• Jeanettan87

11kg upp v.24. BM säger stopp! :/

Har lagt på mig 11kg hittills. Detta sedan inskrivningen v.12. innan dess vet jag ej...
    Min bm säger att det inte är bra alls och jag måste tänka på vikten från och med nu. För 14kg är det man ska äka totalt, men att nu kommer det bli mer för min del och det är tydligen superilla!

Jag mår väldigt bra och har därför inte tänkt så mycket på vikten.Startade från normalvikt. Äter normalt. Något gott ibland, på helger. Skulle kunna röra på mig mer.

Är detta normalt? eller är det så illa som min bm säger? :(

Hur mkt ökade ni totalt?  

• Svar på tråden 11kg upp v.24. BM säger stopp! :/
  • Nyfiken gul

gå upp för mycket i vikt är inte bra för varken dig eller bebis, det kan bli svåra kompliaktioner om du tex drar på dig graviditetsdiabetes och havandeskapsförgiftning .

En sund viktökning är det bästa.

Du kan få hjälp av din barnmorska att komma i kontakt med en dietist under din graviditet. Jag hade en när jag väntade mitt senaste barn. Hon hjälpte mig att kontrollera vad jag åt och jag fick massor med vettiga råd , jag utgif från en vikt på 97 kg vid inskrivningen och höll den vikten hela tiden igenom - vilket innebar att jag faktikst gick ner några kilo om man räknar om det magen växer.

Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • Whitetrash86

både ja och nej. Självklart är det inte bra att gå upp för mycket i vikt. Men samtidigt är det ju inte ovanligt idag att en gravid går upp 20-30kg

Men du ska nog lyssna på din BM och se över vad du kan göra för att inte gå upp onödigt mycket mer. 

• Meria

Äter man bra mat, som man gör innan man blir gravid, ser jag inte varför det skulle vara hemskt om slutsumman går över 14 kg... Det är väl det sunda intaget som räknas framför antal kilo på vågen? 

Jag gick upp 10 kg med första (hade sug efter frukt) och 18 kg med andra (mer sug för snabbmat). Så för mig syntes det på vågen vad jag levde på i 9 mån... Sen hade jag ingen direkt extra vätska osv som la på kilon.  

(¨,) Loke -06 & Isak -08 (,¨)
  • Whitetrash86
    Meria skrev 2012-01-27 22:09:35 följande:
    Äter man bra mat, som man gör innan man blir gravid, ser jag inte varför det skulle vara hemskt om slutsumman går över 14 kg... Det är väl det sunda intaget som räknas framför antal kilo på vågen? 

Jag gick upp 10 kg med första (hade sug efter frukt) och 18 kg med andra (mer sug för snabbmat). Så för mig syntes det på vågen vad jag levde på i 9 mån... Sen hade jag ingen direkt extra vätska osv som la på kilon.  
    fast att hennes slutvikt landar på 14kg när hon bara i v24 väger 11kg känns ju lite otippat om det fortsätter i denna takt. Och det är ju det hennes BM är orolig över....
  • Meria
    Whitetrash86 skrev 2012-01-27 22:11:09 följande:
    fast att hennes slutvikt landar på 14kg när hon bara i v24 väger 11kg känns ju lite otippat om det fortsätter i denna takt. Och det är ju det hennes BM är orolig över....
    Då kanske det finns något hon äter idag som hon kan skära ner på? Det är det jag menar, tycker det är dumt att stirra sig blind på antal kilo på vågen när man är gravid, viktigare vore det väl att tänka på vad man stoppar i sig. 
    (¨,) Loke -06 & Isak -08 (,¨)
  • Whitetrash86
    Meria skrev 2012-01-27 22:13:15 följande:
    Då kanske det finns något hon äter idag som hon kan skära ner på? Det är det jag menar, tycker det är dumt att stirra sig blind på antal kilo på vågen när man är gravid, viktigare vore det väl att tänka på vad man stoppar i sig. 
    ja absolut! och det är ju det hennes BM säger till om, att hon behöver tänka på vad hon äter hur hon rör på sig och så eftersom kilona bara ökar.. för kan inte tänka mig att BM sagt något om detta om det handlat om vattensamling. 
  • mfe

Tror jag hade gått upp mer än vad du har i v24! Nu har jag gått upp 20 kg i v33 och min BM säger inte så mycket om det!

• vargaa

Med båda barnen gick jag upp 20 kg. Har bf om 11dgr. Med ettan tränade jag med hästen, fodrade tungt osv, hela grav. Åt mkt bra, var normalviktig och frisk. Gick ner utan ansträgningeller koständring efter fl. Ett år efter fl blev jag gravid med nr 2 och hade då 1 kg kvar sen innan jag blev gravid med ettan. Under denna grav rider o fodrar jag inte men har en 1,5åring att ta hand om. Är dock inte i samma form, men samma vikt som förra gången. Ingen av ångerna samlade jag vatten, har normalt sf-mått och dottern vägde 3470. Denna bebis väntas väga samma vid bf enl ul. Mmin mamma o två äldre systrar gick upp ca 10 kg under sina grav, mao bara hälften av det jag gått upp. De var i samma ålder som ag när de fick barn. Jag var 22 och är nu 24. Jag går helt enkelt upp ca 20kg trots att jag äter bra och rör på mig. Jag går också ner igen utan att behöva göra ngt och mina barn blir inte ovanligt stora eller sjuk på ngt sätt. Sålänge du vet att du äter bra, rör di normalt och mår bra tycker jag inte att du ska titta på vågen. Enl min bm är min viktuppgång inte skadlig. Men hon undrar vart jag gömt kilona. ;) lyssna på din kropp. Mvc's rekomdendationer kommer lltid att förändras och bara du vet hur du mår. Njut av graviditeten och ät bra mat.

Mamma till Elise - www.vargaaa.blogspot.com
  • LillfisenE

Med mitt första gick jag upp 24 kg, men jag små åt jämt för det va det enda som kunde hålla illamåendet i chack, det va ingen BM som reagerade över det alls ... och jag flyttade ändå mitt i så jag hade 2 BM och 2 MVC under min grav..

Denna grav (v 19 nu) har jag gått upp 4,5 kg, äter samma som innan, men har inte det där illamåendet som endast dämpas med mat denna ggn. 

• Marvin

Har hört en del icke gravida som deras BM har sagt till att de väger för mycket. Så det kanske är i vissa landsting de har fått tillsägelse att vara på kvinnorna mer angående vikt!! Oavsett graviditet eller ej.

Svar på tråden 11kg upp v.24. BM säger stopp! :/