• Anonym (orolig mamma)

son 3,7 med liten motoris k funktionsnedsättning har inga kompisar

Hej min son på 3 år och 7 månader ( med lätt funktionsnedsättning vilket gör att han har lite svårare att använda ena handen , haltar ibland lätt, lite sämre balans) har gått några månader på sitt nya dagis. På inskolningssamtalet sade personal att han mest tyr sig till de vuxna men leker med de andra barnen när det är någon gruppaktivitet. Nu pratar min son mer om vissa barn och kan säga att han lekt med ett visst barn när jag hämtar honom. Dock säger personalen aldrig något om att han lekt med något visst barn vilket j ag hört att de gör till andra föräldrar. Pga sin funktonsnedsättning är min son lite försiktig i vissa sammanhang som lite vildare lekar. Oroar mig för allt detta.

• Svar på tråden son 3,7 med liten motoris k funktionsnedsättning har inga kompisar
  • Förskolepedagogen

Hej!
    Förstår din oro. Frågan är ju egentligen varför han inte leker med de andra eller om han gör det eftersom han säger det. Har du frågat?
    En del barn leker mycket ensamma och har inte behov av samlek i den här åldern. Är han van att leka med barn? Har ni mycket lekkamrater på fritiden eller leker han mest med vuxna?
    Det är viktigt att lära barn att leka. Ett sätt är att som vuxen leka med några barn i grupp för att se till att lära och visa hur man gör. Det är också ett sätt att höja ett barns status i gruppen genom att spendera mycket tid med barnet.
    Det behöver inte vara hans funktionsnedsättning som gör att han inte har kompisar, men det är viktigt att undersöka varför tycker jag!
    Mvh Inger 

Svar på tråden son 3,7 med liten motoris k funktionsnedsättning har inga kompisar