• tilde72

Lindex fix-jacka och skidbyxa och storlekar

Köpte nyligen jacka och skidbyxa till tjejen på 2 år från Lindex (Fix).
    Hon är väldigt lång så jag slog till och tog str 104. I största laget såg vi ju när vi kom hem.
    Går ju att använda om jag viker upp men inget vidare snyggt... Det positiva är att hon har att växa i och kan ha längre tid.
    Jag har nu varit och köpt hem str 98 som nu sitter jättefint men vet inte alls om hon kan ha tills nästa säsong.
    Funderar över om just Lindex har stora str på barnkläderna??? Jag tycker det jag jämfört med andra kedjor är de största str.
    Hur gör ni andra, köper för stort eller sitter perfekt?

• Svar på tråden Lindex fix-jacka och skidbyxa och storlekar
  • Nina 566

Nä, jag tycker att dom är normala i storlek. Sonen på 2,5 år har jacka och byxa i 92. Och par i 86. Han är normallång för sin ålder.

• Indianica

Det beror lite på vad det är för typ av plagg. Ytterplagg försöker jag köpa perfekt, främst för att om kläderna är på tok för stora, finns annars för mycket plats för kall luft att cirkulera på och då värmer plaggen givetvis dåligt. Sedan finns även risk för t ex upptrampade och söndriga byxben.

På inneplagg kan jag köpa en storlek för stora tröjor och vika ärmarna lite grann, för växtmån. Är det mudd nere på byxorna kan jag göra samma sak där, att en storlek för stor, för med mudd så trampas inte lite för stora byxor sönder. Min son har mest mysbyxor inomhus, men man kan ju lägga upp jeans om barnet använder det tycker jag. Just för att då kan de ha kläderna lite längre. För mig som hatar att köpa kläder är det mkt praktiskt

• daimstrut

Nej tycker inte att Lindex har större kläder än andra, däremot är de flesta ytterkläder större än innekläder tycker jag, oavsett märke. Min tjej har börjat växa ur 98 och har 104 på Lindextröjor, på vinteroverallen har hon 92.

• AW76

Vad lustigt, jag tycker snarare att de är små i storleken! Min son som har 122 i kläder, fick ta 128 i FIX vinterställ, jackan i 122 var för kort i ärmarna! Dottern som har 104 har visserligen 104 i FIX overall, men den är verkligen på gränsen. 110 hade varit mer passande. Så min erfarenhet av FIX (och Lindex överlag) är att de är små i storleken..

Svar på tråden Lindex fix-jacka och skidbyxa och storlekar