• greywolf

Thailand med 20-månaders, vart? Inte Phuket eller Khao Lak!

Vi tänker åka till Thailand om en månad, och reser med vår dotter som då är 20 månader. Vill såklart att det ska finnas något kul för henne att göra på resan, så ett stort familjehotell med Bamseklubb eller Lollo & Bernie kanske vore det smidigaste. Men problemet, tycker vi, är att de hotellet ligger på lite tråkiga turistiga orter, och vill hellre komma ifrån den värsta turismen, om det går! Phuket och Khao Lak känns inte lockande alls..

Funderar på Krabi, för dit går charterplanen också och då blir det inte heller så lång transfer, men vill gärna höra från er andra småbarnsfamiljer, var ni har varit, hur det har funkat med transfer och vart man kan flyga med charter där det finns saker för barnen att göra utan att man hamnar i det mest turistiga orterna.

Alla tips välkomnas!!

• Svar på tråden Thailand med 20-månaders, vart? Inte Phuket eller Khao Lak!
  • Lite Av Varje

Vi funderar på att åka till Thailand igen nästa år,
    var i Phuket nu - vill dock inte dit igen. För mycket turism..

Har kollat med fritidsresor eftersom vi vill ha Bamseklubben. Har hittat två fina hotell. Ett i Kho Lanta och ett annat i Si Kao.
    Det verkar som att det är mycket lugnare där. Inte så mycket turism och ganska orört än. VÄrt att kolla upp? Kika in på fritidsresors hemsida och sök på detta..

• greywolf

Ok, tack för tips!

Hur reser man dit om man åker charter, är det lång transfer?

Har nu kikat lite på hotell på Aonang Beach i Krabi och skulle gärna veta från de som har varit där om det är en fin strand jämfört med andra på krabi.

Finns så mycket att välja mellan, svårt!

• lillamillan

Jag har inga barn men var i Thailand, Koh Lanta nu i januari. Där fanns massor med barnfamiljer. På stranden som heter khlong dao är det långgrunt och där satt många små barn och grävde på strande. Vi bodde på Chada Beach Spa & Resort, ett stort och fint hotell med bra poolområde och bamseklubb. Vi reste med fritidsresor direkt till krabi och därifrån är det minibuss till Kho Lanta och det tar ca 2 tim, beroende på väntetid vid bilfärgorna.

• Lite Av Varje
    lillamillan skrev 2012-01-29 20:45:13 följande:
    Jag har inga barn men var i Thailand, Koh Lanta nu i januari. Där fanns massor med barnfamiljer. På stranden som heter khlong dao är det långgrunt och där satt många små barn och grävde på strande. Vi bodde på Chada Beach Spa & Resort, ett stort och fint hotell med bra poolområde och bamseklubb. Vi reste med fritidsresor direkt till krabi och därifrån är det minibuss till Kho Lanta och det tar ca 2 tim, beroende på väntetid vid bilfärgorna.
    Åh! Detta hotellet har vi spanat in! Berätta gärna mer :)
    Två timmar låter ju lite långt dock. Men vi ska nog fixa det! Vart ligger flygplatsen? Koh Lanta är väl ungefär en ö vad jag förstått? Vi tar med oss dottern på 4 år så nog är det bra att det är barnvänligt =)
  • Lite Av Varje
    greywolf skrev 2012-01-29 20:40:40 följande:
    Ok, tack för tips!

Har nu kikat lite på hotell på Aonang Beach i Krabi och skulle gärna veta från de som har varit där om det är en fin strand jämfört med andra på krabi.

Transfer till Si kao är ungefär 1,5 timme.
    Till Koh lanta ungefär 2 timmar.
    Till Ao nang beach skulle jag gissa på 30-60 minuter kanske?
  • Gladskit
    greywolf skrev 2012-01-29 20:40:40 följande:
    Ok, tack för tips!

Jag skulle också rekommendera flyg till Krabi och sen att ni åker till Koh Lanta!
    Vi var där förra året och hade tyvärr otur med vädret, men utöver det var Lanta toppen.
    Vi bodde på Southern Lanta som ligger på Klong Dao Beach, samma strand som Chada.
    Med tuktuk tar man sig snabbt till den lilla huvudorten Saladan om man vill ha lite mer i restaurangväg att prova eller shoppa lite. Annars finns många bra restauranger längs med stranden också. Söderut finns fler stränder av olika karaktär om man tröttnar på Klong Dao.

Vi köpte bara flygstolar förra året och bokade egen transfer. Då stod en minivan med AC (och bilbarnstol!) och väntade på oss när vi landade, sen tog det 2-2,5h tror jag ner till Lanta. Man ska ju ta färja över en kort bit också så det kan bli lite väntan i hamnen. Transfern bokade vi via Lanta Diver, de har svensk personal och det fungerade jättesmidigt i kommunikationen med dem.

Att bo i själva Krabi, vid Aonang tex. kan jag rekommendera om det är så att ni tänker åka ut till öarna utanför. Att bo där och liksom vara där rekommenderar jag dock inte, stränderna där är inte bra. Man badar inte därifrån utan man ska se det som en bas och sen ta longtailbåt vidare ut i skärgården utanför.
  • lillamillan
    Lite Av Varje skrev 2012-01-30 07:13:45 följande:
    Åh! Detta hotellet har vi spanat in! Berätta gärna mer :)
    Två timmar låter ju lite långt dock. Men vi ska nog fixa det! Vart ligger flygplatsen? Koh Lanta är väl ungefär en ö vad jag förstått? Vi tar med oss dottern på 4 år så nog är det bra att det är barnvänligt =)
    Flygplatsen som ligger närmast är den i Krabi. Vi flög direkt med fritidsresor. Koh Lanta är en ö som är ca 27km lång. Klong Dao är en långgrund strand som lämpar sig bra för barnfamiljer. De andra stränderna kan ses som "finar" men då är vattnet ljupare direkt och då blir det svårt för småbarn. Hotellet Chada beach resort & spa är ett stort hotell komplex med två stora poolområden. Fin frukostbuffe, restaurangen för lunch och middag åt vi enbart en gång på, den maten var mycket dyrare än på restaurangerna ute på stranden och även de andra hotellen. Rekomenderar er att ta en taxi för en dag alt köpa utflykter på ön för att se lite annat än bara Klong dao, finns elefantridning, apor, en jättefin nationalpark och mängder med andra små fina stränder. Vi gjorde snorklingsutflykter oxå via ett svenskt företag som heter Konticki. Där är personalen svensk och de tar bra hand om både vuxna och barn. Barnvakt finns att hyra ombord om inte barnen tycker om att titta på fiskar. När vi va ute så fanns det så små barn som hade flytväst och låg och höll i livbojen, tillsammans med en instuktör, och tittade på alla fina fiskar.
  • greywolf

Vilka bra tips och svar! Vilken tur att jag kikade in här innan jag bokade hotellet! Vi har nyss bokat flygstol till Krabi och eftersom vi reser med litet barn är jag inte jättepigg på att åka longtailbåt till själva basen där vi ska bo. Jag kan absolut tänka mig att göra det som en dagsutflykt, när man inte har resväska och barnvagn att kånka på, men bor helst på ett hotell som är lite mer lättillgängligt.

Om man nu inte är så jättesugen på just Koh Lanta (har hört att det är helt koloniserat av svenskar och det avskräcker mig tyvärr lite grann), finns det några andra alternativ då?

• Ia Monroe

Älskar Lanta underbart. Bo inte i Aonang Beach stökigt och skitigt.

• fröken skywalker

Koh Lanta är jättefint. Det är sant att det är mycket svenskar, men det är inte trångt på stränderna, så att de turister som är där, är just svenskar stör mig inte alls.

• Lite Av Varje

Ko Lanta! Dit ska vi nästa år :)
    Vi ska även besöka SI kao och koh mook har vi nu bestämt oss för.

• Gladskit
    greywolf skrev 2012-01-31 21:03:06 följande:

Vilka bra tips och svar! Vilken tur att jag kikade in här innan jag bokade hotellet! Vi har nyss bokat flygstol till Krabi och eftersom vi reser med litet barn är jag inte jättepigg på att åka longtailbåt till själva basen där vi ska bo. Jag kan absolut tänka mig att göra det som en dagsutflykt, när man inte har resväska och barnvagn att kånka på, men bor helst på ett hotell som är lite mer lättillgängligt.

Om man nu inte är så jättesugen på just Koh Lanta (har hört att det är helt koloniserat av svenskar och det avskräcker mig tyvärr lite grann), finns det några andra alternativ då?

Jag skulle säga att den första stranden närmast Saladan, dvs Klong Dao är väldigt poppis bland svenskar. Bl.a. så ligger en av de svenska skolorna på vid Southern Lanta och där finns även hus och lägenheter som många svenskar hyr. Väljer ni att bo på någon av stränderna längre söderut så tror jag dock att det är lugnare och mer varierat.
Svar på tråden Thailand med 20-månaders, vart? Inte Phuket eller Khao Lak!