• PluKi

Gravid och Mood blekning

Hej! Det finns ju olika svar på frågan ang att färga håret under grav har ja märkt. Någon som har erfarenhet av MOODs hårfärger under grav? Börjar nämligen få en hemsk utväxt men är väldigt skeptisk till att färga håret. Både det att det kommer i kontakt med huden, men självklart, om inte mer, inandningen av ångorna. Kan man ha munskydd eller något sådant? Eller får man helt enkelt strunta i blekningen? Vet även att man kan gå till frisören, men det är så dyrt så då är jag hellre ful i håret ^^ Tack på förhand

• Svar på tråden Gravid och Mood blekning
  • Hoomlan

jag använde den mood senast igår (haha) det gick faktiskt bra nu så tidigt in i grav (är i vecka 11) men när jag vätade sonen och var höggravid hade jag en stor fet fläck som var orange som vägrade gå bort, tror det är lite hus ens egna grav är. Använde även syoss igår och har 2st vita fläckar i huvudet (skulle ha brun färg)

Färgade håret ca en gång i månaden med sonen under dom 9 månaderna och det är inte farligt.

• PluKi

Jisses, hjälp har ingen aning om vad jag ska göra nu ^^ är ljusbrun egentligen så man kanske ska färga håret en gång och sen låta det va mörkt, än att gå runt med världens äckligaste utväxt på 1 dm, mitt hår växer nämligen väldigt fort. Måste prata med karln också, och antar att han tycker jag kan se ut såhär :S

• Hoomlan
    PluKi skrev 2012-01-28 10:18:12 följande:
    Jisses, hjälp har ingen aning om vad jag ska göra nu ^^ är ljusbrun egentligen så man kanske ska färga håret en gång och sen låta det va mörkt, än att gå runt med världens äckligaste utväxt på 1 dm, mitt hår växer nämligen väldigt fort. Måste prata med karln också, och antar att han tycker jag kan se ut såhär :S

haha ja! bara att känna efter själv vad man tycker. ångrar inte att jag blekte håret igår för att kunna slänga i en ljusbrun hårfärg.
  • FinaElina

Jag färgade håret flera gånger, dock hos frisör. Gick hur bra som helst. Blekningen blev som den skulle.

• Pia och Elna

Jag fattar inte att man vill utsätta sitt ofödda barn för de riskerna att upprepade gånger färga sitt hår. Jag hade valt att färga det en gång hos frisör med en färg som är så lik min egen det bara går så man sen inte behöver färga mer under graviditeten. Hos frisör hade jag valt för de är skickligare än mig inte för att det är en annan risk.

I många läder avråder man gravida från att färga håret med tanke på hur otroligt mycket skit färgen inehåller.

Se tex nedan citat från länekn jag postade tidigare:

"En studie på Karolinska Institutet i Solna visar att i 120 av 122 vanliga hårfärger, finns starkt allergiframkallande ämnen."

"En ny tysk studie visar också att höga halter av kemikalierna i hårfärg tränger in i hårbotten och sprids i kroppen. I den tyska studien, utförd av Thomas Schettgen med flera vid den medicinska fakulteten på universitet i Aachen, mättes halterna av ämnet 2,5 TDA i urinen 48 timmar efter hårfärgning. "

• PluKi

Jo jag har också läst det så jag tänkte försöka ha hårband som döljer utväxten så länge jag kan ^^ skönt att det är vinter så att man får ha mössa, till sommaren blir det keps! :)

• Eeerika

Kan du inte göra det på salong istället, då blir du ju mer garanterad ett bra resultat direkt.
    Om det är någon fara för barnet vet jag inte, det finns väll ingen direkt forskning på det.
    Om du gör det själv skulle jag väl rekomenedera en toning istället och bli blond igen när graviditeten är över.  

Svar på tråden Gravid och Mood blekning