• Anonym

Familjehemmet separerar, vad händer då?

Om familjehemspappan vill separera med mamman, vad händer med det placerade barnet då? 

Måste barnet ifråga kastas mellan dessa två då eller får barnet stanna hos en utav dem, eller blir det nya ? 

• Svar på tråden Familjehemmet separerar, vad händer då?
  • Anonym (Fam hem)

Hej,
    Det avgör soc men det vanligaste är att barnet bor hos en av fosterfäräldrarna och har umgänge med den andre
    Så blev det när jag och min fd separera.
    .

• Anonym

Men varför är det så viktigt att dem får umgänge sins imellan när barnet skall arbetas hemmåt? Bara en undran, för dem är ju inte några bio föräldrar.

• Anonym

Nu har jag en annan fråga igentligen och hoppas det är ok om jag ställer den. Jag och min man är kontaktfamilj en gång i månaden till en kille och själva har vi tre barn och ett på väg. Jg och min man älskar barn och skulle vilja ha fler, men nu kanske inte jag kan få mer barn. Då har vi haft lite tankar på att ha fosterbarn, men vad är kraven för det? 

• Anonym (Fam hem)

För barnet är det viktigt det är fortfarande två personer barnet har en nära relation till och tycker om.
    Även om barnet ska arbetas hem.
    Sen beror det kanske lite på när barnet ska till bio föräldrarna och hur länge barnet har bott hos dom.
    Jag tolka ditt inlägg att barnet ska vara kvar ett tag tilli fam hemmet.

• Mariaaa

Anonym: det är inte alla barn som bor tillfälligt i familjehem, vissa bor kvar permanent.

• nymedlem
    Anonym skrev 2012-01-28 13:45:42 följande:
    Men varför är det så viktigt att dem får umgänge sins imellan när barnet skall arbetas hemmåt? Bara en undran, för dem är ju inte några bio föräldrar.

Håller med dig. Finns ju verkligen ingen anledning för barnets del. Barnet är till låns och behöver inte ha fortsatt kontakt med bägge.

Hur långt framöver är det kvar tills barnet kan flytta hem? På ett ungefär? Tänker att om barnet kanske kan flytta hem redan nu och att föräldrar och barn kan få den hjälp dem behöver i hemmiljö? 
  • Anonym

Vissa barn bor kvar permanent för att familjehemmet och socialsekreteraren VILL det!!! Mitt barn skulle vara påväg hem redan förra året men så blev han svårt sjuk och får inte komma hem alls varken i framtiden eller annat. Men nu verkar det som att det inte kommer att hålla mellan dessa föräldrar varpå min fråga, jag vill ju inte att han skall slängas fram och tillbaka när han redan inte klarar av att träffa mig.

• Anonym
    nymedlem skrev 2012-01-28 13:56:37 följande:

Håller med dig. Finns ju verkligen ingen anledning för barnets del. Barnet är till låns och behöver inte ha fortsatt kontakt med bägge.

Hur långt framöver är det kvar tills barnet kan flytta hem? På ett ungefär? Tänker att om barnet kanske kan flytta hem redan nu och att föräldrar och barn kan få den hjälp dem behöver i hemmiljö? 

Ingen vill svara på den frågan eftersom han är sjuk, men i princip säger dem att han aldrig får flytta hem. Men enligt min advokat rör det sig om JÄV. Så vi får väl se. Vet ju att min son tyr sig till dem mycket och jag ser att han gillar dem, men jag kan ju också se att han vet att jag är hans mamma för han säger ju mamma till mig. Min lilla going.
  • Anonym (Fam hem)

Nu kan jag bara svara för mina egna åsikter och erfarenheter.
    Många av dessa barne har blivit svikna av olika vuxna i olika sammanhang.
    Så det är viktigt för dom att behålla och få vårda sina relationer med andra vuxna.
    Och jag tror att barnet tycker om "pappan" och ur barnet synvinkel är han viktig.
    Och att barnet behöver den relationen.
    Men jag tycker även att relationen med bio föräldrar är viktig.
    Det finns barn som stannar i fam hemmet tills dom är vuxna.
    Och vet soc om att ha har svårt för att flyttas fram och tillbaka som du säger tar dom säkert hänsyn till det.
    Jag kan bara svara uti från mina egna erfarenheter.
    Jag svara gärna på dina frågor så gott jag kan.

• Anonym

Jag förstår mycket väl att det finns barn som är svåra att bara flytta över till bios, men man måste också följa lagar och rättigheter. Det verkar dem inte ha gjort i mitt fall, jag kan dock inte skriva vad som har hänt i mitt fall.

• Mariaaa

Fast alltså vissa barn bor kvar permanent pga att en del barns biologiska föräldrar inte kan eller kommer överhuvudtaget kunna ta hand om barnet.

Men är det i frågan om en tillfällig placering så är det ju absolut bäst att barnet bor hos bara ena familjehems föräldern.
    Men allt är individuellt, det beror ju helt och hållet på när man planerar hemflytt och vad barnet har för relation till familjehems mamman och pappan.
    Det kanske är så att det är bra att barnet bor hos exempel familjehems mamman och har ett umgänge med familjehems pappan.
    Men som sagt, det är ju individuellt.

• Mariaaa

Prata med er socialsekreterare och diskutera alternativ. Så ni kan hitta den absolut bästa lösningen för barnet.

En separation är allt svårt för ett barn. Även när familjehem separerar.
    Men oftast blir det att man bor kvar med familjehems mamman. Det gjorde jag.

• Anonym

Men handlar det inte om ekonomi också? Umgängesfamiljehem(en förälder vv) får väl inga pengar för det?

• Anonym

Jag vet att det finns förälrdar som inte klarar av sitt barn och som verkligen inte inser att dem behöver hjälp. Jag kanske aldrig kommer att kunna ha honom boende hos mig eftersom han är såpass sjuk, men han måste ju i varje fall kunna få övernatta hos mig några helger då och då. 

Till en början i alla fall, men nu får vi väl se hur det går med detta eftersom det rör sig tydligen om JÄV. Men frågan var ju i stort sett bara vad som händer om familjehemme spearerar. Glad

• h8him

Ts, vad tycker du själv ska hända? Är det bäst för barnet att behålla relationen till båda eller ska en bara försvinna ur barnets liv?

• Anonym

Ja, jag tycker ju givetvis att relationen till båda är en bra ide men nu har jag ju inte utryckt mig att en utav dem bör försvinna ur hans liv jag snarare ställde en undran, om varför det var viktigt för soc att han skulle bibehålla kontakt med en utav dem när han skall arbetas hemmåt.  Sen tycker jag väl inte att det är lämpligt att han skall flyttas över helt till mig heller då han har vuxit upp där sina första år, att man kan ha någon form av sova över hos mamma ibland.

• h8him
    Anonym skrev 2012-01-28 14:55:50 följande:

Ja, jag tycker ju givetvis att relationen till båda är en bra ide men nu har jag ju inte utryckt mig att en utav dem bör försvinna ur hans liv jag snarare ställde en undran, om varför det var viktigt för soc att han skulle bibehålla kontakt med en utav dem när han skall arbetas hemmåt.  Sen tycker jag väl inte att det är lämpligt att han skall flyttas över helt till mig heller då han har vuxit upp där sina första år, att man kan ha någon form av sova över hos mamma ibland.

Kontakten mellan barnet och familjehemsföräldrarna är väl lika viktig även om de ska separera? Alla barn ska arbetas hem men alla barn kan inte bo hemma. Om barnet skulle utsättas för att ex. familjehemspappan helt försvinner ur barnets liv så skulle nog barnet inte må bra. Att människor man tycker om försvinner är jobbigt även om man är liten.

Angående umgänget och ev. övernattningar så ska du lämna in dina önskemål till din handläggare på soc.
  • Queenie70
    Anonym skrev 2012-01-28 13:59:08 följande:
    Vissa barn bor kvar permanent för att familjehemmet och socialsekreteraren VILL det!!! Mitt barn skulle vara påväg hem redan förra året men så blev han svårt sjuk och får inte komma hem alls varken i framtiden eller annat. Men nu verkar det som att det inte kommer att hålla mellan dessa föräldrar varpå min fråga, jag vill ju inte att han skall slängas fram och tillbaka när han redan inte klarar av att träffa mig.
    Vad ser du för nackdelar med att barnet behåller en nära relation med betydelsefulla vuxna? OM han av nån anledning inte klarar av att ha umgänge under den fortsatta placeringen så kommer man ju heller inte att ha det, precis som man har bedömt att far illa av att ha umgänge med dig. Det är BARNETS bästa man ser till. Inte dina rättigheter, inte fosterföräldrarnas rättigheter.
  • Queenie70
    Anonym skrev 2012-01-28 14:55:50 följande:

Att sova över hos dig förutsätter ju att ni först har en relation. Att han kallar dig mamma, är inte samma sak som att han har en mamma/barnrelation med dig. Det har han ju dock med största sannolikhet med sina fosterföräldrar, och det vore givetvis förödande för detta barn om en av de som han ser som sina föräldrar rent känslomässigt bara skulle upphöra att vara en del av hans liv. Som sagt, det är barnets behov som står i fokus. Du måste glömma dig själv i detta och bara fokusera på vad som är bäst för barnet.
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-01-28 14:26:53 följande:
    Men handlar det inte om ekonomi också? Umgängesfamiljehem(en förälder vv) får väl inga pengar för det?
    Hur tänker du nu när du pratar ekonomi?
    Separerar ett familjehem och barnet stannar hos någon utav dom så förs placeringsuppdraget över på den föräldern barnet stannar hos och fortlöper som om dom skulle bott ihop.
    Placeringsuppdraget och beloppet ändras inte i och med en separation i familjehemmet!
    Hur menar du?
Svar på tråden Familjehemmet separerar, vad händer då?