• Sirimånstråle

Min bebis vill inte äta! Hjälp!?

Min lilla Elsa på 7 månader tycker inte om mat. Det känns som att jag har gått igenom hela sortimentet Gröt går bra ibland. Inte ens desserter funkar(kanske ngn enstaka tugga ibland) Likadant med barnmatsburkar.Välling har jag försökt med sen hon blev 6 månader och det gick hyfsat i början, men nu vägrar hon. Bara gråter och tar bort flaskan med händerna. Känns så jobbigt när mina kompisars barn äter glupskt det som bjuds. Amma verkar hon inte heller vara så jätteintresserad av. Bara på nätterna då hon vill snutta hela tiden i stort sett. Men hon är en glad tjej förövrigt. Jag förstår inte varför hon inte vill äta.

Finns det någon som kanske är/varit med om ngt liknade, eller bara har några tips och råd? Detta är väldigt jobbigt och ledsamt... Tänk om hon inte får i sig det hon ska? Dom ska ju äta mat när dom är sju månader. Man ska ju inte bara amma...

• Svar på tråden Min bebis vill inte äta! Hjälp!?
  • Naimiez

Kanske de stora tänderna, tuggtänderna som kommer. Tetsa att gnida fytande alvedon på tandköttet när hon skall äta.

• EMO 979

Har du provat med hemlagad barnmat....det måste jag göra åt min tös...gillar inte alls burkmaten...lycka till och hoppas det blir bättre snart

• Angelica77

Samma sak här. Har provat det mesta och Filippa kniper stenhårt med munnen. Provat i två månader nu. Gjort ett uppehåll på 2 veckor då hon varit sjuk. Går lite bättre med gröt nu sista dagarna. Hon gapar ca 3-4 tuggor. Sedan får jag truga lite med henne.

Har börjat ge välling på flaska oxå om kvällarna just för att jag är orolig att hon får i sig för lite om dagarna. Provat både hemlagat o burkmat för övrigt.

Det är skittrist detta tycker jag. Samt att man som du säger...oroar sig för att dom bör få i sig mer än bara bröstmjölk vid 6-7 mån. Men alla lugnar mig o säger att det kommer igång så småningom. Alla barn är inte mogna att börja äta vid 4-5 mån. Men visst är det jobbigt att se sina kompisars barn som gapar som små fågelungar när ens eget barn ratar mat....

• Guldlock74

Hejhej
    jag har haft det likadant. Min lilla tjej accepterade bara Hipps majs, kalkon och potatis puré när hon var i den åldern. I övrigt åt hon gröt och frukt och ammade på nätterna . Välling fattade hon tycke för vid 7,5 mån ålder. På 9-månaderskontrollen på bvc sa vår sköterska att vi kan testa att ge henne mat i bitar. Sen dess går det faktiskt mkt bättre. Hon äter blodpudding, fiskbullar, falukorv, smörgås, bönor, ärtor, pannkaka. Ja faktiskt det mesta så länge hon får sitta och plocka själv. Mat på sked funkar emellanåt. Jag försöker att alltid äta själv när det är dags för henne att äta, så det kanske inspirerar henne litegrann, men det är råfrustrerande när hon vägrar...
    Jag har hela tiden tröstat mig med att barn inte svälter ihjäl i Sverige och hon kommer att äta när hon blir tillräckligt hungrig. Så länge hon är go och glad försöker jag inte hetsa upp mig för mkt.
    Lycka till.

• Kuching

Här är en till som vägrar mat. Gröt går ner men pureér ger vår 6 månaders kille kväljningar. Idag lyckades jag ge honom några skedar av Hipps puré med majs, potatis och kalkon, men det slutade med att han kräktes och såg äcklad ut! Jättejobbigt! Välling vägrar han också!

• vårsol

Det är ingen fara. Amningen ska vara huvudfödan hela första året och mat ska vara ett komplement till amningen. Min pojke blir strax ett år och har den sista veckan äntligen börjat äta lite mer mat. Men nu sista veckan har han börjat äta lite mat, äntligen!

Klarat sig på amningen har han dock gjort, han väger 13 kilo

• majflickan

Här e de inte hel matvägring, välling, gröt o fruktpureer går ner utan problem, men när de gäller den andra maten så e inte den spec intressant. de som han äter utan större protester e som en annan skrev, hipps kalkon, majs o potatis pure o min hemmagjorda köttfärst o spagetti. Har försökt me flera andra, nån sked går ner men sen e de oftast stopp.
    O skulle han vela nångång så funkar de oftast me o sjunga, så ibland sitter ja o sjunger genom hela måltiden, lite segt=)

• Bellans mamma

Min tjej vägrar också mat men jag mistänker att tänderna är på g vi får bara i henne några skedar nu och då och lite välling ibland helst vill hon äta knäckebröd och dricka vatten.... men hon lär ju överleva på det så kommer väll det andra igång igen så småning om. Amma gör jag bara på morgon och kväll nu och en gång på natten men det gör mest ont för hon tuggar på tuttarna Aj!!!

Svar på tråden Min bebis vill inte äta! Hjälp!?