• habibti

Hur räknar man ut vilken dag man blev gravid?

Ja som rubriken lyder..
    Hur räknar man ut vilken dag man blev gravid?
    Jag är vecka 6+2, räknar jag bara bakåt då och den dag jag hamnar på blev jag gravid?
    Har läst något om två veckor hit och dit nånting..jag vet inte, nån som vet? 
  • Svar på tråden Hur räknar man ut vilken dag man blev gravid?
  • plastkotte

En graviditet räknas från sista mensens första dag, du var alltså inte gravid dom två första veckorna av dom 6 veckorna. Då man oftast har ägglossning ca 7-10 dagar efter mens. Ibland vet man dock exakt vilken dag man hade samlag och vet då på ett ungefär när man blev gravid eftersom man aldrig vet när ägget fäst, kan vara allt från 1 till några dagar efter samlag. Om man inte gör ivf då, då vet man ju exakt datum :)

• Whitetrash86

ska man gå på vad familjeliv säger med sin uträknare med att du är gravid i v6+2 så blev du gravid ca. 30/12

sen att du har den "normala" mens cykeln och så... Glad 

• habibti

Okej tack :)
    Problemet är bara att jag vet inte när första dagen på sista mensen var..
    Jag TROR att det var nån gång mellan 20- 30 november men då skulle jag ju va i vecka 9-10 typ..och det stämmer inte.
    Och jag gjorde två gravtest i december, båda negativa men jag hade inte mens i december..och nu tog jag ett för ca två veckor sen som var positivt.
    Jag får det bara inte att gå ihop? 

• plastkotte

Kan ju vara såhär, att du hade mensdag i slutet av november, då blev du ju isåfall gravid i början på december, du gjorde sen två gravtest som visade negativt i december, och då kanske du inte hade tillräckligt med gravhormon än för att plussa? För isåfall skulle du ju ha mens igen i slutet av december och det är ju oftast runt beräknad mens som man plussar, ibland några dagar innan ibland blir det inte plus förrens man gått några dagar över.

• plastkotte

Men som sagt vart har du fått 6+2 ifrån? Är det inte möjligt att du är lite längre gången ändå?

• habibti

Din graviditet startade Fre 16 dec 2011.
    Din menscykel är ca 28 dagar
    Du blev gravid ungefär Fre 30 dec 2011 (ägglossningen).

Nån som vet vad dom menar med att graviditeten startade Fre 16 dec 2011 men jag blev gravid Fre 30 dec 2011??
    Fattar ingenting...

• Whitetrash86
    habibti skrev 2012-01-29 00:35:36 följande:
    Din graviditet startade Fre 16 dec 2011.
    Din menscykel är ca 28 dagar
    Du blev gravid ungefär Fre 30 dec 2011 (ägglossningen).

Nån som vet vad dom menar med att graviditeten startade Fre 16 dec 2011 men jag blev gravid Fre 30 dec 2011??
    Fattar ingenting...

det är då du hade din senaste mens sista dag...
  • habibti

Hmm okej, men jag hade ju ingen mens i december? och absolut inte den dagen för det vet jag säkert..
    Haha jaja det får bli ett mysterium :) tack för hjälpen iaf :) 

• Whitetrash86

okey... ja min mens sista dag stämmer inte heller överens med den dagen ska tydligen ska vara gravid i...

• plastkotte

Om du har gjort vul så är det lite mer säkert än fls grav kalender ;) så då är du nog i 6+2 så det är bara att tacka och va glad! Grattis till graviditeten :) hoppas allt går bra!

Svar på tråden Hur räknar man ut vilken dag man blev gravid?