• muffin678

Birka Paradise!

Jag och min son ska tillsammans med mina systrar åka med Birka paradise på kryssning när mellan systern fyller år.

Min son är 7 månader, behöver han ha ID-handling på resan? Om så är fallet är det pass som gäller?

Det var så lång telefonkö nu under helgen så Jag ska prova ringa i början på veckan och fråga, tänkte bara om någon här kanske vet svaret?

• Svar på tråden Birka Paradise!
  • Skogis

Nej, han behöver nog inte pass eller id.... Han är ju liksom med dig... Men du behöver ID-kort.  Pass behöver man inte när man bara åker över till Mariehamn :). 

Kom ihåg att ta med badkläder, du kan bada på båten :). Vill man gå ut och gå så finns det ett motionsspår högst upp på båten.  

• muffin678

Skogis: Tack för ditt svar! Jo jag vet att jag bara behöver ha körkortet med:) Men tänkte att det vore smartast att skaffa pass åt sonen på en gång, om han nu måste ha ID-handling med sig...

Har åkt Birka några gånger förrut så tanken är att vi ska bada, äta gott och slappa... Vi har valt att åka en Söndag och hoppas att det inte är så mycket folk då:)

• muffin678

Cajsasmamma: Jag har läst där, men blir inte helt säker iaf. Men det verkar som att det behövs en identitetshandling också för små barn.

• muffin678

Ingen som åkt Birka med sin bebis och vet säkert??

• Österbotten

Här är en som har åkt Birka med bebis och vi hade inget pass för henne så det behövs inte. :)

• cajsasmamma
    muffin678 skrev 2012-01-28 16:11:31 följande:
    Ingen som åkt Birka med sin bebis och vet säkert??
    Jag har åkt med bebis och har aldrig behövt vissa id-handlingar för henne men ifall dom kan kräva det kan jag inte säga säkert ja eller nej på.
  • Linastrumpan

Jag har åkte med båda mina barn flera gånger till de nordiska länderna utan att de haft ID-handling. Jag har nog tänkt tanken vad som skulle hända vid en kontroll men ändå tänkt att det får jag väl lösa då.... Man ska kunna visa upp en giltig ID-handling vid kontroller men jag är inte 100% säker på att det även gäller barn, men det borde det ju göra.....

Storken kom till mig två gånger....eller var det tvärt om!?!?
  • Acelise

En annan fråga om Birka: är det inte "dreggigt?" och stökigt liksom, som det kan vara på sådana här kryssningar?
    Vi bor precis vid båtens kajplats och har många gånger tänkt åka över en natt och bara ha det mysigt (sonen är 2 år), men känns som att man knappt kan sova för att folk festar så mycket?

• Linastrumpan
    Acelise skrev 2012-01-29 21:57:21 följande:
    En annan fråga om Birka: är det inte "dreggigt?" och stökigt liksom, som det kan vara på sådana här kryssningar?
    Vi bor precis vid båtens kajplats och har många gånger tänkt åka över en natt och bara ha det mysigt (sonen är 2 år), men känns som att man knappt kan sova för att folk festar så mycket?

Det är imte alls som viking line och silja båtarna. Det är ju ett rent kryssningsfartyg och inte ett transportfartyg som de andra. Priserna är också lite högre och medför mindre stök, så jag tyckte det var STOR skillnad. Har rest med de flesta båtarna och Paradise är en klass för sig.
    Storken kom till mig två gånger....eller var det tvärt om!?!?
  • muffin678

Nu har jag fått svar från Birkas bokning och barn behöver inte ID-handling, det räcker om dom dom över 18 år har!!

Birka Paradise är en jättetrevlig båt och känns fräsch jämfört med Cinderella med flera. Passar jättebra om man vill åka på minisemester med familjen. Vi väljer att åka Sön-Mån då är det garanterat lugnt och skönt....

Tack för alla svar!!!

Svar på tråden Birka Paradise!