• Anonym (ve37)

Hur kändes för dig sista veckorna/dagarna innan förlossning?

Är i ve 36+3 och har under ett par veckor haft molvärk till och från, både i rygg och mage. Som mensvärk ungefär. Under senaste månaden har jag varit lugn och väldigt glad, nu är jag istället orolig i kroppen och nervös, och mer gråtmild. Vill vara nära sambon hela tiden. Jag har mer vattniga flytningar, och de har varit/är svagt rosafärgad. När jag satt på toa (förstoppad) kom det en del blod från underlivet häromdagen, men på förlossningen sa de att det kunde bli så när man krystar för att få ut hård avföring. Jag har pendlat mellan att vara sjukt trött och väldigt "speedad", sovit ca 3 tim per natt och ändå hållit igång med städning och handling. Har gjort klart allt för vår lilla flickas ankomst, så förhoppningsvis ska jag väl kunna slappna av nu.

Hur kändes det för dig? Hur mådde du?

• Svar på tråden Hur kändes för dig sista veckorna/dagarna innan förlossning?
  • tulip79

Kände ingen skillnad de sista veckorna vare sig i humöret eller kroppen (räknar inte att magen blev tyngre)...

Skulle in på igångsättning på 42+1, men vad händer, jo plutten bestämmer sig för att komma ut själv! Värkarna satte igång med exakt 5 min mellanrum från kvart i åtta på morgonen, skulle åka in till sjukhuset klockan åtta... Så vi åkte och hoppades att jag skulle få stanna kvar där (hade ju läst om långa latensfaser). Sonen kom vid sjutiden samma kväll!

Det enda jag kan tänka mig som jag kan relatera till - gällande förvarningar - är att jag var uppe några gånger på efter midnatt för att de bubblade konstigt i magen, kändes som jättestora bubblor, svårt att förklara... Men annars kände jag ingenting förrän första värken kom. 

Lycka till!

• Anonym (ve37)

Jag trodde det skulle vara fler svar, att fler ville dela med sig av sina erfarenheter.

Tack så mycket, och tack för ditt svar Tulip79:)

• Oneesan

Kände ungefär som du. Kunde i princip inte sova de sista dagarna och var mest otålig.

Försök att se till att vila så mycket du kan så att du inte är utmattad när förlossningen börjar. 

Arigato
  • Anonym (hm)

2v före vattnet gick så sjönk magen, som en steeeen.. såg inte klokt ut! den hängde verkligen!!!!
    veckan innan vattnet gick så kände jag som kniv/nålstick i tappen så fort jag utgjorde MINSTA rörelse..!
    det kom slem samtidigt..

v 36+2 gick vattnet och 36+4 föddes vår lille! <3

dagen innan vattnet gick hade jag faktiskt mensvärk som kom och gick, men jag trodde ärligt att jag var förstoppad och försökte gå och göra nr 2 hela kvällen... ;)) ville inte våga hoppas på någonting och förstod nog inte riktigt heller.. ;) 

• Anonym (ve37)

Tack för era svar, roligt att läsa:)

• Anonym (inget särskillt)

Jag hade förvärkar varje kväll i 1-2v innan förlossningen samt några enstaka på dagen mot slutet. Dagen innan det satte igång var allt lugnt men på kvällen fick jag "förvärkar" igen bara att den här gången försvann de inte över natten utan jag vaknade av dem morgonen därpå.

Utöver det kände jag inget konstigt i kroppen. Var trött men det är väl bara naturligt

• Lavish

Ja jobbigt och otålig på att få det avklarat, men egentligen inget särskilt annat än att allt kändes jobbigare vartefter dagarna efter beräknat datum gick...

• Anonym (ve37)
    Anonym (inget särskillt) skrev 2012-01-29 12:37:30 följande:
    Jag hade förvärkar varje kväll i 1-2v innan förlossningen samt några enstaka på dagen mot slutet. Dagen innan det satte igång var allt lugnt men på kvällen fick jag "förvärkar" igen bara att den här gången försvann de inte över natten utan jag vaknade av dem morgonen därpå.

Utöver det kände jag inget konstigt i kroppen. Var trött men det är väl bara naturligt
    Lavish skrev 2012-01-29 12:47:15 följande:
    Ja jobbigt och otålig på att få det avklarat, men egentligen inget särskilt annat än att allt kändes jobbigare vartefter dagarna efter beräknat datum gick...
    Tack även för era svar:)
  • Kia82

De sista veckorna (väntar fjärde barnet nu) blir jag mest rastlös, har svårt för att sova, går och känner efter och måste varje dag ha något "projekt" att ta mig ann. Jag har aldrig känt mig rädd utan har sett fram emot att förlossningen ska dra igång, har känt mig väldigt trött på att vara gravid den sista månaden, magen blir bara tyngre och tyngre och har bara velat bli mig själv igen.

Svar på tråden Hur kändes för dig sista veckorna/dagarna innan förlossning?