• Anonym

Separerar med en 2 åring. Hur gör man första tiden efter flytten? Tips?

Hej!

Jag behöver tips om hur man löser det för barnets bästa efter en separation. Jag och min sambo ska separera pga att vi bara är vänner och känner inga känslor mer för varandra. Det är ett gemensamt beslut så ingen är lämnad eller sårad. Vi bråkar inte och känner oss inte kränkta. Vi har en son tillsammans som är 2 år. Min sambo ska bo kvar i vår lägenhet och jag har köpt en lägenhet bara tre hus bort på samma gata. Flyttar om två veckor. Eftersom vi inte bråkar så har vår son inte märkt något av vad som komma skall. Vi hade gärna förberett honom på något sätt. Sen tänker jag mycket på den första tiden efter att jag flyttat. Vi ska ha honom halva tiden var, men kanske ska han vara mest hos mig den första tiden? Kanske ska hans pappa också vara mycket hos mig den första veckan? Jätte svårt!! NÅgon som har några bra tips när ni separerat med små barn? 

• Svar på tråden Separerar med en 2 åring. Hur gör man första tiden efter flytten? Tips?
  • Anonym

Hej!

Det verkar som att ni har en god kommunikation fortfarande och jag är säker på att ni
    kommer ro detta i hamn väldigt bra utan några negativa effekter.
    Jag har gått igenom samma sak för drygt 2 månader sedan, vi är bra vänner men inte mer.
    Min sambo fick bo kvar med vår dotter i vår gemensamma lägenhet, medan jag flyttade ett par kvater längre ner.
    Jag fick tips av dagis-personal och psykologer om att inte vänta med att presentera ditt nya hem för min dotter.
    Så jag tog med henne till min nya lägenhet och berättade att pappa och min dotter skulle bo här nu. 
    Berättade klart och tydligt att nu hade hon 2 lägenheter, många frågor kom.. men det var lätt att svara på.
    Vi började med att vår dotter sov 1 natt/veckan hos mig, varav dom andra nätterna i den gamla lägenheten.
    MEN på kvällstid hade jag henne 3 ggr jämn vecka , samt 4ggr ojämn vecka.
    Ni får ju självklart ta ställning till hur er son mår efter att ha varit i pappas lägenhet.
    I dag sover min dotter hos mig jämn vecka:mån-fredag, hos hennes mamma på helgen, och så byter vi ojämn vecka. Tycker detta är helt kanon. jag tycker inte att vår dotter mått sämre på något sätt. Tvärtom.. tycker hon har en gladare mamma och en gladare pappa! Hitta dock på något tillsammans med er son... efter som ni fortfarande är bra vänner , detta är en riktigt rolig grej för er son!
    Lycka till!!!Skrattande 

Svar på tråden Separerar med en 2 åring. Hur gör man första tiden efter flytten? Tips?