• Anonym

Svägerskan från helvetet

Hej

Min kompis har en fru från ett annat land som han har ett barn tillsammans med.
    Hon är, ja galen helt enkelt. Så fort hon inte får som hon vill blir hon som ett litet barn och skriker samt blir våldsam. Detta har som jag förstått ännu inte gått ut mot barnet (förutom psykiskt kanske) utan mot kompisen som blivit slagen, nypt och polisanmäld i hennes ilska. Polisanmälningen var för misshandel vilket var helt felaktigt, utan tvekan.

Nu undrar jag bara, vad kan man eller han egentligen göra? Med tanke på barnet och ursprunget blir det hela lite knepigt om det skulle komma till skilsmässa eller liknande. Hon är ju tydligt inte frisk och barnet skulle fara illa vid, vad jag förmodar, skulle bli ett delat förmyndarskap.

Man vill ju bara anmäla saken till polisen men dels så är det inte min sak och dels så antar jag att det inte skulle bli något av det. Det känns bara segt att sitta och vänta på den dagen då en kniv eller liknande kommer med i in i bilden.

• Svar på tråden Svägerskan från helvetet
  • Gerd parterapeuten

Hej!

Det är viktigt att du är ett stöd för din kompis som har en svår situation. Din kompis skulle kunna ta kontakt med någon inom socialtjänsten, psyiatrin eller kriscentrum för män eller kvinnor. Han och hans fru behöver verkligen hjälp och barnet är ju i ett utsatt läge. Att stanna kvar i en destruktiv relation är inte heller sunt för någon. Om någon situation skulle inträffa där hustrun blir våldsam bör din kompis omedelbart göra en polisanmälan som kan sätta igång en hjälpkedja. Försök att prata med din kompis så att han inte blir passiv och oföretagsam. 

Hälsningar
    Gerd

Svar på tråden Svägerskan från helvetet