• Tainted

Hur mycket kan man räkna att göra av med på en resa till medelhavet i sommar?

jag är ensamstående med min dotter på 5 år, har aldrig själv vart utomlands bortsett från nån månad i brasilien jag blev bjuden på som ung. Så jag undrar lite hur mkt jag ungefär kan räkna med att spendera inkl flyg, mat, boende och extremt sparsam shopping på någon av de större turistorterna på medelhavet i sommar? har ingen alls koll på vart jag vill åka men något barnvänligt nära havet.. min dotter har aldrig sett havet eller en fin strand förut, vill bara låta henne uppleva detta :)

• Svar på tråden Hur mycket kan man räkna att göra av med på en resa till medelhavet i sommar?
  • Tainted

tänkte mig 10-14 dagar förresten, glömde skriva det. gärna all inclusive så man kan äta på hotellet :)

• sundsvallstjej

det beror helt på vilka krav man har, vi åker ganska ofta och nu när vi har vår dotter mer så har vi lite högre krav på standarden och då blir de såklart dyrare.
     Billigast är nog att åka till är nog turkiet o bulgarien, jag har aldrig varit i bulgarien men 3 gånger i turkiet, vi har åkt dom senaste 2 gångerna till mallis och alcudia, barnvänligare blir det inte!! och stranden är suuuuperfin och barnvänlig.

Det är ganska dyrt att leva där, priserna är som hemma, men om man inte ska äta ute så spelar det ju ingen roll för er.  

om du tar all inclusive vet du ju ganska exakt vad det kommer kosta, sen kan det ju kosta mer beroende på vad ni vill göra, shoppa utflykter osv...

Jag har varit i turkiet, grekland, crancanaria, teneriffa och mallis om du undrar något om något av dom ställena så fråga gärna :)

• sundsvallstjej

sist när vi åkte till Mallorca har jag för mig att vi betalade 26 000 för hotellet(2 veckor)
    vi gjorde av med ca 12000 i handpengar. Vi åt ute varje dag..

2 vuxna och en 1 åring   

• Mizz Turko

Om du ska till turkiet så kan jag rekommendera Nazar, då de har finare hotell son alla nästan har stort "äventursutbud" för brn, lite finare hotell men alla resor där är all inclusive och jämfört med andra bolag lite billigare. Om du tar all inclusive så behöver du bara tänka på fickpengar för shopping, aktiviteyet, sevärdheter...så för ef 2 blr max 5000 kr räcka gott ich väl, så det blir över t.o.m. Tänk på att vid shopping, gäller alla medelhavsländer, pruta pruta pruta!!! Om du har frågor om Turkiet så kan jag försöka hjälpa dig.

Prinsessan Lorin 090512 ~~~ Prins Yusuf 100619
  • Tainted

Tack för tipsen! Tycker dock det är lite svårt att hitta ändå haha, aldrig kollat på resor tidigare :) Men Ving verkar ändå vara billigast? Nazars hemsida verkar inte vilja fungera? kanske nåt problem dom har just nu.

Men ni som rest runt lite och så, vad rekommenderar ni?

Vill ju inte till någon party-stad där det bara bor ungdomar på hotellet osv, men vill såklart inte hamna på en "mormors-resa" heller. Nära till havet och till centrum känns ju kanonviktigt, i nån mysig by med lite restauranger och shopping utan att vara storstad ni vet, så man kan gå till stranden och sola lite utan att vara rädd för att tappa bort dotra bland massa folk.   

• SVejsan

Du kan spara några kronor genom att inte ta Charterbolagens dyra resförsäkring/avbeställningsskydd. Kolla upp om ditt Visa/mastercard har inbyggt avbeställningsskydd (och etale med det (eller med konto som är anslutet till det (läs på i kortvillkoren). Kolla också upp vad din hemförsäkring har för reseskydd, ofta duger den (ev att man köper till via sitt hemförsäkringsbolag ett tillägg - det blir ofta billigare än "Charterförsäkringen /avbeställningsskyddet" . Det stora som sklijer sig brukar var "på platsenhjälpen", men har du någon som kan ställa upp med lite akutpengar hemma så funkar det!  Kör man via kort/hemförsäkring kan man behöva ligga ute med lite pengar innan man skickar in intyg ( så håll koll på villkoren bara).

På detta kan man spara upp till några tusen beroende på semesterort och reslängd...

• mia maria

Jag har rest ensam med både ett o två barn flera ggr, o jag brukar först o främst kolla efter solo-med-barn-rabatter!
    Dock har resebolagen ofta andra rabatter o erbjudanden också, så du kan säkert komma över en billig resa ändå!

Hur mkt får eran resa kosta (flyg + boende)? Har du något maxtak?

I fickpengar så brukar vi klara oss på 3500-4000:- för en vecka, o då ingår all mat samt shopping.
    Men åker du AI så behövs det naturligtvis inte lika mkt fickpengar!

Har du ICA-kort så logga in via www.ica.se så har du rabatt hos Fritidsresor o Ving. Med MedMerakort så har du rabatt hos Apollo.
    Det lönar sig att jämföra priserna, för egentligen är inget bolag billigare än det andra, utan det handlar om att hitta rätt rabatter o erbjudanden!

Jag har oftast betalat ca 2000-2500:- per person, så våra resor har alltid varit billiga!
    Förra året, under Apollos junirea, så åkte jag o två barn (det ena då under 2 år) till Kreta en vecka för 4200:-! Så visst går det att resa billigt!

Men det är lättare att ge dig tips om du säger på ett ungefär hur mkt resan får kosta

• sundsvallstjej

alcudia har allt det du beskriver att du vill ha på er semester:) det är bilfritt i området kring hamnen och det ligger resturanger precis efter den fina stranden, barnen leker alltid där( finns en lekplats också) och dom vuxna kan sitta och äta i lugn och ro:) i hamnen finns också lite roliga grejer för barn, föutom lekpar, sånna där stora studsmattor där barnen spänns fast i selar, hoppborg, karusell, små barnbåtar som körs i en liten bassäng osv..supermysigt att strosa där.

Alcudia är barnfamiljernas dröm och det kryllar av barn och barnvagnar överrallt. Party Party och fulla ungdomar finns inte där, för det finns inga discotek och sånt.

stranden är som sagt så barnvänligt som det bara kan bli, kritvit strand och superklart vatten aldrig stora vågor  och långgrunt.

kolla vings viva tropic tex, det är ett roligt och fint hotell när man har barn. Kolla in barnpools området! Det skulle nog din 5 åring älska. Vår tjej var ju lite för liten för det när vi var där.     

jag älskar mallis, vi har letat efter ett bra alternativ nu i höst men vi hittar inget som slår alcudia så det blir nog en 3:e resa dit.

Har tillbringat totalt 4 veckor där och vi är supernöjda med allt!   

• Tainted
    sundsvallstjej skrev 2012-02-05 21:47:27 följande:

alcudia har allt det du beskriver att du vill ha på er semester:) det är bilfritt i området kring hamnen och det ligger resturanger precis efter den fina stranden, barnen leker alltid där( finns en lekplats också) och dom vuxna kan sitta och äta i lugn och ro:) i hamnen finns också lite roliga grejer för barn, föutom lekpar, sånna där stora studsmattor där barnen spänns fast i selar, hoppborg, karusell, små barnbåtar som körs i en liten bassäng osv..supermysigt att strosa där.

Alcudia är barnfamiljernas dröm och det kryllar av barn och barnvagnar överrallt. Party Party och fulla ungdomar finns inte där, för det finns inga discotek och sånt.

stranden är som sagt så barnvänligt som det bara kan bli, kritvit strand och superklart vatten aldrig stora vågor  och långgrunt.

kolla vings viva tropic tex, det är ett roligt och fint hotell när man har barn. Kolla in barnpools området! Det skulle nog din 5 åring älska. Vår tjej var ju lite för liten för det när vi var där.     

jag älskar mallis, vi har letat efter ett bra alternativ nu i höst men vi hittar inget som slår alcudia så det blir nog en 3:e resa dit.

Har tillbringat totalt 4 veckor där och vi är supernöjda med allt!   

åh, ska kolla direkt! tusen tack!!
Svar på tråden Hur mycket kan man räkna att göra av med på en resa till medelhavet i sommar?