• Lotten73

är det för tidigt köpa en brimnes dagbädd åt vår 4åriga pojk?

har funderat köpa en stor säng åt vår pojk och typ en brimnes dagbädd på ikea som man kan göra till dubbelsäng om så önskas.
    Men maken tycker det är för tigit att vi ska vänta ett år till.
    jag tycker det är lugnt köpa en nu.
    Vad har ni för säng till er 4 åring?
    Just nu har han en kritter säng från ikea men skulle vilja ha en större pga av alla gäster vi har och så kan mamma sova bredvid när pappa snarkar.
    har jag för bråttom eller ska jag övertala maken att köpa en?
    syrran hans som snart är 6 fick en när hon fyllde 5,

• Svar på tråden är det för tidigt köpa en brimnes dagbädd åt vår 4åriga pojk?
  • Turd

Varför skulle ni inte kunna det? Vad kan hända, sova vilse i en lite större säng?

• SockerStinn
    Det som kan hända är väl att barnet faller ur eller har svårt att klättra upp. Men 4 borde väl gå? Vi bytte vid 3½ till en 120 cm säng för att ha som extrasäng också, men då hade vi först madrassen på golvet och när vi märkte att hon inte föll ur sängen och att hon behärskade att klättra i den höjden även mitt i natten halvt sovandes så satte vi på benen. Det kan ju vara ett alternativ om ni är osäkra nu. Vi har en liknande säng med stora lådor som gästsäng, och den är så hög att jag fortfarande vid 5½ faktiskt inte skulle kunna tänka mig att ha den till dottern, just för att det ska funka även mitt i natten om hon varit uppe på toa eller druckit vatten.
  • Turd

Det går ju att ställa en pall bredvid sängen så att barnet kan klättra upp och även ha en mjuk matta eller lite kuddar nedanför sängen ifall han ramlar ur.

• mandolin76

Har aldrig förstått varför man skall ha en juniorsäng. Bytte direkt till en "Hemnes dagbädd" till sonen när han växte ur spjälsängen och det har funkat jättebra.

• Kodia

Mina barn har fått vanliga stora sängar direkt efter spjälsängen, och det har funkat jättebra! De flesta vi känner har gjort så.

• Luulu

Varför skulle ni inte kunna byta?
    Vi bytte från spjälsäng till vanlig säng med sonen nu i december och de va strax innan han fyllde 2 år.
    Tycker bara de känns onödigt med en junior eller växasäng..

• menilla

Sonen var knappt ett när han flyttade över i en 120 säng. 
    Han fixade inte att sova i spjällsäng pga värmen och det var den stora sängen som var tillgänglig.
    Han har älskat sin säng sedan första natt och perfekt för jag kan gå in och lägga mig hos honom när han vaknar på natten. = alla i huset sover gott för det mesta 

• Mälaröbo

Oj...mina barn gick från spjälsäng till vanlig säng med en liten bräda som skydd när de var ca 1 år gamla.... När de var 4 hade de typ loftsängar med stege....

Svar på tråden är det för tidigt köpa en brimnes dagbädd åt vår 4åriga pojk?