• withoutname

Dimmiga ögon

Jag är orolig för min hund.
    Hon är av rasen pekingese och är 9 år gammal.
    På senaste tiden har hon fått "dimmiga ögon" och bruna genomskinliga fläckar i ögonkanterna. Hon är pigg och ofta är hennes ögon klara, ibland nästan helt normala, men vissa dagar ser hon ut att vara nedstämd och är inte alls lika pigg och hennes ögn är så dimmiga att det är svårt att se pupilen. Det som oroar mig är att vad jag kunde urskilja i dimman idag som var extra stark var att pupilerna hade olika storlek? Hon är dock inte blind, alltså är det ingen "hinna" som täcker över ögonen för hon ser helt klart. Men när hon mår dåligt eller har ont någonstans blir de jättedimmiga, när hn är pigg och glad (98% av tiden) är ögonen klara nästan helt rena från dimman.

Någon som känner igen symptomen och vet vad det beror på? Kanske är det bara så för att hon är gammal?

• Svar på tråden Dimmiga ögon
  • Rottis77

Föemodligen börjar hon få starr på ögonen, som är vanligt med åren. Men jag hade kollat upp det så att hon inte har nåt tryck eller annat skit på ögonen som ska behandlas. Visa kan ju även få cystor i ögonen och även om dom inte behöver åtgärdas så ska man alltid kolla upp ögonen på hundar då dom har mycket känsligare ögon än oss människor, så ring och boka tid till en bra ögon vet.

Svar på tråden Dimmiga ögon