hålla i den själv och bita lite på den. Sen när jag är klar så går jag bara lätt över ett varv uppe och nere innan jag lägger undan den. Jag tror att det kanske gör att han kommer att tycka att det är roligt att borsta sen (vem vet), om inte annat så tycker han att det är skönt nu när det antagligen kliar lite i tandköttet.

• LHO

Man ska börja borsta tänder renad när den första tanden kom, både på morgonen och på kvällen!!!! De måste få en vana att borsta tänderna själva sen när de blir lite större!

• Jen80

Liam är snart 7 månader, har 2 tänder nere som vi precis har börjat borsta. Anänder ingen tandkräm då jag har läst att man inte behöver (eller bör inte?!?!) det förrän kindtänderna kommer.
    Men jag drar bara lite på hans tänder sen får han mumsa på den. Han älskar det ! Än så länge är det ju inte så noga...

• Skina

Tandläkares råd:

Borsta morgon o kväll med mjuk tandkräm avsedd för barnets ålder.
    Använd tandkräm, lika mycket som en lillfingernagel.
    Börja borsta så fort första tanden kommit fram. Dels för att tänderna behöver rengöras från plack men framförallt (i början) för att barnet skall vänja sig.
    Ha gärna två tandborstar, en till tandborstning morgon o kväll och en som "leksak".

Lycka till!

• lilllinda

Endast läst ts när jag svarar

Vi började borsta när första tanden kommit. Colgate har jättebra sortiment på tandborstar och tandkrämer för små barn. Välj gärna en tandkräm som smakar så lite godis som möjligt, fick det rådet vid dotteerns första tandläkarbesök.

• Muppet

en annan fråga ang borstning: hur länge borstar ni i minuter?

• majflickan

hra borstat sen första tanden kom vid 5½ månad, försöker iaf med de en gång om dan. tyvärr missar man väl ibland oxå men. ANvänder oxå Colegate´s My first Years 0-6

• Skina

I början är det inte viktigt att borsta antal minuter.
    Huvudsaken är att barnet vänjer sig o får bort det "värsta".
    Om man kämpar med barnet för att få det rent så finns risken att det blir en negativ stund med kamp o då blir det aldrig roligt o borsta tänderna.
    Själv ser jag till o sjunga samtidigt som vi borstar o efteråt så berömmer jag honom stort för hans insats. Han älskar "tandborststunderna" o vill aldrig sluta borsta...

• Skina

Colgate's "my first" tandkräm o tandborste kan rekommenderas.

Svar på tråden Borsta tänderna på sonen 9 månader?