• Kische

Någon som torktumlat sönder sina stretchejans?!

Måste fråga! Efter min graviditet så köpte jag nya jeans tills jag skulle få lite bättre form igen, nu är dessa jeans ca 1-2 storlekar för små. Överallt läser jag om att man absolut INTE ska torktumla eller tvätta stretchjeans varmt för då går stretchen sönder.
    Någon som har torktumlat sina stretchjeans med resultat att de blivit större? Jag vet alltså att rådet är att inte torktumla men jag vill veta om någon faktiskt gjort det och sabbat jeansen.

• Svar på tråden Någon som torktumlat sönder sina stretchejans?!
  • Kische

Jag ska nog göra ett försök med torktumlaren om ingen skriver är snart... kanske kan ta före och efterbilder men risken är väl att de blir ännu slappare om stretchen går sönder i torktumlingen...

• eulalian

Stretchtrådarna torkar sönder i tumlaren. Hr gjort samma misstag själv. Tillslut blir det hål i dom, för dom blir svaga och man töjer med kroppen..

• Kische
    eulalian skrev 2012-01-28 16:21:19 följande:
    Stretchtrådarna torkar sönder i tumlaren. Hr gjort samma misstag själv. Tillslut blir det hål i dom, för dom blir svaga och man töjer med kroppen..
    OK då kanske jag ska ha dem som skruttjeans istället. Satsar på att köpa nya snyggjeans då Glad
  • Kische
    lilljohansson skrev 2012-01-28 16:25:27 följande:
    jag använder jeansleggins som jag torktumlar
    Men blir de mindre då eller har de samma storlek?
  • spaulding

JA! jag köpte fina nya stretchbyxor med benfickor i en storlek större "utifall att" och efter ett antal tumlingar, tydligen med för hög värme, så har de inte bara blivit trånga.. de har blivit korta också !!!!  Skrikandes

• Kische
    spaulding skrev 2012-01-28 16:40:15 följande:
    JA! jag köpte fina nya stretchbyxor med benfickor i en storlek större "utifall att" och efter ett antal tumlingar, tydligen med för hög värme, så har de inte bara blivit trånga.. de har blivit korta också !!!!  Skrikandes
    Men de har blivit trånga! Längden är ändå lite lång för mig så kanske att det skulle funka då? Jag testar, i värsta fall så får jag kasta dem men jag kommer förmodligen ändå få köpa nya jeans.
    Men trist att du förstörde dina jeans!
  • Jeena

Köpte också nya stretchjeans nyligen.. så jäkla tighta att de knappt gick att stänga när ja provade i affären. Tog dessa ändå efter råd av expediten som sa att de nog kan töja sig LITE!!!!
    Nu ser de, som du säger, 1-2 strl för stora ut o är inte ens sköna.. suck! Blir sånna bara efter nån halv dags användning.. har tvättat dem i 60 grader nu.. ska se om de kryper nått.. hihi.. men då kommer de väl inte ens på ist.

Har aldrig torktumlat stretch, tror mer på att krympa dom i tvätten.. är dock tveksam till om 60 grader räcker..  Kanske får köra en 90maskin nästa gång..

Nån som har erfarenhet av att krympa kläder, vad kan vara lagom varmt tro?? haha, vilken fråga egentligen!!!

Verkar det som att alla stretchjeans är sånna här eller bara vissa sorter? Brukar inte ha stretch, men efetr grav. tänkte även jag att det nog är praktiskt.. jag köpte mina på Lindex, har de "skitjeans" där eller är det lika illa om man köper lite dyrare?

• lilljohansson
    Kische skrev 2012-01-28 16:38:57 följande:
    Men blir de mindre då eller har de samma storlek?
    dom dras ihop lite men är ändå lätta att få på igen och efter typ en timme sitter dom perfekt =)
  • spaulding
    lilljohansson skrev 2012-01-29 09:24:19 följande:
    dom dras ihop lite men är ändå lätta att få på igen och efter typ en timme sitter dom perfekt =)
    mina byxor blev permanent trånga...Tungan ute trodde jag hade lagt på mig först men logiken sade att man inte går upp 2 storlekar på en vecka
Svar på tråden Någon som torktumlat sönder sina stretchejans?!