• Pellinell

Fåglar och pälsallergi-går det ihop?

Jag har en dotter med konstaterad allergi mot katt och hund, hon har haft eksem sedan hon var liten som vi har ganska bra koll på i dag. Vi vill skaffa djur, kan ju inte välja hund eller katt, tror inte det är så bra med små pälsdjur typ hamster och funderar därför på fåglar, som man ju inte kelar med så mycket. Finns det någon med erfarenhet av hur allergibarn tål fåglar? Gör vi bort oss? Vill så gärna ha djur!

• Svar på tråden Fåglar och pälsallergi-går det ihop?
  • Snowgirl

Vet bara att jag själv som är pälsdjursallergiker nyser något fruktansvärt av fåglar...inte när de är stilla, men när de börja flaxa så sätter det igång, de yr ju runt en del.

• Pellinell

Jaså, oj! Är du allergisk mot pälsdjur i allmänhet, eller vet du att du inte tål fåglar?

• Nettisens

Hej,
    Min äldsta son är pälsdjur allergiker , samt reagerar på pollen (gråbo och björk)
    Till MIG har vår dr sagt att fåglar är otroligt allergiframkallande.

Vore jag du skulle jag inte köpa nån fågel...
    Iallafall inte utan att du kan få lämna tillbaka den.
    Endel zoo har en allergivecka i återlämmningstid. För kort tid tycker iof jag, för det kan bli en astma attack senare.

Men du,
    vi har nu en bishon frisé hund i familjen ( den bor hos min mamma ) Den funkar KANON bra ihop med min super hund allergiska son!

Men, som alla läkare säger : det finns inga allergi säkra / fria djur ..med päls/fjädrar.

• Pellinell

Nettisens: Det låter ju bra med hunden, men jag vil egentligen inte ha hund, är inte beredd att ta allt det ansvaret. Min dotter är björkallergiker också, men har inte astma (hittills...). Vilka djur kan vi ha då? Tycker det är så torftigt att leva utan djur!

• kyra

Hej,
    jag var när jag var liten allergisk mot det mesta inklusive pälsdjur. Vi hade dock fåglar som jag gosade med och det gick bra (allergin hade då nästan växt bort tror jag - är allergifri idag). Har dock hört så här i efterhand att fåglar oftast är värre än andra pälsdjur då de har mycket mjäll och det är oftast det man är allergisk mot hos pälsdjur (kan dock variera).

Mitt bästa råd är att prata med er allergiläkare samt fågelkunniga om vad de tror.

Lycka till

/kyra

• RonjaRovardotter

Allergier mot pälsdjur sitter inte i pälsen, utan i kvalstrena (har jag för mig) som bor i pälsen. Det finns sedan vissa pälsdjur som framkallar mindre allergier än andra. Jag har för mig att en Cornish Rex eller Devon Rex är en sådan katt. Den har bara underullen, och inte topp päls. Min kusin som är allergisk mot i stort sätt allt. Dvs alla pälsdjur, olika sorters gräs, pollen, listan kan göras lång. Men hon klarar av sin katt.

• Snowgirl

Pellinell
    Jag är allergisk mot pälsdjur.

Nettisens
    Stämmer, finns inga hundar som är allergifria, bishon frisé tål jag inte t.ex.

• Nettisens

Ja , alltså , ugh.. inga med päls i allafall...
    Det är ju det klassiska "rådet"
    sen finns det vissa som tål ett djur TROTS att de "borde" vara allergiska emot det.
    Kan ju tom börja bra - med ingen allergi mot just ett visst speciellt djur..men sedan utveckla sig till det..

" Vilka djur kan vi ha då?"

Ja då finns det ju ormar, skäggagamer /leguaner å andra ödlor, vattensalamandrar etc etc.
    Tja, reptiler helt enkelt.

själv fixade jag inte av att komma till skott att köpa nåt sånt djur till min son för jag gillar dom inte...verkligen inte..
    Fina att titta på , men att gosa, sköta , ta hand om !? Näe får tårar i ögonen bara jag tänker på det..
    Och , köper du djur till barn, så räkna med att det är "DU" som tar hand om det när barnen tröttnar :)

• Pellinell

Usch. Får väl bli akvariefiskar fast de är SÅÅÅ trista.

• Nettisens

Jaaaaaaaaaaaaaaaaaa , ja håller me! *suck*

Mina 2 barn fick varsin kampfisk i varsin skål, flera år sen.
    Fina att titta på.. men gud så gla jag blev när de dog !

• Pellinell

Vi hade platy förut, de förökar sig som galningar, så när det första paret äntligen dog hade vi massor av yngel i akvariet, och när de växte upp blev det nya barn som aldrig dog, och till slut var alla inavlade i flera generationer och det tog aldrig slut. Jag tror vi hade 27 fiskar ett tag. Hemskt.
  • Dinkanesh

Du känner ingen som har en fågel? Så ni kan testa...
    Annars borde det finnas seriösa uppfödare ni kan prata med om just detta.

Fåglar är i allmänhet inget bra djur för en allergiker.
    Vi har en papegoja, stor som en kaja ungefär, och det ligger "damm" överallt.
    Hur detta blir med mindre fåglar, tex zebrafinkar, vet jag inte. Men daglig städning är i vilket fall som ett måste!

Förstår att ni inte vill leva djurlösa!!

Svar på tråden Fåglar och pälsallergi-går det ihop?