• Caroliine

Ni som köper begagnat och gör om, hjälp mig!

Jag har upptäckt charmen med att köpa begagnat och göra om. Så som stakar, lådor, ramar.. ja allt möjligt. Jag har provat att spraymåla men tycker det är rätt jobbigt då det för det första luktar otroligt mycket, tar väldigt lång tid få det krävs många lager och torktid emellan.. så nu har jag kikat runt på andra alternativ och har förstått att folk MÅLAR med vit färg? Sedan kanske slipar lite lätt med sandpapper för en shabby chic stil..?

Någon som kan något om detta och kan ge mig tips på vilken färg man kan använda och vart ni i så fall köper er färg? Tacksam!

• Svar på tråden Ni som köper begagnat och gör om, hjälp mig!
  • Khaleesi

Ska du måla möbler så blir det - tycker jag - snyggast med blank eller halvblank färg, som man lämpligen köper i en färg- eller byggvaruhandel. Förklara vad du har för projekt på G så hjälper personalen dig att hitta lämplig färg i rätt nyans (De kan blanda till exakt vilken färg som helst, utifrån provkartor).

• deecember

Vanlig vit utomhuslfärg för det mesta, ibland krackeleringsfärg innan på vissa saker. Sen kan man ju ha en lätt bets ovanpå för att få det att se slitet ut, samt som du säger sandpappra lätt.
    Oljebaserad färg blir oftast snyggast, eller utefärg. Den "smälter" ihop bättre än vanlig vattenbaserad för inomhusbruk, tyvärr säljs väl inte speciellt mycket oljebaserat längre, har för mig att de skulle tvingas sluta helt med det..

• Fashionista1

Har målat om en hel del, färg köper jag på dom stora kedjorna typ Bauhaus, K-rauta,

- Är det en träyta så är det snickerifärg som är bäst kostar ca 180kr/litern, luktar inte heller särskilt starkt (beckers) 

Sen kan du komplettera med någon ljusgrå färg om det är detaljer som ska lyftas fram och sen sandpapper för att få en "sliten" finish.

Lycka till!  

• Fashionista1
    deecember skrev 2012-01-27 13:35:05 följande:
    Vanlig vit utomhuslfärg för det mesta, ibland krackeleringsfärg innan på vissa saker. Sen kan man ju ha en lätt bets ovanpå för att få det att se slitet ut, samt som du säger sandpappra lätt.
    Oljebaserad färg blir oftast snyggast, eller utefärg. Den "smälter" ihop bättre än vanlig vattenbaserad för inomhusbruk, tyvärr säljs väl inte speciellt mycket oljebaserat längre, har för mig att de skulle tvingas sluta helt med det..
    Det var för giftigt, så nu är dom vattenbaserade... men jag tycker att dom funkar lika bra =)
  • Caroliine
    Khaleesi skrev 2012-01-27 13:31:53 följande:
    Ska du måla möbler så blir det - tycker jag - snyggast med blank eller halvblank färg, som man lämpligen köper i en färg- eller byggvaruhandel. Förklara vad du har för projekt på G så hjälper personalen dig att hitta lämplig färg i rätt nyans (De kan blanda till exakt vilken färg som helst, utifrån provkartor).
    Jo möbler kanske jag ger mig på en vacker dag men nu är det mest inredningsdetaljer så som ljusstakar och sånt där pill jag tänker mig. Matt färg vill jag gärna också ha.. en färg som funkar på trä så som metall, stål osv.. En "all around" liksom.. :)

Hjälp!
  • deecember
    Fashionista1 skrev 2012-01-27 13:36:23 följande:
    Det var för giftigt, så nu är dom vattenbaserade... men jag tycker att dom funkar lika bra =)
    Ja, en del är lika bra :)
    Men sen beror det nog på hur ytan man ska måla är behandlad innan också, när vi skulle måla om våra fönster (helt OT) så var ju de redan oljemålade, den vattenbaserade färgen för inomhusbruk (på fönster & andra snickerier) torkade nästan direkt man målat på, det blev inte så snyggt... Sen använde vi efter att en vän som är målare föreslagit det fönsterfärg för utomhusbruk, och den hade en längre torktid och en helt annan konsistens, (också vattenbaserad) men det blev jättebra!
    Så numera är det utomhusfärg som används jämt ;)
  • Fashionista1

All-around blir svårt, alla ytor har nämligen sin egen grupp av färger, för hållbarhetens skull tex  för metallytor gäller metallfärg, trä-snickerifärg...osv. tror inte det håller om man kör snickerifärg på metall ex.

• Fashionista1
    deecember skrev 2012-01-27 13:39:49 följande:
    Ja, en del är lika bra :)
    Men sen beror det nog på hur ytan man ska måla är behandlad innan också, när vi skulle måla om våra fönster (helt OT) så var ju de redan oljemålade, den vattenbaserade färgen för inomhusbruk (på fönster & andra snickerier) torkade nästan direkt man målat på, det blev inte så snyggt... Sen använde vi efter att en vän som är målare föreslagit det fönsterfärg för utomhusbruk, och den hade en längre torktid och en helt annan konsistens, (också vattenbaserad) men det blev jättebra!
    Så numera är det utomhusfärg som används jämt ;)
    Smart! var det en sån där färg som var lite geléaktig i konsistensen? för den är också jättebra! =)
  • Caroliine
    Fashionista1 skrev 2012-01-27 13:42:22 följande:
    All-around blir svårt, alla ytor har nämligen sin egen grupp av färger, för hållbarhetens skull tex  för metallytor gäller metallfärg, trä-snickerifärg...osv. tror inte det håller om man kör snickerifärg på metall ex.
    Hmm okej.. tråkigt, hade ju vart himla bra annars. :)

Så det är helt enkelt bäst att ha en färg för varje yta?
  • deecember
    Fashionista1 skrev 2012-01-27 13:43:40 följande:
    Smart! var det en sån där färg som var lite geléaktig i konsistensen? för den är också jättebra! =)
    Ja, den var lite "segare" än den för inomhusbruk. Fördelen är ju som sagt att den har längre torktid, så beroende på vad man målar, kan man gå "tillbaka" och fylla i ev. skarvar utan att det blir skarpa kanter/fåror.
    Sen är den ju oftast hållbarare än en "vamlig" inomhusfärg om man ska måla om t.ex köksbord..
  • Fashionista1
    Caroliine skrev 2012-01-27 13:45:20 följande:
    Hmm okej.. tråkigt, hade ju vart himla bra annars. :)

Så det är helt enkelt bäst att ha en färg för varje yta?
    Ja det blir nog bäst så , annars så är väl sprayandet smidigast och snabbast för saker som du inte "tar på" så mkt, som ljusstakar, ramar m.m 

• Caroliine

Men vart köper man den här färgen billigast då? Bauhaus, K-rauta tex har jag inte i min närhet och är utan körkort så det blir lite trixigt att ta sig dit.. kan man hitta det någon annanstans?

• Fashionista1

hmmm....googla och kolla färgaffärer/järnaffärer i din stad? Brukar finnas småbutiker i självaste city i dom flesta städer...

• Fashionista1

Billigast är ju dom stora kedjorna, så enkelt är det =) 

• Fashionista1

ingen aning? har aldrig använt den...prova?

• happy pearly

Har bara läst Ts så ursäkta om jag inte kommer med nåt nytt..

Men mitt BÄSTA tips om du vill ha dina möbler i en shabby stil så är det vit grundfärg du ska använda. Typ V-slip, häftgrund. Den är matt, det måste va matt om det ska se shabby ut...
    Jag har tom detta på vårt köksbord, vill man ha en tåligare yta polerar man möbeln med möbelvax efter den är helt torr, detta har jag endast gjort på köksbordet och jag har målat MASSOR med möbler av alla slag.

Sprayfärg, matt vit använder jag till ex krukor, ramar osv, min torkar på ett kick!

Vill du ha tips och inspiration kan du kolla bilderna på min blogg...
    Jag är totalt såld på Loppis och begagnat och har pysslat med det i många år..

Lycka till
    www.villa-svea.blogspot.com

ps. bordet på bilden är målad med den färgen och sen har jag slipat till den som jag vill ha det=)
Svar på tråden Ni som köper begagnat och gör om, hjälp mig!