• Sara05

Kattunge som bits

Har en 6 månader gammal birmahona som nafsar då hon blir för kelig. Då hon var mindre gjorde det inte ont men nu kan det göra riktigt ont då hon tar i rejält. Brukar säga till på skarpen och lyfta bort henne men strax är hon igen där och spinner och vill mysa och så hugger hon tag i handen på en.

Kan det vara tänderna som kliar? Hur "uppfostrar" man en katt *s*?  

• Svar på tråden Kattunge som bits
  • Fiya

Mycket vanligt bland Birmor! Kärleksnafs :) Ingen aning om man kan vänja de av vid det, jag gjorde det inte eftersom uppfödaren förklarade att det var i all välmening... 

• viseversa

Tja vissa katter gör så helt enkelt. Det är för att du inte kan läsa hennes signaler när hon inte vill bli klappad mer. läste det i en kattbok. Och nej man kan nog inte uppfostra en katt. Dom är ju kända för att vara och göra lite som dom vill. Jag skulle personligen inte vilja ha en sån katt då jag har barn. men vi har haft tur. ingen av katterna vi haft har haft det beteendet.

• Fiya
    viseversa skrev 2012-01-28 13:24:38 följande:
    Tja vissa katter gör så helt enkelt. Det är för att du inte kan läsa hennes signaler när hon inte vill bli klappad mer. läste det i en kattbok. Och nej man kan nog inte uppfostra en katt. Dom är ju kända för att vara och göra lite som dom vill. Jag skulle personligen inte vilja ha en sån katt då jag har barn. men vi har haft tur. ingen av katterna vi haft har haft det beteendet.
    Aha så kanske det också kan vara!
    Fast min birma nafsade mig i armbågarna även när han inte blev kelad med, han kröp tätt intill när man lagt sig för att sova och tuggade i sig lite försiktigt av den :P 
  • Sara05
    YummyMami skrev 2012-01-28 13:23:49 följande:
    Är det "jag ska döda dig bett med baktasspkarkar" eller "snabbt kärleksbett bett"?

Hihi nej det är bara kärleksnafs det är jag säker på! Som tur är så nafasr hon inte på barnen utan det är mest vi vuxna som hon nafsar på, och främst på mornarna då hon är så förälskad i oss!
  • nemo1

Skäll absolut inte på katten då det ger motsatt effekt. Var konsekvent och lyft undan katten varje gång den gör så. Det blir säkert bättre då kattungar även ömsar tänder mellan 4-7 månaders ålder.

• viseversa
    Fiya skrev 2012-01-28 13:26:06 följande:
    Aha så kanske det också kan vara!
    Fast min birma nafsade mig i armbågarna även när han inte blev kelad med, han kröp tätt intill när man lagt sig för att sova och tuggade i sig lite försiktigt av den :P 
    Ja då är det nog kärleksbett. Hade inte gillat det heller ioförsig. Jag menar det som vissa katter kan göra nämligen att dom helt plötsligt anfaller handen biter och river och sparkar. När dom sekunden innan spunnit och varit mysiga.
  • Fiya
    viseversa skrev 2012-01-28 13:29:25 följande:
    Ja då är det nog kärleksbett. Hade inte gillat det heller ioförsig. Jag menar det som vissa katter kan göra nämligen att dom helt plötsligt anfaller handen biter och river och sparkar. När dom sekunden innan spunnit och varit mysiga.
    Haha nej jag hatade det i början, men jag är svag för störiga beteenden som bitande katter, snarkande män och skrikande bebisar :P
  • Sara05
    nemo1 skrev 2012-01-28 13:29:06 följande:
    Skäll absolut inte på katten då det ger motsatt effekt. Var konsekvent och lyft undan katten varje gång den gör så. Det blir säkert bättre då kattungar även ömsar tänder mellan 4-7 månaders ålder.

Det gör så ont då hon biter till så reflexmässigt så ryter jag till men ska försöka att lyfta bort istället. Kanhända kliar det i munnen på henne också så jag köpte en leksak åt henne idag för "kliande tänder".  På många sätt är de verkligen som bebisar :D
  • Sara05
    Josephine skrev 2012-01-28 16:45:49 följande:

Vi brukar blåsa på katten när hon biter oss. Då slutar hon.

Det var ett bra förslag som jag ska testa om inte lyfta bort/ignorera hjälper!
  • adina01

Avleda med en leksak gjorde jag när min katt gjorde så vid den åldern.

Katten var en upphittad föräldralös kattunge som inte var mer än 4-5 veckor när jag fick hem den, hade vuxna katter som uppfostrade den genom att morra eller fräsa när de fick nog så jag gjorde samma sak vilket funkade bra när den attackbets.

• josefin1234
    Sara05 skrev 2012-01-28 17:05:26 följande:
    Det var ett bra förslag som jag ska testa om inte lyfta bort/ignorera hjälper!
    hört att katterna tycker de är förnedrande att man blåser på dem . 
  • Stella Jaded
    josefin1234 skrev 2012-01-28 23:18:47 följande:
    hört att katterna tycker de är förnedrande att man blåser på dem . 
    Varför skulle det vara förnedrande?

Samma råd ges när det gäller nafsande och gläfsande valpar. Det kan vara ett verkligt problem, men ett snabbt litet "blås" mot ansiktet på dem får de att rycka till och sluta. Works like a charm. Möjligt att det funkar på katter också.
    Tror knappast djuret blir förolämpat...

Men det ska inte överanvändas, då tappar det effekt.     
  • josefin1234
    Stella Stella Jaded skrev 2012-01-28 23:23:06 följande:
    Varför skulle det vara förnedrande?

Samma råd ges när det gäller nafsande och gläfsande valpar. Det kan vara ett verkligt problem, men ett snabbt litet "blås" mot ansiktet på dem får de att rycka till och sluta. Works like a charm. Möjligt att det funkar på katter också.
    Tror knappast djuret blir förolämpat...

Men det ska inte överanvändas, då tappar det effekt.     
    okej a vet inte vart ja hörde de . men varken kollade i ögon eller blåsande fungerar på min katt , han e korkad oc fattar inte när man blir arg.
  • Stella Jaded
    josefin1234 skrev 2012-01-28 23:31:01 följande:
    okej a vet inte vart ja hörde de . men varken kollade i ögon eller blåsande fungerar på min katt , han e korkad oc fattar inte när man blir arg.
    Katter är ju lite dumma. Drömmer
  • Saandrisen

Min katt gör exakt samma sak och alla katter bits någon gång det gör dom, men detta beteendet skulle du inte tillåtit från första början för nu tror hon att det är okej att göra så.

• Smukke

Enda gången min bits är när jag ska lägga upp blötfoder. Då får jag ett kärleksbett i benvecket. Gör skitont :P

Men min sambos mammas katt gör så som din. Det är en perser, han åker direkt ner. Inget mer kel.  

www.cappiblogg.blogg.se ♥ Nicolai 7/10-2011 ♥
Svar på tråden Kattunge som bits