• gbgumman

    Nyfiken undrar

    Hej alla adoptionsexperter.

    Jag har en fråga som jag önskar svar på. Av ren nyfikenhet.

    Min fråga är räknas adopterade som invandrare?

    Jag är en svensk tjej som räknad som andragenerationens invarndrare. Jag har en pappa som är super stockholmare generationer tillbaka. Riktig Kis.

    Min mamma invadrade till sverige innan jag föddes från finland. Anledningen till att hon kom är bl.a. att hon inte kunde finska. Inte min mormor heller fast hon bodde där hela livet. Hon tillhör gruppen finlandsvenskar.

    Altså är mitt modersmål tråkigt nog bara svenska. Finska hade varit spännande.

    När jag fick reda på att jag rent statistiskt inte räknades som svensk känndes det lite konstigt. Nu tycker jag det är kul.

    Har funderat lite på hur olika grupper räknas m.m. och kom inte fram till vad som gällar för den adopterade.

    Hoppas på svar


    Mamma till Eskil och Sonja
  • Svar på tråden Nyfiken undrar
  • Vitsippa

    När vi gick föräldrautbildningen (obligatorisk för blivande adoptivföräldrar) fick vi lära oss att adoptivfamiljer räknas som invandrarfamiljer, så ja, alltså måste också adopterade räknas som invandrare.

  • adopterad79

    Hej


     


    När jag kollar i mina adoptionspapper som är från början av 80 talet. så är jag först invandrare sen fosterbarn sen "bara" barn.

Svar på tråden Nyfiken undrar